Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verditap på ny kollisjonsskadet EQA300

Startet av RasmusT, lørdag 30. juli 2022, klokken 14:36

« forrige - neste »

RasmusT

Hei,
Vi var uheldig og var på "feil plass til feil tid", og fikk frontruten slått inn av et sidespeil som falt av fra en turbuss. I tillegg til ruten er det en dørstolpe bulket samt div lakkskader. Og selvsagt er det glass i hele bilen. Bilen er helt ny, en uke gammel da ulykke hente, og kjørt 1309 km. Det er ikke helt klart enda hvordan bilen blir reparert, men hva kan man forvente av verditap? Kan vi forvente/forlange at et evt verditap blir dekket av forsikringen, tross alt er bilen helt ny. For ordens skyld, vi var helt uten skyld i ulykken noe føreren av turbussen også erkjenner.

mvh RasmusT

Orbit

Noen forsikringer dekker ny bil ved omfattende skade på nybil (typisk reparasjon som koster >50% av nypris). Men det høres ut som denne skaden er langt unna dette.

Verditap er vanskelig å anslå, det avhenger helt av om en fremtidig kjøper tillegger dette noen betydning eller ikke. Du skal få bilen reparert til samme tekniske stand, og uten skjønnhetsfeil som forskjell i lakkfarge etc. Utover dette må du dessverre selv ta evt verditap ved at en del kjøpere unngår biler med kollisjonsskade. Ta vare på bilder, så kan du i alle fall vise omfanget av skaden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RasmusT

Takk, det er som jeg tenkte. Nå gjenstår det å få bilen til Norge, den står i Danmark på tredje uke, og få taksert skaden. Så får vi ta det derfra.

bmw2002

Hvis bilen blir skikkelig reparert er det ikke mulig å se dette, skal du ha bilen noen år kan jeg ikke tenke meg dette blir noe verditap.  Det er jo tross alt ikke slik at bilen er kollisjonsskadet slik at den er skjev eller noe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA