Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think - div. EU-kontroll-punkter å fikse

Startet av bcx238h, onsdag 03. august 2022, klokken 14:09

« forrige - neste »

bcx238h

Hei folkens!

Da var Think-en min på EU-kontroll i dag.
Det er noen få punkter som må gjøres.
Men det er veldig overskuelig:

  • Skifte sprukkete sommerdekk - (visste om det  ;), har bestilt nye)
  • Skifte bremsevæske - for lavt kokepunkt - det var litt overraskende, men men
  • Skifte endeledd høyre sida - ifølge delelisten finnes den på Biltema
  • Holderen til håndbrekkwiren høyre bak er "borte", wiren tar i felgen

Tenkte å høre om det kan bekreftes at endeleddet fra delelisten passer, eller om noen har andre originaldelenumre?

Største utfordringen er vel håndbrekkwiren og holderen.  ::)
Noen som kan si noe til det? Det er veldig lite informasjon her i forumet - synes jeg i hvert fall. Dessuten står det ikke noe i delelisten om det.
Høres ut som at Peugeot sin er lengre enn nødvendig, siden Think-en er kortere.
Håper noen kan si noe mer om det!

Ønsker alle en fin sommerdag!  8)

P.S. Alltid kjekt med bilder



Det er de to deler jeg trenger.



Slik ser festen ut på venstre siden. Kanskje noen som har en delebil som er villig til å selge festen til høyre sida???  :D



Her er høyre sida med skadet "rør" rundt håndbrekk wiren.
Kanskje har noen slik en wire liggende eller fortsatt montert i en delebil og er villig til å selge den også?  ;D

mohpet

Hei, jeg anbefaler å høre med Elbilmek i Lier. Alternativt, om de ikke har delen så finnes det noen delebiler på https://finndel.no/deler.aspx?bk=940102

Lykke til! 🌞
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

bcx238h

Takk for forslaget!

Fikk takk i en bilopphugger i Trøndelag som kan ordne med festen og bremsevaieren.

Har bestilt endeledd og bærekule fra Skruvat. Skal skifte begge deler på høyre sida, hvis de er snille mot meg under demonteringen.

Dekkene blir montert på mandag.

Skifter bremsevæske i helgen... forhåpentligvis.  :)

bcx238h

As time goes by...   ::)

Ikke spør, men dere vet nok selv hvordan livet kan være... mye å gjøre.
Så det har gått noen dager, uker, over én måned...
Og så kom plutselig beskjeden at min lille Think har bruksforbud...WHAT!?!
Så jeg har fullstendig glemt at den fristen jeg fikk oppgitt var ALLEREDE siste fristen, ikke den opprinnelige. ... Jo da, jeg vet at det siste sifre på kjennetegnet viser hva den opprinnelige kontrollmåneden er/var, men men...

Lang historie kort... i går fikk jeg endelig begynt med jobben.
- Dekkene er jo allerede nye ✅

Planen var å få fjernet den gamle håndbrekkvaieren til høyre bremsetrommelen.
Jeg fulgte gledelig kapittel E i Think workshop manual.

1. Demontere bakhjulet - piece of cake

2. nyte synet på en rusten bremsetrommel - *grøss*



Har sett verre...

3. fjernet lokket over mutteren i senteret til trommelen. Nokså enkelt med et lite flatjern og gummihammer. Jeg har ikke noe nytt lokk og/eller mutter, så derfor måtte jeg være ekstra omtenksomt.



4. For å være sikker på at bremsebeleggene ikke blokkerer trommelen under demonteringen, slakket jeg håndbrekk-mekanismen så mye som mulig...løsnet mutteren til venstre av den blanke hylsen på bildet. Pass på den håndbremselysbryteren til venstre. Plasten virker ikke særlig "stabil".



5. Naturligvis måtte mutteren fjernes. Det gikk overraskende enkelt med en skralle og 32mm koppnøkkel og et 1,2m langt rør (som jeg ikke trengte hele lengden av).  ;D



6. Etter mye rytmisk og strategisk banking for å kvitte meg med masse rust og bremsestøv, begynte trommelen å være imøtekommende...



Deretter fikk bremsetrommelen litt mer "juling" med hjelp av en liten hammer og børst for å fjerne alle rustbiter osv.

7. Der nede var enden av bremsevaieren, som kunne vippes ut med fingrene eller helst en spisstang.



8. Så kom andre sida av bremsevaieren...oh my godness!

I Workshop manual står det at bremsevaierne krysser hverandre, der er sant. De går langs bakakselen og så går den høyre gjennom en svær gumminippel på venstre sida, og gjennom et hulrom opp til håndbrekkspaken. Min tanke var altså at høyre bremsevaieren er den venstre under håndbrekkspaken ...  :-1: Nope!  ::)

Først de andre skrittene...

  • Jeg har en fireseter, altså betyr det at begge framseter må helt fram og begge bakseter opp.
  • Så må det fjernes teppen over baksida håndbrekkspaken - liten plastskrue på passasjersida fikseren den.
  • Brett teppen som dekker håndbrekk-mekanismen tilbake og med det samme brette teppen foran baksetene fram.
  • Under der er det en stor plate som dekker hulrommet.
    Fjern alle 10 plateskruer - 5 bak sjåfør- og 5 bak passasjersetet.
  • Bikk opp plata og klem noe mellom den og gulvet.

Da blir det omtrent som på dette bildet:



Og nu ... siden høyre bremsevaieren ikke rørte seg, selv om jeg løsnet den "kryssete" venstre inn i bilen, la jeg merke til at de to bremsevaierne krysser seg TO GANGER.

*no comment*

I tillegg var de stripset inn i hulrommet som nå var "tilgjengelig" med gynekolog-hender.

Altså montere venstre bremsevaieren igjen, løsne høyre bremsevaieren og få den ut.
Det er også en sak for seg selv. De der grønne plastkrokene som skal holde kappen rundt bremsevaieren på plass er sååå irriterende stive, at jeg slet både med vinklet spisstang og flat skrujern. Men de gikk til slutt...

9. Her den demonterte bremsevaieren:



Den store "rundingen" er gumminippelen som skal sitte i karosseriet til Thinken. Den er ikke del av bremsevaieren.

Totallengden omtrent:



Delenummer:



Med dette nummeret finner man en haug med bremsevaiere til salgs - hovedsakelig til Peugeot 206 SW - lengden er på rundt 1637mm. Det stemmer!

Siden jeg fikk svar fra Elbilmek om at de bruker akkurat denne typen bremsevaier, kan det være at de ble byttet før på min Think - who knows.
Som det ser ut i hvert fall, passer de helt fine uten noen form for tilpasning.

I morgen prøver jeg så å få skrudd alt på plass igjen for å så skifte bremsevæske.  :)

Her er også bilder av den berømte holderen som er borte på høyre sida og som jeg fikk sendt sammen med vaieren fra en hyggelig bilopphugger i Trøndelag.





Merkingen i toppen viser at den ble laget av en industriell 3D-printer med PA66 plast (PolyAmid). Jeg skal se om jeg får skannet den og printet den på skolen der jeg jobber.

elektrolux

Godt innlegg til nytte for andre som skal til med lignende jobb
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bcx238h

The show must go on...

Høydepunktet under den siste økten vises på følgende bildet:



:o :(

Da jeg skulle sette bremsetrommelen på plass, falt hjullageret fra hverandre.
Altså måtte jeg bestille et nytt et.

Ellers gikk det videre med å få bremsevaieren på plass og inn i bilen igjen.
For det første måtte jeg gjenge opp hullet igjen, der plastholderen skulle være.



Og så festet jeg den med en skrue, stoppskiver og mutter.





Deretter måtte jeg finne original plassen til denne holderen her.



Det var ikke så vanskelig.



Og så fikk jeg vaieren inn i bilen igjen.



Her har vi det trange mellomrommet med gjennomføring av bremsevairene mm.



Og så måtte den grønne plaststopperen inni hullet igjen. Trangt som bare det med mine "små" hender. Den til høyre er den andre. Den har fått litt hjuling. Dessuten var også metallburet deformert. Vet ikke hvorfor.



Fikk det rettet opp i hvert fall og satt de to store plastpluggene på plass igjen, som dekker hullene. Og så måtte de 10 skruer på plass igjen som holder plata på plass.



Deretter måtte vaieren henges inn i mekanikken under håndbrekken.
Strammingen er ikke så gøy heller pga. lite plass og den dumme, billige håndbrekklysbryteren av plast.



Vet ikke hvorfor hele mekanikken er ut av senteret. Virker nesten som om den "nye" vaieren er et hakk kortere. Ellers beveger seg begge vaierene helt fine og hjulene blokkerer som de skal.

Deretter måtte sønnen min hjelpe til med å pumpe ut den gamle bremsevæska.



Det tok en liten stund og en runde rundt bilen. Fikk fylt opp rundt en halv liter med ny væske.

Nå må jeg skifte hjullageret. Satser på jeg får presset det gamle ut og det nye inn på skolen der jeg jobber.

Hjullageret bak skal være konisk, 25mm innvendig diameter, 37mm bredde og 52mm ytre diameter. Bildet på skruvat.no virker ganske lovende:



Hjullager må ha blitt skiftet før. Noen har montert mutteren UTEN stoppskiva.
Dermed har mutteren overført krefter på den indre delen av hjullageret slikt det IKKE skal være. Antar at det har sørget for at lageret har begynt å "splitte seg selv" etterhvert.

Håper, jeg finner ikke flere overraskelser ...  ;D

worry

Bra jobba!  :+1:

Jeg ser du har en del rust rundt festeflensen til batterikassa. Vil anbefale å smøre dette godt inn med noe som hindrer videre rust og eventuell vanninntrenging der. Det er en vanlig feil, som gir mye trøbbel.
Ta også gjerne ut festeboltene, en etter en, og ha på litt fett. Det er klundrete om de har rustet fast, om/når du en gang skal ta ut batteriet.
Think lithium

bcx238h

Sitat fra: worry på onsdag 21. september 2022, klokken 11:09
Bra jobba!  :+1:

Jeg ser du har en del rust rundt festeflensen til batterikassa. Vil anbefale å smøre dette godt inn med noe som hindrer videre rust og eventuell vanninntrenging der. Det er en vanlig feil, som gir mye trøbbel.
Ta også gjerne ut festeboltene, en etter en, og ha på litt fett. Det er klundrete om de har rustet fast, om/når du en gang skal ta ut batteriet.

Takk for tipset...
Det var faktisk en kommentar av NAF-kontrolløren at bilen hadde en del overflaterust.
Sånn er det med biler fra Sør-Norge...  :D
Skal ta meg en runde og smøre boltene.  ;)

worry

Og ett tips til..
Jeg har kjøpt varmgalvaniserte firkantskiver på Biltema til disse boltene. Da blir det litt større anlegg på denne flensen, som er litt for svak til kun de originale boltene.
Think lithium

bcx238h

Hei og hå...

I dag fikk jeg litt tid mellom to undervisningsøkt får å be om hjelp av mine industriteknologi-kollegaer. Planen var å presse lageret ut av bremsetrommelen. Eneste vei er innenfra og ut. Det er bare en liten kant av lagerets ytre skall som kan brukes til å utøve press. Her bildet som viser den bittelille kanten...



Det mangler jo halvparten av lageret, derfor ser man rett inn i lageret.
Her ser man hvordan lageret ser ut på yttersida.



For gøy prøvde jeg å presse ut resten av valselageret.



Det gjorde PANG...og delene lå i bakken.



Men men...jeg innså at jeg måtte lage meg et verktøy av en aksling ved å dreie det ned til rette diameter.
Vi saget av en 50mm aksling og dreide den ned på underkant 48mm på den ene sida.



Resten gikk veldig fort.
Det å presse ut det gamle lageret gikk i en fei.



Og så måtte det nye lageret inn. Først ved å bruke skallet til det gamle lageret.



Og så andre sida av den dreide akslingen.



Etter flere cm...var lageret på plass og sikringen kom på plass. Ingen ekte "seegering" med de typiske hullene i endene for å bruke "seegering-tang". Men men...den holdt også.



Resultatet var bra...yttersida:



Innersida:



Etter å ha ankommet hjemme, banket jeg bremsetrommelen på plass.



Og så kom stoppskiva og mutteren på plass.



Mutteren ble sikret som det skal være. Ellers ville man jo ikke ha grunn til å skifte den neste gang.  :P



Til slutt kom det nye lokket på plassen.



Her er delene som følget med lageret.
Nede de tre fant jeg også i "workshop manual". De andre to kjenner jeg til fra andre biler, men ser ikke noen plass de hadde vært nødvendig her.



Her det gamle lageret som garantert ble skadet pga. feil montasje og ikke montert stoppskive.  >:(



Det "verktøyet" skal jeg nok ta vare på.  ;)


worry

Hei!
Bra jobb igjen, og digg for oss å få slik dokumentasjon.  :+1:

Men, jeg ble litt skeptisk da du skrev at du banket trommelen på plass. Den skal gli på uten motstand. Jeg ser at du hadde rust på akseltappen. Det samme skjedde meg, lageret var rustet fast. Måtte bruke avtrekker på trommelen, og da delte lageret seg, og indre del ble sittende igjen på tappen. Lagerdelen har lite kant å ta tak i for en avtrekker, så da måtte vinkelsliperen fram.
Think lithium

elektrolux

Vi har noen ganger sveiset fast en metalbit i den delen av lageret som står igjen og brukt den for å presse delene ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bcx238h

Sitat fra: worry på fredag 30. september 2022, klokken 08:02
Hei!
Bra jobb igjen, og digg for oss å få slik dokumentasjon.  :+1:

Men, jeg ble litt skeptisk da du skrev at du banket trommelen på plass. Den skal gli på uten motstand. Jeg ser at du hadde rust på akseltappen. Det samme skjedde meg, lageret var rustet fast. Måtte bruke avtrekker på trommelen, og da delte lageret seg, og indre del ble sittende igjen på tappen. Lagerdelen har lite kant å ta tak i for en avtrekker, så da måtte vinkelsliperen fram.

Når håndbrekkvaieren er på plass, står jo beleggene litt lenger ut pga. den mekaniske spenningen. At jeg banket er litt overdrevet. Det var lette hammerslag for å få trommelen til å gli over beleggene. Når trommelen er på plass går den helt fint rundt. Men beleggene skaper jo en liten kant i trommelen pga. slitasje gjennom friksjonskraften. Den kanten må man komme over.

worry

Think lithium

bcx238h

Forrige fredag demonterte jeg høyre bærebru siden jeg visste at det er håpløst å presse/slå ut en bærekule mens alt er montert på bilen.

Altså opp med bilen og skru ut skruen som holder bærekula på plass.



WD40 ble min beste venn...
Etter skruen var ut, satt jeg en støttebukk under senteret til bremseskiva for å så senke bilen, slik at fjærbeinet ble belastet og bærebrua avlastet for å få bolten til bærekula ut.
(Neste bilde er fra etter demonteringen for å vise støttebukken under bremseskiva)



Jeg skrudde vekk ABS sensoren og gjemte den i kanalen der styringa går på tvers gjennom bilen. Dessuten satt det en beskyttelse på den gamle bærekula som dekket den rundt 180 grader. Sikkert mot varmen fra bremseskiva og/eller mekaniske innvirkninger.  ;D
Ikke peiling hvor den havnet ... fikk ikke montert den på den nye.  ::)



Og så var det tid til å skru av stabilisatoren.
To M8x60 skruer. Men til tross WD40...se selv  ::)



>:( Den høyre fikk jeg heldigvis skrudd ut likevel, men den venstre...Nope!
Måtte altså bore nedenfra og opp for å få ut driten. På det neste bildet ser man resten av den knekte bolten. Fikk den skrudd ut til slutt etter å boret gjennom den nedenfra.



OG SÅ kom høydepunktet.
Den M10x70 skruen som går gjennom gummihylsen.  >:(
Den var rustet fast i hylsen. Altså bore inn i hodet til skruen for å få slått det av og så banke bolten ut med mye frustrasjon. Bildet viser hull i hodet... :D



Men bolten gav seg til slutt. Vet ikke hvor ofte jeg traff hånda mi under bankingen... :o
Her er resultatet:



Sånn så det ut under bilen etter demonteringen.
NB! Drivakslingen må henges opp, siden den sklir ut av girkassen når fjærbeinet går ut av sin "loddrett" stilling.



Og så var det helg... :laugh:

Siden det er høstferien her nå, drog jeg på mandag til skolen for å presse ut den gamle bærekula og inn med den nye. Dessuten ville jeg sjekke om vi har noen syrefaste bolter med samme strekkfasthet som jeg kan bruke til stabilisatorholderen og bærebruleddet.

Jeg brukte en 30mm kopp til å presse ut resten av bærekula.
Bolten fikk jeg slått ut med en hammer før det. Den har jo ingen motstand.



Finfortanningen ser ikke særlig "frisk" ut. Men likevel fungerte den ... ennå.



Den nye fikk jeg satt på plass med litt olje på gummihætta.



Etter å ha fått den nye bærekula inn i finfortanningen, eller de få tenner som er igjen i gebisset, brukte jeg først en trekloss til å presse den forsiktig inn.



Og så en passende kopp igjen.



Her er resultatet med nye bolter og ny bærekule.
P.S. De to M8 bolter er bare 55mm som ikke fungerer. Jeg måtte hente M8x60mm!



Her er bildet som viser den rette type bolt til stabilisatorfestet.
De 55mm bolter ble skadet i tuppen. Gjenget ble skadet. Fikk ikke ordentlig feste, selv om jeg har renset gjengene. Heldigvis var alle bolter syrefaste til slutt.



I hvert fall var det ikke en lang monteringstid.
Jeg støttet bilen under det stabilisatorfestet.
Ikke skru fast stabilisatoren i bærebrua.
La bærebrua henge ned.
Jeg fjernet også støttebukken under fjærbeinet.
Dermed var det avlastet.



Og så er det bare å løfte bærebrua med bærekula på plass med garasjejekken.
Siden fjærbeinet følger villig med "innover" igjen, må man få drivakslingen inn i girkassa også. Det "klikker" på plass uten store anstrengelser.



Deretter er det bare å skru fast stabilisatoren.



Og så er understellet på plass igjen.



Det gjenstod bare å montere hjulet, fjerne støttebukken under bilen og senke bilen på bakken.
Deretter måtte jeg få den todelte svarte løvbeskytteren under frontruta på plass igjen og panseret. Det hadde jeg demontert fordi jeg måtte jo komme fram til bremsevæske-beholderen. Den sitter godt skjermet under den svarte plasten.
Etter at vindusviskeren var på plass igjen inkludert spylervæskeslangen !!! kunne jeg testkjøre gjennom nabolaget.

Det fungerte alt veldig bra.

I morgen tidlig er etterkontrollen. Satser på at alt blir bra.  8) 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA