Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade på Tesla lader (ikke Tesla)

Startet av Mippen, torsdag 25. august 2022, klokken 22:49

« forrige - neste »

Mippen

Brukte min Seat på sommerferie i år siden den andre bilen streiket (igjen). Jeg har fått med meg at det nå går an å lade på mange superladere for Tesla med andre elbiler. Måtte derfor teste dette på veien hjem igjen. Jeg må si at jeg var fornøyd med brukervennligheten i forhold til mange andre offentlige ladere. Minuset for min del er at lade luken på bilen min er på motsatt side i forhold til Tesla, så jeg endte opp med å blokkere en ladeplass. Bare halvparten av plassene var i bruk, og jeg skulle bare lade 10-15 min for å ha nok strøm til siste etappen. Det var derfor ikke et stort problem. Det kan bli et problem på utfartsdager vel å merke. Følte at andre Tesla førere så rart på meg når jeg med bilen min. Enten var det av nysgjerrighet eller misnøye. Jeg vet ikke om alle er klar over at vi kan lade lovlig på SC? Jeg vet ikke hva slags erfaring andre Tesla eiere har med at andre biler lader på SC? Jeg har bare erfaring med å lade på SC når det bare var Teslaer som kunne lade.

Jeg husker en gang jeg måtte lade min tidligere Model S på en chademo lader med adapter for å få nok strøm. Da var ikke de som kom bake med vanlige elbiler så blid. Jeg måtte forklare at jeg bare skulle lade litt slik at jeg hadde nok til å komme meg fram til neste SC. Kanskje Tesla klanen føler det på samme måte når andre elbiler invaderer ladeplassene, og kanskje til og med okkuperer to plasser for å få kabelen til å passe.
Fremtiden er elektrisk.

automat

Det finnes allerede minst en annen tråd om lading av ikke-Tesla på superladere. Det er vel ikke nødvendig å starte enda en?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA