Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i går - fikk max 60 kw tm3

Startet av filtvet, onsdag 10. august 2022, klokken 08:15

« forrige - neste »

filtvet

Er ikke det lite til å være i +21 graders sommervær? Nesten ingen andre ladet på Elverum akkurat da.

Batteriet var 50% ladet når jeg startet. Har for øvrig aldri kommet over 100 kw i ladehastighet på min modell - selv med lav %


turfsurf

Sitat fra: filtvet på onsdag 10. august 2022, klokken 08:15
Er ikke det lite til å være i +21 graders sommervær? Nesten ingen andre ladet på Elverum akkurat da.

Batteriet var 50% ladet når jeg startet. Har for øvrig aldri kommet over 100 kw i ladehastighet på min modell - selv med lav %
Siden det var på Elverum antar jeg det var v2 superlader? Delte du stolpepar med noen? V2 har effekt fordelt på to stolper, de fleste  har 150kW, men noen er 120 og 100.  Da høres 60kW plausibelt ut. Jeg prøver å unngå v2 hvis jeg kan, prioriterer Ionity og V3.

Det andre spørsmålet er om du brukte naviger til superlader og kjørte minst en times tid. 21 grader er ikke nok til maks fart. Du burde fått 100+ kW på 50%.

Jeg kjørte til SUC i går, tre timer med henger, og selv da begynte forvarming av batteriet gode 40 minutt i forkant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: filtvet på onsdag 10. august 2022, klokken 08:15
Er ikke det lite til å være i +21 graders sommervær? Nesten ingen andre ladet på Elverum akkurat da.

Batteriet var 50% ladet når jeg startet. Har for øvrig aldri kommet over 100 kw i ladehastighet på min modell - selv med lav %
Tipper årsaken er kaldt batteri og høy SoC. Varmt batteri er 40 til 50 grader. Lav SoC er under 10%.

men; hvis du aldri har fått over 100kW med VARMT batteri (minimum 2 timer "hard" kjøring) og SoC rundt 5% så må det være noe galt med bilen. Forutsetter at du ikke deler lader med noen eller har brukt V3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Du sier ingenting om årsmodell. Nyeste model 3 suger varme fra batteriet for å holde kupeen varm. Sikkert ikke det som gjør det i 20 grader, men naviger til superlader sånn at batteriet får skikkelig temperatur så får du nok en annen ladefart. 60-70kW er normalt ved deling av lader (V2)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

filtvet


geear

Du kan ha delt lader allikevel, på noen lokasjoner er ikke stolpeparene som deler tilførsel ved siden av hverandre. Det ser du kun på merkingen på laderen, 10A og 10B deler for eksempel, men 10A og 10B er ikke alltid ved siden av hverandre. Det kan også ha vært feil på laderen du koblet deg på. Kan lønne seg å bytte om det går veldig tregt.

OlaM

Vi fikk bil omtrent samtidig og min tar lett 100+ kW på V2 SuC hvis jeg har kjørt forvarming.
'21 3LR

filtvet

Fremdeles ganske langt unna 150/170 kw. Og 21 grader kan vel neppe kalles kaldt? Kjørte ca 115 km før jeg kom til laderen.

Uansett - dette var bare en test. Lader 99% hjemme uansett.

Syklist

Om du får lav ladehastighet ved lav SOC er det lurt å bytte stolpe.  Fikk bare 30kw sist i Gulsvik og skiftet til en annen stolpe som ga 105.

På min 2021 LR har jeg vært oppe i 250kW ved 10% SOC og varmt batteri på SuC v3.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

turfsurf

Sitat fra: filtvet på onsdag 10. august 2022, klokken 16:34
Fremdeles ganske langt unna 150/170 kw. Og 21 grader kan vel neppe kalles kaldt? Kjørte ca 115 km før jeg kom til laderen.
21 grader er ikke varmt nok batteri til å lade fort. Det må opp i ca 40 grader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. august 2022, klokken 16:36
Sitat fra: filtvet på onsdag 10. august 2022, klokken 16:34
Fremdeles ganske langt unna 150/170 kw. Og 21 grader kan vel neppe kalles kaldt? Kjørte ca 115 km før jeg kom til laderen.
21 grader er ikke varmt nok batteri til å lade fort. Det må opp i ca 40 grader.
Stemmer. 21 grader er KALDT batteri!! På slutten av vinteren målte jeg godt over 50 grader på vår Y.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: filtvet på onsdag 10. august 2022, klokken 16:34
Fremdeles ganske langt unna 150/170 kw.

Jeg har sett 130 på V2, ikke prøvd V3 ennå. Har ikke kjørt så langt ned på SoC før jeg ladet, jeg lader når det passer best på turen og tar den farten jeg får. Batteriet ditt er nok helt normalt.
'21 3LR

geear

Sitat fra: filtvet på onsdag 10. august 2022, klokken 16:34
Fremdeles ganske langt unna 150/170 kw. Og 21 grader kan vel neppe kalles kaldt? Kjørte ca 115 km før jeg kom til laderen.

Uansett - dette var bare en test. Lader 99% hjemme uansett.
Du får vel ikke 150-170 kW ved 50%? Rett over 100 kW er normalt ved 50%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA