Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V batteri til imiev

Startet av foxy, torsdag 27. september 2012, klokken 13:59

« forrige - neste »

asbkar

Mitt 12V-batteri fra 2011 begynner også å trekke på årene, satt inn en sånn en i dag:
https://www.thansen.no/product.asp?n=51&pn=11447
Denne ble bl.a. anbefalt her: https://speakev.com/threads/i-miev-ion-c-zero-what-12v-battery.7275/
Fjernet også denne plast-skåla i bunn. Fulgte med overgang fra tynne til tykke poler.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

ok67

Berre ein tanke....
Ein batteribil har ingen startmotor, treng den då eit startbatteri? Burde ikkje den heller ha eit forbruksvarer? Slik som båtar der det ikkje er unormalt å ha eit startbatteri for å starte motoren og så ein eigen batteribank til forbruk, som då ofte er batteri med litt anna karakteristikk enn startbatteriet (slik eg har forstått det).
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

arthur

Alltid litt interessant å lese om hvor lenge et 12v batteri kan forventes å vare. Kjøpte i vinter et nytt batteri til en fossilbil siden følte at det begynte å bli litt slapt og tenkte at med minus 10 eller 20 så ville jeg stå der uten å få startet. Nå fungerte det greit allikevel, men det nye batteriet står nå der klart til å overta når "gamla" takker for seg. Og hvor gammelt er "gamla"? Joda, originalt batteri fra 2007. ENetse jeg gjør er å regelmessig koble opp kombinert motorvarmer/kupevarmer og batterilader om vinteren, ellers ingenting.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

mkaut

Sitat fra: superelbil på onsdag 07. februar 2018, klokken 22:32
Byttet mitt 12v batteri i dag. Kjøpte http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-45AH-2000029827/ (Artikkelnummer 802451 på Biltema)

Mitt originale batteri hadde tatt skade av at jeg hadde glemt å slå av lysene inne i bilen en kveld. Ladet opp det gamle 12v batteriet men feilen kom raskt tilbake. Merket det på speilene som var veeeldig trege når jeg da låste opp bilen.

Kan jeg spørre hvordan det går med batteriet? Jeg trenger nytt jeg også at det eneste jeg finner til salgs i byen (Trondheim) er dette fra Biltema og Exide fra Thansen, men det er vesentlig dyrere..
VW e-Golf 2017

engolf

Sønnak har passande batterier, SA406 på 38Ah, eller SB356 på 35 Ah. Fysiskt är dem lika, men har olika cellkonstruktion, därför olika effekter. Dessa finns nog på bl.a mekonomen och bilxtra.

mkaut

Sitat fra: engolf på onsdag 19. august 2020, klokken 19:28
Sønnak har passande batterier, SA406 på 38Ah, eller SB356 på 35 Ah. Fysiskt är dem lika, men har olika cellkonstruktion, därför olika effekter. Dessa finns nog på bl.a mekonomen och bilxtra.

Takk for tipset, men disse er utsolgt hos BilXtra og finnes ikke hos Mekonomen .. de har derimot et fra Bosch som skal passe (S4 018), men det er enda dyrere en Exide hos Thansen.

Uansett, jeg spurte om erfaringen med batteriet fra Biltema, har ikke lyst å bruke veldig mye penger på bilen siden jeg har en mistanke at den ikke kommer til å være så mye lengre...
VW e-Golf 2017

engolf

Det är väl inget fel på biltemas batterier, har haft det i flera av mina bilar.
Hittar du billigt batteri där som passar är det bara att slå till:)

superelbil

Hei
Beklager sent svar, men jeg solgte bilen for noen år siden. Regner med det fungerer fint enda da den er fremdeles ute i trafikken :)

Afigiennai


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA