Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første småbarn på vei, hvilken elbil skal vi kjøpe?

Startet av Mortylicious, fredag 29. juli 2022, klokken 22:31

« forrige - neste »

Mortylicious

Hei! Skulle gjerne hatt hjelp til bilvalg.

Vi har i dag en e-Up 2017 og en Toyota Corolla Verso 2005. Da vi begge har betalt bil via jobb, skal vi beholde e-UP og bytte ut Toyotaen med en ny elbil siden vi venter smått nå til vinteren.

På sikt ønsker vi kun å ha en bil som kan gjøre alt:
-Dra på hytta til svigers med alt pakk til unge (40km)
-reise fra Bodø til Stokmarknes for å besøke mine foreldre (320km).
-kunne dra på bilferie til Sverige Hemavan på vinteren for å stå slalom (311km)
-dra på skiturer i nærområdet, teltturer, packrafting.

Vi så for oss 350k inkl vinterdekk, men ser vi må opp i pris. Har fått tilbud på MG5 till 379k og e-2008 til 370k, og når vi er oppe i dette beløpet er det ikke langt til ~420k og Hyundai Kona med lengre rekkevidde. Er usikker på å kjøpe brukt bil pga utgått garanti.

Vi er ikke noe interessert i bil, og vi vektlegger lav støy og god komfort i fremseter da dama har dårlig rygg.

Har lyst på rimelig bil, rimelig bilhold, driftsikker og helst et veletablert merke med et brukbart serviceapparat i nærheten. Hva foreslår dere?

TB

Kjører selv Kona 2019, rekkevidden er svært god etter min erfaring, 500 km sommerstid og 350 på vinter går fint.

Kona har fått kritikk for hjulstøy, de nyere skal være bedre. Dekk og veibane en kjører på har mye å si, men det finnes helt klart biler som har bedre støydemping, men de koster også mer.

Når en skal hurtiglade så er ikke Kona noen vinner idag, fra 45 - 70 kW avhengig av temperatur - maks ca 78 kW ser en ikke ofte.
Om en ikke skal vente på ladingen er ikke dette et problem, om en stopper for å spise og lade så går ladingen fortere enn bestille, vente på mat og spise. (Kjøper en ferdigvarmet pølse går det nok raskere å spise..)

Bagasjeplassen er begrenset, men, om en bruker takboks til barnevogn vil det være løstbart.

Hyundai har mange forhandlere, så trolig ikke langt til næreste verksted uansett hvor en skulle få behov for det.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Panduck

Blir vel omtrent samme pris som MG5 men muligens bedre bil? Renault Megane E-Tech er snart klar for prøvekjøring, du kan kanskje prøve den før du bestemme deg? Ser mer praktisk ut enn Kona, og billigere.

Daniel_0007

Sitat fra: Panduck på lørdag 30. juli 2022, klokken 00:26
Blir vel omtrent samme pris som MG5 men muligens bedre bil? Renault Megane E-Tech er snart klar for prøvekjøring, du kan kanskje prøve den før du bestemme deg? Ser mer praktisk ut enn Kona, og billigere.

Megane er vesentlig mindre da, blir hardt med barnevogn i en megane
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

Spartansk utstyrsnivå, men masse plass og jeg vil tro den er svært driftsikker. Opel Combo-e 349.000kr. https://www.finn.no/264292054
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Panduck

#5
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 30. juli 2022, klokken 01:09
Megane er vesentlig mindre da, blir hardt med barnevogn i en megane

Enn MG5, ja, men han vurderte Kona, og den er vel enda mindre... Megane har vel 110 liter større bagasjerom enn Kona.

Kristian O

Bilstol til barn tar plass. Anbefaler å prøve å montere det i en demobil før dere bestemmer dere. Babystol har gjerne alle biler grei plass til, men gå opp til neste størrelse bakovervendt og prøv med den. Sjekk hvordan det blir å sitte i framsete med montert bilstol.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

RJK

Sitat fra: Panduck på lørdag 30. juli 2022, klokken 10:26
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 30. juli 2022, klokken 01:09
Megane er vesentlig mindre da, blir hardt med barnevogn i en megane

Enn MG5, ja, men han vurderte Kona, og den er vel enda mindre... Megane har vel 110 liter større bagasjerom enn Kona.
Virker som Megane er langt dypere i bagasjerommet, men ikke noe lengre sideretning og mot seterygg. Dermed blir det et spørsmål om dette er så veldig mye bedre. Det kan være tungvindt å måtte løfte over en sånn dyp kant.

Og om man fjerner bunnplata og isoporen, så er vel Kona over 380 liter, så da er vel ikke forskjellen så enorm. Kona kan du dessuten få ettermarkedsfrunk på, det ser ikke ut som Megane har.

På den andre siden, Megane e-tech har noen andre fordeler, som Google Car, bedre skjermløsning, raskere lading og har støtte for langt mere tilhengervekt. I tillegg ser den bra ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Barid Bel

Slår et slag for Kia e-Niro over Hyundai kona, da denne er større inni. Det ingen av disse er veldig gode på er lyddemping, men den treffer på det andre dere trenger. Vi har en 8mnd gammel datter, og Niroen har vært utmerket;

- Emmaljunga-vogna (edge noe, den er stoor) går akkurat inni bak uten å ta av hjul.
- Jeg har kjørt den fullpakket 300km i verst tenkelige vinterforhold og kom frem med 30% batteri igjen.
- Vi har reist 3 voksne + baby en uke til Danmark på ferie, måtte pakke mykt men det gikk
- både Besafe izy modular og Joie roterende sete passer i bilen.

Bare vær obs på at både Kia og Hyundai opererer med 15k km/1 år serviceintervall, som er irriterende. De nye (ioniq 5, ev6) har 2år/30k km, men servicen er dobbel så dyr.

På Niro kom app i 2020 sammen med bedre skjerm, kjekt å vite ved bruktkjøp.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Villogvakker

Jeg har ikke gode råd angående utstyr, rekkevidde og verdi etc, men hva gjelder småbarn så er det ikke så ille som man først tror. For å spare plass; dropp isofix fullstendig etter babystolen. Eneste isofixstolen som er verdt det er Axkid One, den varer lenge og tar veldig liten plass i bil. Ellers tar alle(!) andre isofixstoler for småbarn (inntil 5 år) mer plass enn alle de gode beltemonterte stolene (Max Way Plus, Axkid minikid 3, Klippan Opti). Besafe Stretch varer kjempelenge, men den tar enormt med plass til å være beltemontert stol.

Hyundai Kona slo jeg raskt fra meg pga lite baksete (og bagasjerom?). Mg5 er fin som budsjettbil, den har ikke mest plass (men jeg har Superb pdd så alt annet har liten plass), men mer enn nok vil jeg påstå. Vi vurderer MG5 mot Marvel R. Sistnevnte tror jeg har mindre plass både baksete og bagasjerom, og vi er midt i småbarnsfasen med en nykommer av en lillebror og vi er innstilt på å overleve, til tross for luksusen med nåværende bil. Det meste går, om man bare vil  ;)  :laugh:

batterimannen

Ville vurdert den nye MG ZS EV. Bagasjerom 448 liter, rekkevidde WLTP 440 km, pris rundt det du ser etter.

Jeg ville egentlig dratt til forhandler og prøvekjørt de modellene dere vurderer mest, relativt tidlig. Man kan lese og se videoer til man blir grønn i trynet, men man merker veldig fort selv forskjellene på bilene etter bare 2-3 timer prøvekjøring.

Vi hadde Hyundai Kona med 2 små unger, og det blir trangt, selv om det går an. Er glad for at vi hadde ganske kompakt barnevogn (Britax Smile). Med e-Niro er det lettere å få plass til bagasje og litt mer plass foran et bakovervendt barnesete (på høyre side).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Britax Smile barnevogn med sitte og liggedel i Hyundai Kona

Du kan ikke vise dette vedlegget. 

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

syklisten

Mange som nevner bilstol og barnevogn, men husk at man som småbarnsforeldre i mange tilfeller også tar med en reiseseng. Plass får man (nesten) aldri nok av når man reiser med små barn.

..og hvor lenge skal dere ha bilen? Til nybilgarantien utløper? Innen da har dere kanskje to små barn.
Kjøp den bilen med størst bagasjerom og baksete er mitt tips.

Det finnes vel bilstol som er svingbar forresten, slik at det blir lettere for kona med dårlig rygg å feste barnet.

Mortylicious

Takk for alle tips, skal lese gjennom og svare opp dere når jeg kommer hjem til PCen.

Villogvakker

Sitat fra: syklisten på søndag 31. juli 2022, klokken 10:28
Mange som nevner bilstol og barnevogn, men husk at man som småbarnsforeldre i mange tilfeller også tar med en reiseseng. Plass får man (nesten) aldri nok av når man reiser med små barn.

..og hvor lenge skal dere ha bilen? Til nybilgarantien utløper? Innen da har dere kanskje to små barn.
Kjøp den bilen med størst bagasjerom og baksete er mitt tips.

Det finnes vel bilstol som er svingbar forresten, slik at det blir lettere for kona med dårlig rygg å feste barnet.

Reiseseng er vel heller sjeldent man har med, jeg ville ikke valgt en svær bil for å ha plass til reiseseng en sjelden gang. Kjøp heller en brukt å sett permanent på hytta/hos besteforeldre. På hotell får man lånt det ved bestilling i god tid i forveien, ellers så er det enda enklere å ha barnet i senga med seg - eller på egen madrass rett på gulvet om de er rundt 2 år+.
Ellers er jeg enig i at plass er godt å ha, og man bør planlegge til minst 2 barn når man venter første. Plutselig blir nr 2 til 3 også, også en ting som er verdt å tenke på  ;D

Svingbare stoler tar for øvrig enormt med plass, både forover og til siden, og gir beina null plass når barna vokser til. De er dyre også, med tanke på ta de sjeldent varer til 5 år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA