Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hovedlys led stripe

Startet av zanzibar, onsdag 03. august 2022, klokken 18:34

« forrige - neste »

zanzibar

Hei folkens!

Da la jeg merke til svakheter på hovedlysene (led stripe). Tesla tar 14k for å bytte lyktene inkl. arbeid.

Ser at det selges rimelig på ebay, kan man bytte disse selv? Evt. hva bør jeg passe på? Sjekket på autodoc, der var det ikke enkelt å finne hovedlys til Tesla.

Kan jeg kjøre slikt til neste EU kontroll?

Motorwatt

#1
Samme med min. Garantisak. Hvis garanti er utløpt, krev reklamasjon. Hovedlys skal holde lenger.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

zanzibar

#2
Er det enkelt å komme gjennom med reklamasjonen? Evt. hvilken instans skal jeg henvende meg til? Tesla eller forbrukerrådet?

Jeg er helt enig at lys skal holde lengre enn dette. Garantien har løpt ut nå nettopp i juni.

Motorwatt

#3
Har du spurt, og har de nektet? Jeg vet ikke nok om dette (heller), men det finnes flere tråder om reklamasjon på forumet. Synes det er uhørt at de ikke er fleksible når det bare er et par måneder over garantitiden, og at dette tydeligvis er en svakhet de kjenner til. Når meldte du feilen? Hva med å prøve et annet Tesla-verksted?

Du kan kanskje bruke denne:
https://www.forbrukerradet.no/forside/klagebrev/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

zanzibar

De sa at garantien har løpt ut og at jeg g må betale ja, men litt redusert pris 14k. :-)

Det var Tesla Skøyen, nå har jeg sendt ny henvendelse og ber dem revurdere avgjørelsen i og med at bilen har kjørt lite (60k KM) og at garantien har nettopp løpt ut.

Fikk mobileservice denne gangen som et valg.

Spørs om jeg må svinge innom dem for en prat...

Motorwatt

Min hadde gått 30K da det skjedde. Ikke gi deg, og lykke til 🙃. Husk å si at du vet om andre som har hatt samme problem.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: zanzibar på onsdag 03. august 2022, klokken 20:44
De sa at garantien har løpt ut og at jeg g må betale ja, men litt redusert pris 14k. :-)

Det var Tesla Skøyen, nå har jeg sendt ny henvendelse og ber dem revurdere avgjørelsen i og med at bilen har kjørt lite (60k KM) og at garantien har nettopp løpt ut.

Fikk mobileservice denne gangen som et valg.

Spørs om jeg må svinge innom dem for en prat...

Du må nok bare nevne det magiske ordet "reklamasjon". Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting juridisk sett, å reklamere er noe kunden gjør mens garanti er noe forhandleren tilbyr. Jeg har jobbet for en bilforhandler der vi tok initiativ til reklamasjon selv om kunden ikke hadde nevnt det (sparer tid og krangling på utgifter en må ut med til slutt likevel), men Elkjøp  f.eks. var beryktet for å late som om ingen alternativ fantes før kunden sa det magiske ordet og vips var det fort gjort. Tesla har nok lagt seg på den sistnevnte linjen.
'21 3LR

alda

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. august 2022, klokken 21:00
Sitat fra: zanzibar på onsdag 03. august 2022, klokken 20:44
De sa at garantien har løpt ut og at jeg g må betale ja, men litt redusert pris 14k. :-)

Det var Tesla Skøyen, nå har jeg sendt ny henvendelse og ber dem revurdere avgjørelsen i og med at bilen har kjørt lite (60k KM) og at garantien har nettopp løpt ut.

Fikk mobileservice denne gangen som et valg.

Spørs om jeg må svinge innom dem for en prat...

Du må nok bare nevne det magiske ordet "reklamasjon". Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting juridisk sett, å reklamere er noe kunden gjør mens garanti er noe forhandleren tilbyr. Jeg har jobbet for en bilforhandler der vi tok initiativ til reklamasjon selv om kunden ikke hadde nevnt det (sparer tid og krangling på utgifter en må ut med til slutt likevel), men Elkjøp  f.eks. var beryktet for å late som om ingen alternativ fantes før kunden sa det magiske ordet og vips var det fort gjort. Tesla har nok lagt seg på den sistnevnte linjen.
I och med att garantin har gått ut och bilen bara har gått 60' km så är den över 5 år gammal - därmed ingen reklamationsrätt heller dessvärre. Bara att betala och vara "glad".
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Motorwatt

Det er, mildt sagt, bare tull. Reklamasjonsretten er inntakt, og fullt ut rettmessig i denne saken.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Absolutt reklamasjonsfrist er oppad begrenset til 5 år ved forbrukerkjøp ref fkjl §27, andre ledd. Relativ frist er definert som innen rimelig tid. Rimelig tid kan aldri være kortere enn 2 måneder (§27, første ledd).

Fremsettes reklamasjonen etter fristene tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende, med mindre det foreligger uaktsomhet eller uredelighet osv fra selgers side (§27, siste ledd). Om bilen er over 5 år er dermed mulighetene for reklamasjon dessverre utløpt.

Når det er sagt, disse lyktene burde Tesla byttet kostnadsfritt uansett siden nær sagt alle vil få dette problemet. Det kan se ut som det er vanninntrenging i kontrollerkortet som er svakheten. Se fra 7:30 her:


https://www.youtube.com/watch?v=_toknJIOhEg

Kan hende det er mulig å få tak i denne enheten og bytte den?


Tuxedo

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 03. august 2022, klokken 22:10
Det er, mildt sagt, bare tull. Reklamasjonsretten er inntakt, og fullt ut rettmessig i denne saken.

Som Muffinman skriver så er reklamasjonsretten begrenset til 5 år, så den er nok i det store og hele bare aktuell for eiere som har fått avsluttet garanti på kilometer og ikke på tid.

OlaM

Sitat fra: alda på onsdag 03. august 2022, klokken 22:08
I och med att garantin har gått ut och bilen bara har gått 60' km så är den över 5 år gammal - därmed ingen reklamationsrätt heller dessvärre. Bara att betala och vara "glad".

Ah, du har rett, i og med at bilen bare hadde gått 60k og garantien er 5 år, så må nødvendigvis reklamasjonsretten også ha gått ut på tid.
'21 3LR

zanzibar

#12
Jeg kan bekrefte at Tesla ikke har godtatt min klage. De ringte og sa at saken har vært undersøkt internt og de mener at reklamasjon ikke gjaldt når bilen hadde mer enn 5 år. :-(

Mener dere at jeg burde klage ytterligere til Forbrukerrådet? Har også NAF advokat, men usikker hvor mye det hjelper.
Jeg har også sendt dem en formell klage hvor jeg skriver at jeg ikke finner meg i dette og at det er så kjent feil at Tesla burde fikset den på goodwill.

Jeg vurderer å bytte lysene selv, er det noen andre som har prøvd det?

Hodetelefoner

Bare å bytte lykt det.  Er du fingernem kan du bytte led lysene inni også.  Ofte fukt skader

alda

Sitat fra: zanzibar på torsdag 04. august 2022, klokken 11:19
Jeg kan bekrefte at Tesla ikke har godtatt min klage. De ringte og sa at saken har vært undersøkt internt og de mener at reklamasjon ikke gjaldt når bilen hadde mer enn 5 år. :-(

Mener dere at jeg burde klage ytterligere til Forbrukerrådet? Har også NAF advokat, men usikker hvor mye det hjelper.
Jeg har også sendt dem en formell klage hvor jeg skriver at jeg ikke finner meg i dette og at det er så kjent feil at Tesla burde fikset den på goodwill.

Jeg vurderer å bytte lysene selv, er det noen andre som har prøvd det?
Det är nog ingen vits att ta saken vidare då du inte har lovverket på din sida. Men konstruktionen och kvaliteten på lykten är för dålig, det kan vi slå fast.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA