Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I vinter kan det bli billigere å kjøre fossil enn elbil

Startet av Moas, mandag 01. august 2022, klokken 14:49

« forrige - neste »

Nei til klimasvindel

Sitat fra: elektro på onsdag 03. august 2022, klokken 13:38
Sitat fra: Moas på onsdag 03. august 2022, klokken 13:24

Jeg har ingen tro på at f.eks. en ID.4 til 500.000 kr. i dag, vil koste vesentlig mer i 2025, justert for prisstigning/inflasjon. Og jeg har i alle fall ingen tro på at fossilbiler vil få noen ny vår på bruktmarkedet. Er billedrørs-TV'er populære i dag?

Tjukk-TV ble forbikjørt teknologisk - ikke av statssubsidierte flatskjermer. Flatskjermene veier dessuten en brøkdel av sine tykke eldre slektninger, mens EL-biler er søkke tunge, og mister ikke 1 gram av vekta, selv etter 50 mils kjøretur.

Diesel/bensin-biler forbikjøres derimot pga skjevsubsidiering av EL-bilene, basert på særdeles tvilsomt og feilaktig faktagrunnlag i form av massive klimafrykt-kampanjer.

De som er mest opptatt av prising av biler er naturligvis bilselgere, og noen økonomisk anlagte bileiere, som håper å få igjen mest mulig ved neste bytte. Er disse forberedt på den økonomiske kollapsen som er planlagt over hele fjøla, i stor grad i regi av Klaus S og Bill G, med sine portåpnere i alle land, inkludert Norge?

Blir spennende de kommende 1-2-3 åra.

IK

Hva skjer med hurtigladingstasjoner i tilfelle strømrasjonering i vinter? Kan det komme en forbud mot lading av elbil pga strømmangel?
Hva synes dere?

vinterdekk

Sitat fra: IK på mandag 08. august 2022, klokken 13:15
Hva skjer med hurtigladingstasjoner i tilfelle strømrasjonering i vinter? Kan det komme en forbud mot lading av elbil pga strømmangel?
Hva synes dere?

Godt spørsmål. Vil tippe at hurtigladestasjoner vil være prioriterte i en slik ekstrem situasjon, men at man ikke kan utelukke utilgjengelighet på hurtigladere, normalladere og hjemmeladere. Står godt forklart om kraftrasjonering på NVE.

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/strom/stromkunde/kraftrasjonering/

Ett raskt søk viser at at også bensinstasjoner er utsatte ved strømbrudd. Ved langvarig strømbrudd kan man få drivstofftørke og strømaggregater kan gå tomme. Så både hurtigladere og bensinstasjoner vil nok bli prioriterte.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

#48
I disse dager er forrige års gjennomsnitt "yesterday's news". Alt er uforutsigbart.

Ser jeg må betale 1014 for 250 kWh strøm for de første 6 dagene i august...altså 4,06 per kWh på hytta (NO2 området)...selv da er det bare ca 8 kroner per mil, som er billigere enn en bensinbils forbruk. Men dersom du kjøper en plug-in-hybrid så kan du jo og være flink og lade kanskje 70% av årsforbruket hjemme med støtte...men blir gjerne litt dill. Den store besparelsen må være at en plug-in hybrid kan kjøpes billig, så rentekostnader og verdifall spares. Med en plug-in hybrid er ikke drivstoff-kostnadene det dyreste med bilholdet.

Hvis jeg fortsetter å bruke 42kWh til dagen på hytta, så er jeg oppe i 5073 kroner for august!! Fy f...skal ikke få lov å være på en gammel hytte. Tror forbrenningsdassen trekker mye strøm. Får vel gå ut og drite i skogen...og nå er det sommertid! Hvis en bruker dobbelt så mye strøm i vinter er jeg altså oppe i over 10.000 i strøm på en måned...på hytta (og jeg lader ikke på hytta)! Får vel fortsette med etterisoleringen jeg holder på med.
Tesla Model Y                         2021-

geear

42 kWh per dag i august i en hytte i Sør-Norge, går ut fra at dere da er der hele måneden? Hvis ikke er det helt spinnvilt.. når den står tom bør det kun gå en håndfull kWh til kjøleskap/fryser og noe vedlikeholdsvarme på VVB, om man ikke slår den helt av.

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 09. august 2022, klokken 10:02
42 kWh per dag i august i en hytte i Sør-Norge, går ut fra at dere da er der hele måneden? Hvis ikke er det helt spinnvilt.. når den står tom bør det kun gå en håndfull kWh til kjøleskap/fryser og noe vedlikeholdsvarme på VVB, om man ikke slår den helt av.
Vi har ligget stort sett rundt 10kWh i døgnet for VVB, kombikjøleskap og diverse IT utstyr nå i juli/august på ca 800moh til vedlikeholdsenergi.

Om vinteren blir det fort 20-30kWh dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Da mistenker jeg du har en "ukjent" strømtyv, f.eks. varmekabel på inntaksledning for vann. Den bruker fort 2-500 W (avhengig av lengde) på sommer selv med "selvregulerende" kabel  om den ikke kobles ut med servicebryter.

Jeg har tilsynelatende likt oppsett som deg, og ligger da på 3-4 kWh/døgn, hvor drøyt halvparten er VVB.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Håvar

Erfaringen min er også at 200l VVB har ca 2-2,5 kWt i døgnet i varmetap
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Lars C. Krogenæs

Sjekket VVB bereder på 200l hjemme nå, Den bruker ganske nær 2kWt i døgnet til å vedlikeholde varmen når vi ikke er hjemme. (Har strømstyring og statistikk på den).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 09. august 2022, klokken 11:59
Sjekket VVB bereder på 200l hjemme nå, Den bruker ganske nær 2kWt i døgnet til å vedlikeholde varmen når vi ikke er hjemme. (Har strømstyring og statistikk på den).
Nå om sommeren bruker VVB ca 2,5kWh i døgnet. Så ligger det ett jevnt forbruk på ca 300W døgnet rundt. Kombikjøleskap står nok for 50-100W.

Mistenker at resten er varmekabler til inntaksrør for vann ja (har pumpet vann).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Sånn til sammenligning fra oss her i nord...  :D

Hus 1: 1.-7. aug: 39,- (615kWh, Fjordkraft Spot) <- Her lader vi våre 2 elbiler.
Hus 2: 1.-7. aug: 10,- (90kWh, Fjordkraft Spot Spesial)
Byleilighet: 1.-7. aug: 10,- (38kWh, Fjordkraft Spot)

Altså 59,- totalt på 3 av eiendommene våre.
Når får vi strømflyktninger fra sør?  :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

Hytta vår bruker ca 12kWh i døgnet når vi ikke er der sommerstid. Med boblebad ca 18kWh.
På vinteren ligger det på rundt 30-35kWh når vi ikke er der, inkludert boblebad. Men etter oppvarming i forkant av ankomst brukes en del ved, så forbruket blir ikke helt hinsides og hytta er ny og svært godt isolert.
Har vurdert å sette opp fjernstyring av vvb, men vinterstid bidrar den uansett til basistemp i hytta som ligger på 6-7 grader. Synes egentlig ikke det er så ille, og bruksverdien av hytta er veldig god med konstant frostfri drift og fjernstyrt oppvarming. Det som får forbruket til å ta av er elbilen da det fort lades 50-60kWh i løpet av en helg.

Har vurdert solventilator med litt størrelse da det er veldig lett å installere, billig og enkel konstruksjon.

Når det kommer til strømstøtte er det jo litt kjedelig at lading, oppvarming, matlaging osv ikke foregår hjemme når vi er på hytta, så manglende kompensasjon fordi vi bruker strømmen på hytta istedenfor hjemme bryter med "Èn refusjon per husholdning". Men ser an situasjonen gjennom vinteren og starter nok med investering i solventilator da den kan få mye sol i løpet av en dag vinterstid på den veggen det passer å montere. Sommerstid når solceller produserer mest er forbruket på hytta veldig lavt, og med torvtak på alt er det heller ikke rett frem å få det verken installert eller godkjent mtp lokal reguleringsplan.


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. august 2022, klokken 12:56
Har vurdert å sette opp fjernstyring av vvb, men vinterstid bidrar den uansett til basistemp i hytta som ligger på 6-7 grader.
Slike smarthusgreier kan jo ta litt tid å tjene inn, men jeg har en løsning hvor det er "frostvakt" på varmtvannsberederen på hytta. Så hvis det blir kaldere enn +3C i rommet slås den på. Den kan også fjernstyres og tidsstyres. Men foreløpig ikke styres etter strømprisen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Orbit på tirsdag 09. august 2022, klokken 11:32
Da mistenker jeg du har en "ukjent" strømtyv, f.eks. varmekabel på inntaksledning for vann. Den bruker fort 2-500 W (avhengig av lengde) på sommer selv med "selvregulerende" kabel  om den ikke kobles ut med servicebryter.

Jeg har tilsynelatende likt oppsett som deg, og ligger da på 3-4 kWh/døgn, hvor drøyt halvparten er VVB.

Det er varmekabler på vanninntak - både til pumpehuset og fra pumpehuset til hytta mot frost, men ser at forbruket faller veldig når jeg ikke er på hytta, så tror de er av. Men skal i hvert fall sjekke om noen har skrudd på den i pumpehuset, og om den inne er på. Men tror forbrenningstoalettet drar veldig mye strøm når 4 personer er på hytta. Forbruket er rundt 40-45kWh når vi er der om sommeren. I vinter var det vel en del oppe på over 100kWh. Skal fortsette etterisolering i helgen, så da er siste vegg og tak ferdig...men gulvet mangler skikkelig isolasjon (har glassvatt).

Ser at styring av varmtvannsbereder ikke vil hjelpe meg noe, når forbruket per døgn er så lavt som folk skriver her.

Tesla Model Y                         2021-

Moas

#59
Vi nærmer oss 7 kr/kWh torsdag 18.8: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/passerer-sju-kroner/76920692

Bensin koster samtidig under 20 kr/liter (sporadisk) i denne perioden.

Da er regnstykke ved forbruk/distanse 15 kWh/100 km eller 5 l/100 km følgende uten strømstøtte (ved 19,5 kr liter fossilt drivstoff og 7 kr/kWh):

EL: 105 kr vs FOSSILT: 97,5 kr

Det betyr at det allerede nå er teoretisk billigere å kjøre fossilbil hvis du f.eks. må lade på hytta uten strømstøtte.

Dersom vi får noe i nærheten av Estlandske tilstander til vinteren (40 kr/kWh), dvs. til og med over 10 kr/kWh, så er min spådom at dette kan bety slutten på elbil-eventyret på bilmarkedet. I hvert fall for dere som har hytte og må lade der. PHEV ser som sagt ut til å fortsatt være et godt alternativ, altså ved høye ekstremt høye strømpriser og lave bensinpriser.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA