Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Treig hurtiglading IX40

Startet av niklaso, tirsdag 02. august 2022, klokken 12:22

« forrige - neste »

daktari

#15
Sitat fra: LMOR på onsdag 03. august 2022, klokken 18:29
Usikker på hva du mener her. Hvis du ikke skal lade om vinteren er det unødvendig å varme batteriene til optimal temperatur.

Samme en varm sommeren og hard kjøring. Kjølesystemet passer på at batteriet ikke skades, men det kjøles ikke så mye ned kontinuerlig at du kan gå rett på en 150 kW lading.
Det kommer an på tempen.

Batterier har driftstemp og lades raskest på ca 25-30 grader.

Da  behøves det åpenbart endel varming på vinteren.

Men Enyaq traff sperre på maks temp på 52 C. Ved kjøring kjølte ned til 25-30C som driftstemp i 30C utendørs.

Hvis iX kjører rundt med 40-50 grader temp uten å kjøle etter en lading så er ikke det særlig bra for levetiden.

Alternativt kan BMW ha satt en lavere maks temp enn VAG, så det kan bety rapidgate med T bare ca 30C,, og at man kjører rundt med den tempen uten aktiv kjøling. Det er såpass avt og så lite unna optimal ladetemp, at man skulle tro bilen underveis i ladingen burde kunne senke 5 grader lett på 10 min og dermed gi 100 kW og ikke 35 kW.

Utfra dette resonnementet heller jeg mot en feil på OPs kjølesystem.

En anne sak kan jo være overopphetet ladehåndtak/kabel så feilen ligger i laderen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Tipper maks temperatur er på 30-35 grader på iX. Et stort batteri som iX tar mer enn 10min å senke til 25.
Det ligger garantert feilmeldinger verksted kan hente ut hvis det er noe feil.
BMW er generelt overforsiktige, så tipper de prioriterer å kjøle ned batteriet, og har lav ledeeffekt i tillegg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Synes det høres lavt ut.

Jeg skrev feil i forrige post, Enyaq RS makset rundt 52 grader.

Videre viser videoen at A/C kjører hardt og senker tempen raskt ned til ca 30. Det er ikke mulig å vite nøyaktig  da videoen er klippet, men TB nevner at ca 30 min etter lading med 50C er han på ca 30 C.
TB sier også at bilen kjører AC veldig hardt for raskt å få ned tempen etter noen minutter - men undres over rasjonalet.

Iom. at MEB-bilene har større pakke enn iX40 vil jeg forvente at BMW også klarer kjøle ned 20 grader på 30 min ved kjøring. 5 grader burde gå raskere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tesla88

Sitat fra: niklaso på onsdag 03. august 2022, klokken 00:32
Kjøling av kupeen sto som regel på.
Slå av AC neste gang du har dette problemet, og se om ladehastigheten bedrer seg.

LMOR

Et batteri på 52 grader tar garantert skade. Høres nesten ut som en kupe temperatur.
Blir mye synsing her, bilen burde vist temperaturen på batteriet som i3 kan vise.

Men rådene blir stående:
-sett laderen som navigasjonsmål minst 30min før lading
-ikke ha A/C på ved lading over 50kW.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

niklaso

Blei mye lærerik lesing for en førstereisgutt innen el her😄

Vi kjørte fra Orsa til Ørebro med vogn i går, første lading var fra ca 10-90%, på under 50 min med tilfredsstillende effekt. Andre påfyll var fra 60-80%, og fortsatt ok effekt. Når vi kom til ørebro hadde vi 10% og ionity ladet med full effekt til 50% på et øyeblikk, så rett rutine før og under lading har tydeligvis en del å si.

Men forbruket med campingvogn er litt høyere enn komfortabelt synes jeg. Klarte å lure den ned på 4,7 på mila, og da følte jeg meg som oldemor og irriterte alle bak. Skal man kjøre litt effektivt blir forbruket vesentlig høyere. Nå skal det sies at det er ei 720 på 2,2 tonn, så jeg har vel ikke det beste utgangspunktet for lavt forbruk.

Har andre prøvd IX med campingvogn?

geear

Kan minne om problemet som i4 M50 tydeligvis har?

https://youtu.be/Q0LaUx5I_28

Den både lader elendig når AC står på (64 kW ved 46%, fra litt over 6 min i videoen), i varmen, og gir heftig effektbegrensning i lang tid. Opplevde du effektbegrensning også på iX-en?

daktari

Dette er interessant å grave i. Bjørn Nyland navigerer til lader, og det ser ut som om han får tilbake full effekt etter ca 25 min kjøring etter lading.
Allikevel blir ladingen strupet fra start eller strupet raskt etter start.
Bjørn finner også beskrivelse av dette i manualen, at man kan forvente redusert lading etter flere hurtigladinger på en dag. Utetemp var 28 grader.
Det kan se ut som de nye bilene kan ha en utfordring. Håper han tester iXene også i høy varme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 21. august 2022, klokken 13:28
Dette er interessant å grave i. Bjørn Nyland navigerer til lader, og det ser ut som om han får tilbake full effekt etter ca 25 min kjøring etter lading.
Allikevel blir ladingen strupet fra start eller strupet raskt etter start.
Bjørn finner også beskrivelse av dette i manualen, at man kan forvente redusert lading etter flere hurtigladinger på en dag. Utetemp var 28 grader.
Det kan se ut som de nye bilene kan ha en utfordring. Håper han tester iXene også i høy varme.

Dette er noe en må anta BMW bevisst har valgt å gjøre - og i forlegningen av dette resonnementet kan en jo anta det har noe med levetiden på batteriet å gjøre?

Min erfaring med BMW er at de som produsent er veldig opptatt av å stå inne for alle garantier og tekniske data.
Så dersom de har en batteri  garanti 8 år frem tid så vil de gjøre grep for å holde dette - om dette skal sees på som en utfordring er jeg mer i tvil om. De fleste kjører ikke rundt og lader slik f.eks Bjørn Nyland gjør - og de langsiktige effektene på bilene kommer aldri frem i hans tester - det er mer  hva bilen klarer der og da - og jo raskere lading jo bedre er gjennomgangsmelodien hos Bjørn. Som langsiktig eier er jeg mer opptatt av at bilen leverer like mange bil på batteriet etter 5 år - som etter 1 mnd.

daktari

Ja, men det er jo ønsketenkning rundt et scenario - bevisst senking av ladefart for å beskytte batteriet. Vs underkapasitet på kjølesystemet som er scenario 2.

Jeg tenker at å beskytte batteriet med vesentlig kraftigere kjølesystem er bedre enn å senke ladefarten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Klarer i hvert fall fint normalt behov, med riktig bruk ift manualen.
Jeg hadde 7+ lange kjøredagen i sommer nedover i Europa, med mellom 30 og 40 grader ute.
Satte på navigasjon til hurtiglader minst 30min før lading. Kan velge en annen enn den en lader på, det er ikke så viktig. Kjørte 130-140 der det var mulig.
Hadde ikke problemer med dette en eneste gang.
Men jeg trenger å gå en liten tur eller spise mens den lader, så jeg sitter aldri i bilen med AC mens den lader.
Oppsummert er ikke jeg en av dem som ville betalt for mer kjøling. AC er superbra og kjøler raskt ned bilen. Så jeg hadde ikke fått noe igjen for høyere pris.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA