Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I-Miev batterilampe og gul lampe lyser

Startet av Ion, tirsdag 02. august 2022, klokken 21:34

« forrige - neste »

Ion

Never-ending story med denne bilen. Men har da fått fikset alt ganske billig så langt...

I dag, etter å ha ladet på jobb, så lyste batteri og gul- lampe.
Jeg tok sjansen på å kjøre hjem. Ca en 1km hjemmefra brukte jeg vindusviskere og merket at de gikk veldig sakte. Kjørte noen hundre meter så døde bilen fullstendig. Alt av 12volt elektronikk døde.

Gikk hjem og hentet en annen bil, og koplet på startkabler i 5 minutter.

Da virket alt perfekt da jeg kjørte den siste kilometeren hjem.

Kom hjem og satte den på vanlig 10A lader noen timer, prøvde å starte på nytt, og da kommer batterilampen på igjen, og gul lampe.

Har satt 12volts batteriet på lading over natten.

Bilen er en 2013-modell, og vet ikke om 12voltsbatteriet har vært byttet før.

Kan det være så enkelt som at 12voltsbatteriet har tatt kvelden?

(Har satt i et bluetooth- adapter i sigarett-tenneren for noen uker siden, kan dette trekke strøm uten å være tilkoblet noe?)



engolf

9 år gammalt (och dåligt) batteri kan definitivt vara orsaken.

TB

12 V batteri kan være defekt, eller dårlig tilkoblet, sjekk tilkoblingene.

I utgangspunktet skal DC-DC konverter klare å holde 12V spenningen oppe så lenge bilen er på.

Koble på voltmeter, og sjekk spenning på 12V batteriet når bil er av, står på lading, bil er på, lys osv. Spenning skal ligge på 14,4 Volt når bilen er på eller lader hovedbatteriet.

Å bytte 12V er enkelt og rimelig - finn et som passer inn, og har riktig størrelse / plassering på polene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Loff

Batterilampe og gullampe lyste hos meg og i dag tidleg, og bilen var ikkje fullada sjølv om den hadde stått heile natta.. Er det håp om at det er enkelt å fikse, eller er det mest sannsynlig OBC? Er det i såfall nokon som kan bistå med å ordne det? Bilen kjører som normalt

2011 i-Miev, Nordmøre
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Loff

Hurtiglader fungerer. Bilen kjører fint men lader ikkje 12V
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

engolf

Då är det nästan helt säkert ombordladdaren:(
I vissa fall går det att byta säkringen och hurtigladda, då kan du köra som vanligt och 12v batteriet kommer laddas (det förutsätter dock att du inte kopplar bilen till vanlig saktaladdning, för då går säkringen igen).

Loff

Har forstått det slik ja, og sett litt videoer om reparasjon av lader. Er mest interessert i å få hjelp da, så eg er sikker på at det blir i orden. Er åpen for enten å bytte laderen eller reparere den eg har, og er villig til å betale det det koster. Ser ikkje mørkt på å frakte bilen litt distanse.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

engolf

Jag hade satsat på en brukt laddare från en bil med få km.
Att byta den är faktiskt inte så koplicerat, sök på finndel.no

Loff

Ny sikring til 60 kroner, og to nye kondensatorer til ca. 1 kr/stk, og bilen er i orden igjen! Latterleg enkel reparasjon :)
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

bushdoctor

Sitat fra: Loff på torsdag 01. september 2022, klokken 12:23
Ny sikring til 60 kroner, og to nye kondensatorer til ca. 1 kr/stk, og bilen er i orden igjen! Latterleg enkel reparasjon :)
Mistenker at jeg har samme problem.. Hvilke videoer så du som hjalp deg med å fikse dette? Har du noen linker?
Stian

Loff

https://www.youtube.com/watch?v=WVyXuSkn4jc

I tillegg må du bytte sikringa i DC-DC, den er under eit lite lokk du skrur av på toppen av den
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Loff

Det einaste du treng å gjere i ladaren er sannsyligvis å bytte dei 2 blå kondensatorane, det går fint uten å ta ladaren ut av bilen.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA