Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla dårligst ut i test med berøringsskjermer

Startet av automat, torsdag 28. juli 2022, klokken 13:13

« forrige - neste »

automat

«Ny test slår alarm om berøringsskjermar i bil

Tysk rapport konkluderer med at skjermbruken i nye bilar «representerer ein stor tryggingsrisiko». Tesla kjem dårlegast ut.»

https://www.nrk.no/vestland/ny-test-slar-alarm-om-beroringsskjermar-i-bil-1.16050940

Kan hende Teslas strategi med å putte absolutt alt inn i berlringsskjermen ikke er det lureste.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Hva som er lurest for Tesla og hva som er lurest for kunden kan en jo lure på.

Synes Tesla sin forenklingsstrategi kanskje har gått vel langt. Flere brytere for en del basale funksjoner er noe jeg har savnet hele veien. Alt går jo,men trafikksikkert å dra blikket vekk fra veien har det aldri vært. Så ett lite skritt tilbake og noen flere brytere tror jeg er beste løsning. Ser flere biltestere hele tiden også påpeker denne skjermsyken

Thalgar

Hovudklage: at naudblinkknapp er i taket, og dermed vanskeleg å finna for folk ukjende med Tesla. Dette skal visstnok representera ein "stor fare".  ::)

https://www.adac.de/news/ablenkung-durch-bedienelemente/
Model Y LR Quicksilver, 2023

turfsurf

Sitat fra: Thalgar på torsdag 28. juli 2022, klokken 16:12
Hovudklage: at naudblinkknapp er i taket, og dermed vanskeleg å finna for folk ukjende med Tesla. Dette skal visstnok representera ein "stor fare".  ::)

https://www.adac.de/news/ablenkung-durch-bedienelemente/
Etter å ha brukt denne flere ganger på tyske og italienske motorveier i sommer, så er denne plasseringen helt genial. Man er uansett pliktig å sette seg inn i bilen man kjører, og nødblinkknapp er ganske random plassert på de fleste biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 28. juli 2022, klokken 14:06
Synes Tesla sin forenklingsstrategi kanskje har gått vel langt. Flere brytere for en del basale funksjoner er noe jeg har savnet hele veien. Alt går jo,men trafikksikkert å dra blikket vekk fra veien har det aldri vært. Så ett lite skritt tilbake og noen flere brytere tror jeg er beste løsning. Ser flere biltestere hele tiden også påpeker denne skjermsyken
Tror de fleste biltestere er vant med flere knapper, og dermed er de ikke objektive. Alt handler å bli kjent med ting.

Liker veldig godt hvordan viskermenyen popper opp ved trykk på viskerknappen. Samme kunne det vært ved bruk av fjernlys.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: Thalgar på torsdag 28. juli 2022, klokken 16:12
Denne knappen er det også krav om at skal være en fysisk knapp og innen rekkevidde fra førersetet.

Virker som om ADAC hadde fått panikk hvis de hadde sett nødblinkknappen til GM på 70, 80 og 90-tallet. Det var en liten svart knott som stakk ut av rattstammen litt nedforbi tenningslåsen. Denne knotten hadde en ytre ring og en knapp i midten. Og man trykket inn knappen i midten for å skru på, og trakk i den ytre ringen for å skru av.

Samtidig leser jeg det som om ADAC ville hatt veldig sterke meninger om GM og Mercedes sin multi-stick på venstre side av rattstammen, som hadde alle funksjonene samlet på én hendel.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

SurSnasen

Sitat
Liker veldig godt hvordan viskermenyen popper opp ved trykk på viskerknappen. Samme kunne det vært ved bruk av fjernlys.

Med andre ord, så skal man først trykke på hendelen, og deretter flytte blikket ned på skrå for å finne et valg på en skjerm.

Brukervennlig og trafikksikkert? Neppe.

paalsen

I 2022.24 blir det slik at man kan posisjonere blindsonekameraet i flere ulike posisjoner på skjermen. Jeg kunne likt å hatt liknende fleksibilitet ellers også på hvordan man vil ha det på skjermen. Man skulle kunne har valgt å ha opp store ikoner/funksjonsknapper(f.eks vinduspusser, lys, klimaanlegg, radio/radiokanaler etc) og og velge størrelse og plassere disse hvor man ville på skjermen.

hELgenen

Sitat fra: paalsen på fredag 29. juli 2022, klokken 11:59
I 2022.24 blir det slik at man kan posisjonere blindsonekameraet i flere ulike posisjoner på skjermen. Jeg kunne likt å hatt liknende fleksibilitet ellers også på hvordan man vil ha det på skjermen. Man skulle kunne har valgt å ha opp store ikoner/funksjonsknapper(f.eks vinduspusser, lys, klimaanlegg, radio/radiokanaler etc) og og velge størrelse og plassere disse hvor man ville på skjermen.

Høres ut som en smart og trafikksikker ide at man kan designe sitt eget dashboard.....

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 29. juli 2022, klokken 12:12

Høres ut som en smart og trafikksikker ide at man kan designe sitt eget dashboard.....
Ja, det er det. Får du det slik du vil ha det blir det også mye tryggere og enklere å betjene.
Andre sjåfører får standard design da ditt design er knyttet til din profil. Med andre ord ingen overraskelser når du låner en bil. I motsetning til  mange andre biler er det ingen begrensning i antall profiler.
Skal du som Tesla eier låne en annen Tesla, vil din profil være i skyen slik at du får ditt design i lånebilen.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

automat

Sitat fra: SurSnasen på fredag 29. juli 2022, klokken 11:13
Sitat

Med andre ord, så skal man først trykke på hendelen, og deretter flytte blikket ned på skrå for å finne et valg på en skjerm.

Trykket på viskerknappen aktiverer jo et visk, og dekker det akutte viskerbehovet.  Og syns løsningen på Teslaen for dette er hedre enn på Ioniqen. Der må jeg ta viskerne ut regnsensorposisjon, forbi «av» og trykke hendelen ned for å få ett visk.

Så er jeg fornøyd med at X'en har viskerfunksjonalitet på hendel, ikke skjerm. Men hadde nok kunne vendt meg til skjermløsningen også. Det akutte behovet løses jo med viskerknappen.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Sitat fra: DagfinnN på fredag 29. juli 2022, klokken 14:28
Sitat fra: hELgenen på fredag 29. juli 2022, klokken 12:12

Ja, det er det. Får du det slik du vil ha det blir det også mye tryggere og enklere å betjene.
Andre sjåfører får standard design da ditt design er knyttet til din profil. Med andre ord ingen overraskelser når du låner en bil. I motsetning til  mange andre biler er det ingen begrensning i antall profiler.
Skal du som Tesla eier låne en annen Tesla, vil din profil være i skyen slik at du får ditt design i lånebilen.
Denne "samtalen" understreker for så vidt min fanesak "man skal ikke skrive noe negativ om et bilmerke man ikke har" ganske godt. Jeg tror at helgenen sin kommentar her var ironisk ment for understreke hvor dårlig Tesla er.
Folk som ikke har Tesla vet altså ikke om hvilke muligheter Tesla har og kommer derfor med uriktige negative påstander. Det samme gjelder nok også for kommentarer ovenfor om vindusviskerfunksjonalitet. Ikke Tesla-eiere tror at man må innom skjermen for å få et visk på ruta. Men sannheten er at dette sitter på en knapp.
Tesla har også som kjent kanskje markedets beste stemmestyring. Justering av vindusviskere utover kun et sveip gjøres med stemmekommando: "Vindusviskere NED/OPP"
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på fredag 29. juli 2022, klokken 11:13

Nei, man trykker på knappen så går viskeren, samtidig popper det opp ett sett med valg hvis man vil endre innstillinger. Lettere enn å måtte se på spaken på Jaguaren for å finne ut hvilket trinn den står på f.eks.

knegg

Ser også at Tesla vil ta betalt for voice commands etter 8 år (standard connectivity). Dette strider jo ganske mye mot at man ikke trenger å bruke skjermen.
2020 Model 3

automat

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA