Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når er levering da?

Startet av e-golfen, mandag 16. mai 2022, klokken 20:20

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. oktober 2022, klokken 22:19
Ja det er klart du skal ha det. Du har rettighetene på din side.

Hvilke rettigheter mener du da, gjerne begrunnet med noen form for henvisning til loven? Sikkert greit å også sjekke hva som står i kontrakten man formodentlig har signert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mikkey

Dette står i min kontrakt om vesentlig forsinkelser:

6. Forsinket levering
Blir bilen ikke levert til avtalt tid, og dette ikke skyldes kjøperen, kan kjøperen heve kjøpet dersom forsinkelsen er vesentlig. Er bilen levert, må hevingskravet framsettes innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen (f.kj.l. §19 og §23). Ved forsinkelse kan kjøperen kreve erstatning for påregnelig økonomisk tap som er en følge av forsinkelsen (f.kj.l. §24, jfr. §56)

Limodriver

Forbrukerkjøpsloven beskytter oss forbrukere relativt godt. Således føler jeg meg relativt trygg. Det betyr ikke at alle næringsdrivende forholder seg til reglene uten at forbrukerne må kjempe.

Jeg håper fremdeles Toyota er sitt ansvar bevisst og finner gode løsninger for kundene som er skadelidende. Jeg mener det er viktig å skille mellom kundene som ville fått bil i 2022 dersom det ikke ble stans i produksjon og de som uansett ville fått bil i 2023.

Kunder med forventet opprinnelig levering var kjent med forventet mva. Vektavgiften er det mer nærliggende å reklamere overfor bonden fra Hedmarken og den bortskjemte rikmannssønnen fra Vinderen høsten 2025 og hvert 4. påfølgende år ved å ikke gi dem sin stemme.

Otkristo

Toyota produserer kun 1000 bz4 pr måned.
Tesla Shanghai produserer det samme antallet Model Y pr dag.
Så noe ventetid må det bli hvis Toyota får suksess i Europa.

vinterdekk

#64
Artikkel hos TU sier de 1000 bilene per måned er samlet for bZ4X og Solterra. https://www.tu.no/artikler/hevder-toyota-jobber-med-en-mulig-helomvendig-i-elbilstrategien/523278

Det var allerede kjent fra tidligere at Toyota ville øke produksjonen gradvis med lavere antall biler i 2022 og økning i 2023, osv. (Usikker på hvor jeg leste dette.) Det er Toyoda sikkert glad for med tanke på tilbakekallingen som bilen har hatt. Men nå som bilen er på veien bør de imøtekomme etterspørselen.

Edit: Korrigerer meg selv. Kilder opplyste at Toyota har hatt prognoser om 60K biler første år, 50K andre år. Tallet er trolig ikke inkludert produksjon i kinesiske joint venture foretak. https://www.motor.no/elbil/toyota-bz4x-merkelige-lave-salgsmal/219218
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Limodriver

Det blir spennende å se hvordan Norge blir prioritert med leveringer i 2022 med tanke på mulig mva og vektavgift etter årsskiftet. Jeg har blitt fortalt at Toyota vil komme med en pressemelding 7. november.

Jeg er forundret over Toyota sin holdning til merkostnader som ene og alene har sin bakgrunn i tilbakekallingen. Toyota er sene med å introdusere sin første rene elbil og det forundrer meg om deres manglende ansvar for kostnader de påfører kundene som får bil i 2023 istedenfor 2022 ikke vil gjøre potensielle kunder skeptiske. Alternativt ville det vært et veldig godt salgsargument å informere potensielle kunder om at Toyota selvfølgelig gjør feil de også, og deretter vise til hvordan kundene ble holdt skadesløse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA