Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Info rundt lading på 3fas IT nett for Ioniq 5

Startet av AndersT2, torsdag 28. juli 2022, klokken 12:45

« forrige - neste »

AndersT2

I tilfelle noen skulle lure.

Hyundai Ioniq 5 lader maks 7,3kW når den er tilkoblet 3fas IT nett lader. Testet via Easee Charge lader på min egen I5. Tesla Model 3 ladet fint 11kW på den samme.

Noen andre biler, type "fat" e-Tron, Tesla Model S og X lader 8,6kW. Mens Toyota Proace eller hva varebilen heter nekter å lade hvis de plugges i slik lader.

Det er kun Tesla og Polestar som sier ok til slik lading, så det er positivt at Hyundai lader som normalt, og ikke overlader, eller nekter å lade når den kobles til en slik lader. Da skal det ikke være noe problem med garanti osv. når man plugger seg i ukjente ladere.





Mateusz

Så det betyr ay Ioniq 5 utnyter bare en fase 32A 230v? Selv om det er tilgjengelig 3x230v med 32A sikring?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elbil er bedre enn sex

HI5 vil vel ha 400V for å saktelade på 3-fas(?) Så vidt jeg vet er det kun Tesla og e-UP/Citigo/Mii som aksepterer 3-fas på 230V.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

power59

På 230V enfase og trefase lader bilen over en fase med 32A - ca 7 kW.

På 400V trefase lader bilen over tre faser med 16A - ca. 11 kW. 400V trefase ladere er typisk tilgjengelig ved hurtigladere merket som 22 kW ladere (400V trefase 32A).

Med de nye kapasitetsleddsbaserte nettariffene er ladeeffektproblematikken snudd på hodet. Nå er det faktisk like viktig å kunne regulere ned effekten og i stedet bruke lang ladetid for å unngå hopp i nettleia. På en 230V enfas 32A lader kan effekten settes ned til ca. 3 kW i bilen.

AndersT2

Sitat fra: Mateusz på fredag 09. september 2022, klokken 07:44
Så det betyr ay Ioniq 5 utnyter bare en fase 32A 230v? Selv om det er tilgjengelig 3x230v med 32A sikring?

Riktig.

AndersT2

Sitat fra: Dieselelbil på fredag 09. september 2022, klokken 09:03
HI5 vil vel ha 400V for å saktelade på 3-fas(?) Så vidt jeg vet er det kun Tesla og e-UP/Citigo/Mii som aksepterer 3-fas på 230V.

Har ikke hørt det om e-UP og lignende biler. (Vet Zaptec melde at eGolf 36kWh utgaven kunne det, men ikke testet) Men Tesla og Polestar er eneste som sier Ja, mens resten sier nei. Underlig nok så sier Volvo nei, som er samme ladesystem som Polestar, så ville holdt meg unna det på den også. Model 3 og Y tar 11kW ved 3fas IT 32A.

Så ikke tilby bilene det hvis laderen ikke kan koble vekk fasene som ikke er i bruk. Som nevnt enkelte biler nekter da å lade. Foreløpig kun Toyota, firling kassebilene, men regner med at de neste bilene som har samme ladesystem også får de problemene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA