De eneste bilene jeg vet om på markedet i Norge pr nå som støtter å bruke bilens batteri som strømkilde (V2L) er Kia EV6 / Hyundai Ioniq 5 med sin adapter der man kan plugge inn schuko stikk.
Schuko stikk duger ikke som V2G/V2H. Skal man drive ett hus bør det minimum være 7kW, helst 11kW eller mere.
Helt enig i det, men med V2L kan man iaf bruke bilen som strømkilde med skjøteledning til en panelovn eller en kokeplate ved strømstans.
V2G/V2H (regner egentlig med at han kun vil ha strømmen selv her, så V2H) må man altså bruke 55' på lader og minst 20' på deler/arbeid i og rundt sikringsskapet hvis dette skal utføres lovlig. Dette vil aldri lønne seg (nedbetalingstiden overgår levetiden på utstyret) uten helt ekstreme forskjeller på strømtopper og strømbunner (selv uten strømstøtte) og/eller være veldig redd for strømstans. Mange andre investeringer som feks etterisolering, ventilasjon med varmegjenvinner, varmepumpe etc som har mye kortere nedbetalingstid og faktisk kan være lønnsomt.
Tanken med V2H er fin, men pr nå krever det at man bor i et land med lite strengt regelverk (der man kan gjøre alt selv, med hjemmelagde løsninger (gjerne noen celler fra en vraket Tesla på veggen for bufring, i en hjemmelaget batterikasse også)) og at man får youtube inntekter