Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Kan ikke gire når det minus grader.

Startet av TL2907, tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:35

« forrige - neste »

TL2907

Hei, min C-zero 2012 modell, gått ca. 65.000km.  Bilen hadde ingen problem da jeg kjøpte den i sommer 2020.
Etter nyttår da var utetemperatur er under 0 jeg kan ikke gire bilen. Girspaken kan flyttes til side men jeg ikke kan sette den i Revers. Helt umulig!. De dagene  med plus grader blir det ingen problem og om det blir minus grader igjen kommer problemet tilbake.
Jeg har prøvd å smøre/ spray  flere gange på koblingspunkt på girkassen (som vist i forumet).
Har dere noe tips eller mening rundt dette. På forhånd takk!!!
Hyundai Kona 2020  - Citroel C-zero 2012

svingen

Jeg har  nesten  samme problem på min (men jeg fåt ikke satt den i noe gir i det hele tatt,2011 modell kjørt 110 000 km)  min ble bedre ett og ståtte inn tørt i noen dager. (var på EU kontroll) nå er den bare hard men ikke "umulig" lengre.
skal på service på torsdag og sjekke det her,verksted mente det var en veier som måtte smøres/byttes (har og prøvd og sprøyet men hjelper ikke)
kan gi deg status hvordan det går (skal og bytte bremserør)
Hvis du må kjøre med bilen har jeg brukt en vifte på 1200 watt og lagt den mot girspaken,da "løsner" etter ca 30 min. Viktig att den ikke smelter plastiken men bare varmer mot gir veksleren.
Mulig du får den i reverse da?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

At det er uråd å flytte girspaken ved minusgrader høres ut som fukt i gir wire strømpen.

Gir fungerer mye likt som på en sykkel, en wire som glir i en strømpe, og flytter en liten hendel frem og tilbake, som igjen blir en roterende bevegelse.

Kommer det fuktighet inn i strømpen fryser wiren fast og kan ikke flyttes.

Løsning:
Unngå det kommer vann inn.
Smøre godt.
Om wire har blitt ødelagt, utslitt må den byttes.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA