Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil forsyner huset med strøm?

Startet av hypo mac, fredag 29. juli 2022, klokken 11:35

« forrige - neste »

hypo mac

Etter et raskt søk i forumet, fant jeg ikke svar på spørsmålet mitt, så her er det:

Hvem selger lader som støtter V2H som kan brukes på Chademo? Tenker som nøddrift ved strømbrudd og for å balansere strømforbruket fra nett og bil, etter døgnpris.
Ønsker gjerne å høre erfaringer med et slikt system.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: hypo mac på fredag 29. juli 2022, klokken 11:35
Etter et raskt søk i forumet, fant jeg ikke svar på spørsmålet mitt, så her er det:

Hvem selger lader som støtter V2H som kan brukes på Chademo? Tenker som nøddrift ved strømbrudd og for å balansere strømforbruket fra nett og bil, etter døgnpris.
Ønsker gjerne å høre erfaringer med et slikt system.

https://wallbox.com/en_catalog/quasar-dc-charger
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Elmo på søndag 31. juli 2022, klokken 14:10
Ønsketenkning
. . . . . fordi
- svært få, om noen, elbiler støtter så langt V2H/V2G (selvom VAG hevder at alle deres (nye??) biler skal støtte det i løpet av året)
- standard for On-Grid solcelleanlegg er at de ikke skal levere strøm når nettspenningen er borte. Det samme må gjelde V2H/V2G.
- det er sikkert en grunn til at den linkede leverandøren ikke oppgir pris
- ++
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

RJK

Sitat fra: Elmo på mandag 01. august 2022, klokken 10:52
Sitat fra: Elmo på søndag 31. juli 2022, klokken 14:10
Ønsketenkning
. . . . . fordi
- svært få, om noen, elbiler støtter så langt V2H/V2G (selvom VAG hevder at alle deres (nye??) biler skal støtte det i løpet av året)
- standard for On-Grid solcelleanlegg er at de ikke skal levere strøm når nettspenningen er borte. Det samme må gjelde V2H/V2G.
- det er sikkert en grunn til at den linkede leverandøren ikke oppgir pris
- ++
Nå etterspørres det en løsning for ChaDeMo, så da virker det som man ønsker å utnytte en funksjon på en standard som er døende i Europa. Det er kanskje greit om man har tenkt å ha f.eks. en Leaf stående som Powerwall, fremfor å skaffe eller lage seg en slik av batteripakka.

Jeg tror at det på lengre sikt er fornuftig å vente til man har en løsning klar for CCS, slik som disse VAG-bilene har, og bortimot alle andre elbiler som selges. Selv Nissan går for CCS i sin nye Ariya, så da er det ikke mange igjen som leverer biler med ChaDeMo.

Og omsetningen for andre ChaDeMo-biler er vel nesten neglisjerbart.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Elmo på mandag 01. august 2022, klokken 10:52
- svært få, om noen, elbiler støtter så langt V2H/V2G (selvom VAG hevder at alle deres (nye??) biler skal støtte det i løpet av året)
- standard for On-Grid solcelleanlegg er at de ikke skal levere strøm når nettspenningen er borte. Det samme må gjelde V2H/V2G.
Hvilke biler støtter det egentlig? Ford F150, Lucid Air og muligens Rivian i tillegg til VAG bilene?

Ellers vil en Power Gateway ala Tesla Backup Gateway 2 løse problemet med inn/utkobling av strøm.

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/powerwall/Tesla_Backup_Gateway_2_Datasheet_EN-NA.pdf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

turfsurf

Sono Motors Sion har vel V2G. Med integrerte solceller er det vel den perfekte V2G bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Nesten alle elbiler har vel vist fram V2G ved lansering av konseptbilene. Fra hukommelsen: Mercedes, Nissan, VAG, Kia/Hyundai osv.
De eneste bilene jeg vet om på markedet i Norge pr nå som støtter å bruke bilens batteri som strømkilde (V2L) er Kia EV6 / Hyundai Ioniq 5 med sin adapter der man kan plugge inn schuko stikk.

Det er sikkert mulig å få til V2G nå, da spesielt med asiatiske biler (blant andre Leaf), men ikke til en pris som gir noe mening. Finnes forskingsprosjekter i noen byer/tettsteder/bedrifter der V2G testes, dvs der både myndigheter/netteiere/elektrikere og bilprodusenter legger til rette for det, samarbeider og sannsynligvis tar noe av kostnaden. Feks: https://bil24.no/bruker-elbilene-til-a-balansere-stromforbruket/ eller https://northsearegion.eu/access/news/a-successful-v2g-model-in-a-danish-utility/

Jeg kan skjønne at noen som er avhengig av 100% oppetid som datasententre osv kan få batterier til å bli lønnsomt (da de allerede har UPS/aggregater osv), men for å ta strømtoppene (eller for å forsyne huset med strøm, ved bortfall av nettspenning) er det altfor dyrt for komponentene og arbeidet/elektrikeren som kreves for V2G.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

vesttrønder



Sitat fra: chargedup på tirsdag 02. august 2022, klokken 12:21
Nesten alle elbiler har vel vist fram V2G ved lansering av konseptbilene. Fra hukommelsen: Mercedes, Nissan, VAG, Kia/Hyundai osv.
De eneste bilene jeg vet om på markedet i Norge pr nå som støtter å bruke bilens batteri som strømkilde (V2L) er Kia EV6 / Hyundai Ioniq 5 med sin adapter der man kan plugge inn schuko stikk.

Det er sikkert mulig å få til V2G nå, da spesielt med asiatiske biler (blant andre Leaf), men ikke til en pris som gir noe mening. Finnes forskingsprosjekter i noen byer/tettsteder/bedrifter der V2G testes, dvs der både myndigheter/netteiere/elektrikere og bilprodusenter legger til rette for det, samarbeider og sannsynligvis tar noe av kostnaden. Feks: https://bil24.no/bruker-elbilene-til-a-balansere-stromforbruket/ eller https://northsearegion.eu/access/news/a-successful-v2g-model-in-a-danish-utility/

Jeg kan skjønne at noen som er avhengig av 100% oppetid som datasententre osv kan få batterier til å bli lønnsomt (da de allerede har UPS/aggregater osv), men for å ta strømtoppene (eller for å forsyne huset med strøm, ved bortfall av nettspenning) er det altfor dyrt for komponentene og arbeidet/elektrikeren som kreves for V2G.

MG har også V2L på fleire av dei nye modellane.

turfsurf

Sitat fra: chargedup på tirsdag 02. august 2022, klokken 12:21
De eneste bilene jeg vet om på markedet i Norge pr nå som støtter å bruke bilens batteri som strømkilde (V2L) er Kia EV6 / Hyundai Ioniq 5 med sin adapter der man kan plugge inn schuko stikk.
Schuko stikk duger ikke som V2G/V2H. Skal man drive ett hus bør det minimum være 7kW, helst 11kW eller mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. august 2022, klokken 17:29
Sitat fra: chargedup på tirsdag 02. august 2022, klokken 12:21
De eneste bilene jeg vet om på markedet i Norge pr nå som støtter å bruke bilens batteri som strømkilde (V2L) er Kia EV6 / Hyundai Ioniq 5 med sin adapter der man kan plugge inn schuko stikk.
Schuko stikk duger ikke som V2G/V2H. Skal man drive ett hus bør det minimum være 7kW, helst 11kW eller mere.
Helt enig i det, men med V2L kan man iaf bruke bilen som strømkilde med skjøteledning til en panelovn eller en kokeplate ved strømstans.
V2G/V2H (regner egentlig med at han kun vil ha strømmen selv her, så V2H) må man altså bruke 55' på lader og minst 20' på deler/arbeid i og rundt sikringsskapet hvis dette skal utføres lovlig. Dette vil aldri lønne seg (nedbetalingstiden overgår levetiden på utstyret) uten helt ekstreme forskjeller på strømtopper og strømbunner (selv uten strømstøtte) og/eller være veldig redd for strømstans. Mange andre investeringer som feks etterisolering, ventilasjon med varmegjenvinner, varmepumpe etc som har mye kortere nedbetalingstid og faktisk kan være lønnsomt.

Tanken med V2H er fin, men pr nå krever det at man bor i et land med lite strengt regelverk (der man kan gjøre alt selv, med hjemmelagde løsninger (gjerne noen celler fra en vraket Tesla på veggen for bufring, i en hjemmelaget batterikasse også)) og at man får youtube inntekter :P
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Selv ønsker jeg ikke V2H for økonomiske årsaker, men sikring mot strømbrudd på hytta.

Vi har vannpumpe, så forsvinner strømmen forsvinner vannet. Altså en del værre. Varme går fint med vedfyring.

Men blir vel å se på husbatteri som kan holde hytta på tomgang noen døgn. Nettet der  er veldig ustabilt sammenlignet med her hjemme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Ja, hvis lønnsomhet ikke betyr noe, men oppetid er viktig kan man se helt annerledes på det.
Begynner man med batteri som skal dekke hele hytta i noen døgn er det sikkert ikke mye dyrere for å få solceller på taket samtidig (jeg aner ikke hva solceller koster, men ref: https://elbilforum.no/index.php?topic=59922.msg1040578#msg1040578z selv om du da sikkert vil ha mer enn 5kWt batteri)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trekkoppbil

#14
Definisjoner kan hjelpe litt mot begrepsforvirringer og avsporinger:
Sitat fra: Xavier MOREAU link=topic=https://www.linkedin.com/pulse/v2g-v2h-whats-difference-xavier-moreau/
Vehicle-to-Home (V2H), while its definition is still debated, is usually understood as the ability in the event of a black-out, when the grid is down, to continue to power your home from the car battery.


Her er det ytterlige forklaringer om hvordan V2H kan fungere med sømløs switch: https://www.linkedin.com/pulse/v2g-v2h-whats-difference-xavier-moreau/

Sitat fra: Elmo på mandag 01. august 2022, klokken 10:52
Sitat fra: Elmo på søndag 31. juli 2022, klokken 14:10
Ønsketenkning
. . . . . fordi
- standard for On-Grid solcelleanlegg er at de ikke skal levere strøm når nettspenningen er borte. Det samme må gjelde V2H/V2G.
Det stemmer vel ikke helt.
I teorien skal on-grid solcelleanlegg fungere når strømmen er borte, hvis det får takt fra V2H:

Sitat fra: Xavier MOREAU link=topic=https://www.linkedin.com/pulse/v2g-v2h-whats-difference-xavier-moreau/
This explains why in case of blackouts, even homes that have rooftop PV cannot continue to power their appliances. Unless they can switch to V2H, where the charger with the car generates a frequency to sync on.

De V2H-boksene jeg finner etter kjape søk på nettet, er på 4-6kw, men det er også en rekke modeller for 3-fase 10kw på CHAdeMO-certified V2H system list: https://www.chademo.com/wp2016/wp-content/uploads/pdf/Certified_charger.pdf
https://www.chademo.com/products/products_type/v2g

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA