Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Treig hurtiglading IX40

Startet av niklaso, tirsdag 02. august 2022, klokken 12:22

« forrige - neste »

niklaso

Har hatt en IX40 et par mnd nå, fantastisk bil. Har brukt den som alle andre fossilbiler og det fungerer over all forventning.

Vi henta den og kjørte på europaturné, kjørte veien uten ferge Tyskland-Østerrike-Italia-Frankrike-Belgia-Nederland og hjem. Blei rundt 900 mil på ei uke.

Nå er vi i Sverige med stor campingvogn, og den er nesten like god å dra vogn med som gamle x5en😄

Forbruksmessig syns jeg den er grei på normal Ola Dunk-kjøring i 15-20kmt under fartsgrensa og aldri over 80kmt. Men med en gang det blir litt effektivitet over rullinga går det jo unna litt kilowatt.

Men det kjedelige med heile greia er ladinga, har kjørt bilen ca 15000km sia vi fikk den, det meste har vert lengre turer, så det har blitt mye hurtiglading.
Har lagt merke til at det fungerer bra de første ladingene på en langtur, men så går det bare treigere og treigere.
På en ionitylader i Tyskland kom han i teslaen som lada på sida av oss å spurte om det var noe feil med bilen eller laderen sia den tok imot så lite strøm. Da lå vi på rundt 35kwh på under 50% batteri.
Og det er kjedelig. Spesielt når jeg syns marsjfart på 90-95 knop er topp. Da går strømmen fortere enn med fullstappa campingvogn😂

Skal det bære sånn? Hva kan man gjøre for at ladinga skal gå mest mulig effektivt? Har for det meste sikta på ionity pga pris og beliggenhet, er andre bedre?
Tror jeg har gjort det meste rett, prøvd å lada stort sett fra 10-20% til 80%, lagt inn lader som mål på navigasjon og slike ting.


Orbit

35 kW ved 50% soc er langt under hva som er forventet.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

niklaso

#2
Ja omtrent sånn lader den et par ganger, og etter det går det bare treigere og treigere for hver lading..
Etter et par dager med lite eller ingen kjøring er den tilbake til normal hastighet igjen

geear

Hva sier BMW?

Send tips til Bjørn Nyland, så kanskje han vil gjøre en rapidgate-test.

daktari

#4
Enig.

Enten er det noe galt med kjøling av batteriet på din bil, eller det er en svakhet ved modellen.

Teorien er altså at manglende kjøling av batteriet gjør at bilen struper ladingen for å unngå å krysse satte temperatur-grenser. Dette kan forsterkes i varme temperaturer ala 30 C. Var det veldig varmt?

Bjørn Nyland burde også avdekket dette på en 1000-km som han kjørte med iX40 i ca 16-20 grader. https://youtu.be/FtukSl-bFnw

iX3, i4 og iX50 er vel også kjørt på 1000 km, men ikke noe slikt avdekket der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

niklaso

Har prøvd å ta det opp med bmw lokalt her, der var lite interesse for problemet kan man si. Må sikkert prøve igjen en anna dag..

Satt meg ned å leste en del om rapidgate nå, og det virker som det er akkurat det som skjer.
Det var rundt 30 grader omtrent heile turen rundt Europa, heilt oppi 35 innimellom og da var det værst.

Er det mulig å lese ut batteritemperatur og slike ting for en vanlig mann i gata?

daktari

#6
Muligens.
Bjørn Nyland bruker en app og en OBD-avleser med Bluetooth. Husker ikke hvilken app han bruker. Det kan være litt forskjellig pr merke.
Noen kjente er ScanMyTesla, Car Scanner, EVNotify men sjekk nøye om de gir noe data. Kanskje send Bjørn N en melding på Facebook.

PS min mening er at en bil medaktiv kjøling, uansett utetemp, ikke skal rapidgate slik du beskriver.  Kanskje 10% reduksjon er ok i ekstreme tilfeller, men ikke fra 100+ til bare 30.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Kjørte 500+ mil nå, mesteparten av dagene over 30 grader, og flere opp mot 40. Alle Lyn-ladingene fulgte samme kurve.

Hvor langt opp ladet du?
La du inn hurtigladerne i navigasjonen i god tid?

Ved mange hurtigladninger opp mot 95+% etter hverandre, så reduseres maks kapasiteten for å beskytte batteriet, noe som også fører til at den lader saktere tidligere.
Jeg prøvde alltid å saktelade til 100% på hotellene vi bodde på. Da tar den seg litt igjen.
De som hurtiglader mye, og aldri saktelader til 100%, får midlertidig redusert maks kapasiteten over en lengre periode)

Men hvis du ikke la inn selve laderen i navigasjonen minst 30min før, så tipper jeg den mest sannsynlig årsaken var at du måtte kjøle batteriet ned. i3 batteriet har jeg klart å få opp i ca 35 grader ved 0 grader ute her i Norge..

I tillegg reduserer kjøling av kupeen mens du lader maks kW relativt mye.

(Dette over er slik i3 fungerte, testet og dokumentert, så jeg antar egentlig bare at iX også gjør det samme)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

niklaso

Ladet skjelden mer enn 80%, men det skjedde såklart innimellom. Prøvde å huske å legge inn laderene men merket ikke forskjell på det.
Kjøling av kupeen sto som regel på.

Mye å tenke på for å få det til å gå effektivt, men det funker vel med litt innsats🤔


LMOR

Ja, men det blir fort en rutine. Etter at jeg har lagt inn en ladedestinasjon fra appen, så søker jeg opp nærmeste lader i bilen for sikkerhets skyld. Da er jeg sikker på at det virker. Får håpe det kommer en egen funksjon i bilen snart.

Så tar jeg en rusletur i starten av ladingen. Over 60-70% tror jeg ikke kjøling i kupeen betyr så mye for effekten.

Optimal temperatur på batteriet når du kommer til laderen betyr mest.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Er det slik at batteriet også kjøles ned på forhånd før hurtiglading ved høye temperaturer, eller starter batterikjøling først når ladingen starter.

LMOR

Warming up the high-voltage battery or cooling it down as appropriate means it will be at the optimum temperature for quick and efficient charging at maximum capacity upon arrival at the charging station. Thermal management takes several factors into account here, including current battery temperature, remaining range, the predicted charging rate and the amount of charging planned as part of the overall route calculation.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

At batteriet må varmes aktivt for å få rask hurtiglading på vinteren, og derfor krever navigering til hurtiglader, mener jeg er godt innafor akseptabelt.

Jeg er litt usikker på hva jeg synes om at bilen "koker" batteriet på sommeren slik at man får 30 kW lading istedet for 140 kW. Hvis bilen ikke aktivt kjøler batteriet ved sommerkjøring etter en lading kan jo det forklare overraskende lavt sommerforbruk, men det lover ikke godt for levetiden til batteriet.

Kan forøvrig anbefale Bjørn Nylands Enyaq RS 1000 km som viser en svak reduksjon i ladefart basert på høye temp (40C). En app viste at bilen brukte mye strøm på kjøling mellom øktene, men han navigerte jo til lader.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Usikker på hva du mener her. Hvis du ikke skal lade om vinteren er det unødvendig å varme batteriene til optimal temperatur.

Samme en varm sommeren og hard kjøring. Kjølesystemet passer på at batteriet ikke skades, men det kjøles ikke så mye ned kontinuerlig at du kan gå rett på en 150 kW lading.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Litt på siden av temaet, men er det ingen mulighet for å sjekke temperaturen på batteriet ?
På i3 hadde man en systemmeny, og det er vel grunn til å anta at det også finnes for iX. Alternativt, kan man ikke lese ut temperaturen med OBD2 ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA