Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første småbarn på vei, hvilken elbil skal vi kjøpe?

Startet av Mortylicious, fredag 29. juli 2022, klokken 22:31

« forrige - neste »

Panduck

Fikk prøvekjørt MG5'en i dag. Veldig fin bil til den prisen.

Dessverre var det ikke en bil for oss med str 49 i sko, flytting av for fra gass til brems ble problematisk da det var "lavt under taket" der nede :P

Men om det ikke er noe problem, vil jeg tro dette vil være en bedre familiebil enn Kona.

Mortylicious

Ser på linken på Opel Comboen, tror ikke den er noe for oss, får ikke madammen med på den! Den ser veldig praktisk ut og slikt.
Skulle gjerne kjøpt en Kona, men dama frykter at bagasjerommet blir for knapt på denne. Det ser ut som mye bil for pengene da, minus er hengervekt på maks 300kg.
Megane er en utrolig flott bil, stort pluss med android automotive, rask lading og hengervekt og den har fått en del skryt hos de som har prøvekjørt denne, men igjen ser bagasjerommet noe upraktisk ut for vår del (stor lasteleppe), dessverre.

Vi planlegger å ha bilen så lenge som mulig, gjerne gå bort fra å ha to biler til en som dekker alt.
Det er kjekt å ha hengerfeste med grei last om vi eventuelt skulle ha behov for dette de neste 10 årene, billigere å ha dette på plass nå enn å kjøpe ny bil om 5 år når vi trenger det?

Vi har nå prøvekjørt følgende biler:
MG5:
+Rimelig, praktisk og fornuftig, dekker våre behov, grei hengervekt og rekkevidde
-ingen wowfølelse, dama var ikke fornøyd

ID4:
+Behagelig å kjøre, mye plass, nedfellbart hengerfeste og gode lastmuligheter, veldig god rekkevidde, stille inni bilen
-Stor bil, vi kjører en del på trange veier og den virket veldig stor for vår del. Relativt dyr

Peugeot e2008:
+Rimelig, praktisk og fornuftig, dekker våre behov,
-ingen wowfølelse, dama var ikke fornøyd, rekkevidden kanskje noe lav mot MG5

Kia e-Niro lånt hos en kollega(2020mod)
+Rimelig, praktisk og fornuftig, dekker våre behov, god rekkevidde, 7 års garanti
-Over vårt budsjett, for bare noen få 1000-lapper til kan vi få oss en ID4 som er mye mer for pengene?

Per nå har vi snevret oss ned til den nye Niro EV, vi skal prøvekjøre Ioniq 5 først før vi bestemmer oss 100%. Når man først prøver alt mulig så ender man fort opp med mye dyrere bil enn man så for seg!

kenlee

Har hatt Peugeot e-2008 og e-niro 2019. Byttet nylig til ioniq 5 og vet med dette at det kan være dyrt å prøvekjøre  ;)
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Panduck

Om ID4 ble for stor, hvordan vil Ioniq 5 være et alternativ, den er vel enda større... Vær uansett obs på at nyttelasten på Ioniq 5 kan være langt under det som er annonsert...

vinterdekk

#19
Sitat fra: Mortylicious på lørdag 06. august 2022, klokken 14:17
Ser på linken på Opel Comboen, tror ikke den er noe for oss, får ikke madammen med på den! Den ser veldig praktisk ut og slikt.

Skjønner jeg godt, den på Finn er jo basismodellen som ble introdusert til 300' men prisene har jo steget både fra produsent og på biler du får på dagen.

Se også andre utstyrsgrader, samt Citroen e-Berlingo, Peugeot e-Rifter. Elbil.no har en test av sistnevnte. Har sett noen bedre utstyrte e-Berlingo på Finn til 10-20K mer enn den Opelen, bedre deal det.

Citroen e-Berlingo har bla. ett kult «modutop» oppbevaring og glasstak (bilde).

Men å bli enige om en og samme bil i ett forhold og husholdning, det kan være svært vanskelig har jeg erfart. Velger man feil blir man minnet om det hele tiden.  ;)

Kia Niro EV virker som ett veldig fornuftig alternativ, vi har klart oss med flere barn og plugin hybrid versjon som har mindre bagasjerom enn e-Niro. Hjelper godt å eie tilhenger og ymse Thule tilbehør. Savner større bil og 4x4 i blant men det koster deretter.

Lykke til.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA