Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har e-tron 55 for god rekkevidde?

Startet av elektro, onsdag 27. juli 2022, klokken 13:53

« forrige - neste »

daktari

Husker du hva du hadde på Geilo?
Jeg brukte 1,69 Oslo til Hemsedal forrige uke, lett motvind og periodevis litt lett regn. 1,41 hjem med motvind men litt høyere fart. 1,2 høres for bra ut, men tror lett jeg hadde endt godt over 2 med etron.

Oslo til Rudshøgda for noen dager siden var snittfart 107 km/t, så 120 på cruise, forbruk 2,18 kWh/mil i lett motvind.

Så en god del lavere enn etron med min kjørestil - tror ikke jeg klarer å matche ditt lave forbruk uansett.

Etron har nok et knepp høyere komfort på fjæring og støy enn ID.4, men mindre forskjell enn prisen skulle tilsi... innvendig plass og praktikalitet opplever jeg som lik, og oppleves som mer moderne.

Jeg tror forbruksproblemet til etron ligger i motor/girkasse, så hvis de skifter disse i faceliften kan det jo bli riktig bra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: PF på torsdag 04. august 2022, klokken 10:19
Tydeligvis veldig forskjellig, min Limited med 21" sommer og vinter har snitt forbruk på 29,2kWh.

Jeg ligger på 25,5 kWh/100 km i snitt siden mars 2019.

Siste 12 måneder et tallet 25,1 kWh/100 km. Har da byttet fra 20 tommers sommer og vinter felg med hhv. Alenza og Hakka3 til PremiumContact6 og VikingContact7.

Tipper litt av forskjellen ligger hjuldimensjon, men 29,2 i årssnitt er høyt. I alle fall hvis du ikke trekker noe særlig vogn/henger.. Selv om det, som du beskriver, ikke er noe stort problem. Kjører du mye med skiboks? Jeg gjør det en del i helger og ferier i vintermånedene, men prøver å ta den av innimellom.

(Med Model S75D facelift lå jeg på 20,5 kWh/100 km med 19-tommer sommer/vinter. Samme kjøremønster, utstrakt bruk av Range Mode.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: smaug01 på torsdag 04. august 2022, klokken 10:04
Ikke bestilt med 22kW nei. Hadde jeg hatt TN nett hjemme hadde det nok vært mer aktuelt. Ser ut som det er lite kø på ladere til både Tesla og Ishavsveien i dag så regner egentlig med at med bittelitt planlegging og ikke kjøre bilen tom i løpet av ukedagene slik at turen på fredag etter at kjærringa kommer fra jobb med den, kan begynne med 70-80%, går det helt fint å ta en ladestopp i Skaidi. V stopper nesten alltid stopper der likevel for litt snop for resten av turen. Batteri burde være greit temperert året rundt etter 50km. Neste stopp kan da være Lakselv siden vi alltid handler der for helga, eneste litt negative er at det blir noen hundre meter å gå med handleposer i kulda. Der er det også oftere fullt siden det er relativt få ladere og blir et slags knutepunkt for et stort geografisk område. Blir spennende til vinteren hvordan dette i praksis ordner seg. Veiene i Finnmark er ofte dårlig brøytet også så mye snø på veiene er vanlig og banking gjennom snøfonner skjer stadig så at det kommer til å gå strøm er jeg forberedt på.

Høres som du har god kontroll og realistiske forventninger. Det blir artig å høre hvordan det fungerer når du får bilen. Det er en super vinterbil synes jeg. Eneste jeg savner er varmetråder nederst på ruta der viskerne hviler.

Det du skal være klar over er at med den softwaren som er levert til nå, forvarmes ikke batteriet i e-tron før du kobler til en hurtiglader. Ikke i de temperaturene vi har her nede i alle fall. Heller ikke tilkoblet 11 kW AC.

50 km. er nok ikke nok til å få særlig lunk hvis pakka holder -15 ved start. Den gode nyheten er at bilen later til å varme batteriet aktivt når du kobler til en hurtiglader, opp til det når 5 varmegrader. Da er du gjerne oppe i 75 kW allerede, og ladingen i seg selv begynner å generere mye varme. Dermed har jeg ladet fra 10-80% på 36 minutter med starttemperatur på 0 grader i batteriet og -10 ute. Det er til å leve med.

Ved et annet tilfelle prøvde jeg å lade med -10 grader i batteriet. (Kjørte bare noen minutter hjemmefra.) Da tok det imot 31 kW og bilen trakk ytterligere 8 kW fra laderen med klima av ved 62% SOC.

Jeg har også prøvd å starte hjemmefra med -12 grader i pakka og ned mot -20 grader ute. Etter 18 mil med halvparten motorvei og resten landevei med stigning, havnet temperaturen på 1 varmegrad. (Forbruket ble også rekordhøyt, 36,0 kWt/100 km, men sa har jeg altså kjørt i 125 km/t på speedometeret med skiboks og klatret 700 høydemeter.) I lavere hastigheter blir resultatet er helt annet..)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#48
Sitat fra: daktari på torsdag 04. august 2022, klokken 21:43
Husker du hva du hadde på Geilo?
Jeg brukte 1,69 Oslo til Hemsedal forrige uke, lett motvind og periodevis litt lett regn. 1,41 hjem med motvind men litt høyere fart. 1,2 høres for bra ut, men tror lett jeg hadde endt godt over 2 med etron.

Ikke bare husker jeg det, det er dokumentert. :D

2,11 kWt/mil.. dvs. 25% mer enn deg da. I den grad rute/trafikk/kjørestil og vær kan sammenlignes. Det var som det går frem av bildet 10 grader og tørt på Geilo, 800 moh. (Beklager dårlig fokus.) Resultatet er vel som forventet, vil jeg si.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

SurSnasen

Sitat fra: elektro på torsdag 04. august 2022, klokken 20:09
På min siste tur Oslo-Voss, brukte jeg 19,2 kWh/100 km. Holdt da god fart, og brukte en god halvtime mindre enn Google Maps estimerer. Det var 4 m/s motvind og bare 4 grader over Hardangervidda. Hvis det er 50% høyere forbruk enn ID.4, så klarer den turen på 12,8. Det tviler jeg på, selv om det er bakhjulstrekk. Jeg tipper minst 15,0 hvis du skulle holdt følge, @daktari.

Jeg kan si min erfaring nå. Sommertur i fjor med e-tron 55. 2000 kilometer tilbakelagt. Snittforbruk for hele turen, med fullastet bil, ble 21,2 kWt/100km.
I år ble eksakt samme rute tilbakelagt i en ID.4 GTX. Men i motsetning til i fjor ble bilen nå i år også utstyrt med takboks og sykkelstativ med sykler. I tillegg ble i år ca 40% tilbakelagt på våt veibane og tidvis regn/mye regn, mens fjorårets tur med e-tron ble kjørt i for det aller meste tørt, fint sommervær. Snittforbruket med ID.4 på hele turen ble 18,3 kWt/100km. Kjøremønsteret var temmelig likt.
Om jeg hadde kjørt ID.4 "plain" utvendig, dvs uten sykkelstativ og takboks, tipper jeg at jeg hadde havnet på snittforbruk på rundt 15-15,5 for hele turen.

Neste år tror jeg for øvrig det blir retur til e-tron. Selv om forbruket er høyere, og ID.4 faktisk er en temmelig komfortabel og velutstyrt bil å kjøre, har jeg fremdeles forkjærlighet for e-tron. Utrolig komfortmaskin. Man kan si hva man vil om "fat e-tron", men den ekstra vekten kommer av tykkere paneler, mer isolasjon, og en bil hvor man i større grad føler seg omsluttet av bilen enn andre blikkbokser.

Og rekkevidden mener jeg fremdeles er tilstrekkelig. Ja, litt oftere lading potensielt. Men den har en fremragende og solid ladekurve som gir en unik fleksibilitet.

PF

#50
Sitat fra: elektro på torsdag 04. august 2022, klokken 21:55
Sitat fra: PF på torsdag 04. august 2022, klokken 10:19
Tydeligvis veldig forskjellig, min Limited med 21" sommer og vinter har snitt forbruk på 29,2kWh.

Jeg ligger på 25,5 kWh/100 km i snitt siden mars 2019.

Siste 12 måneder et tallet 25,1 kWh/100 km. Har da byttet fra 20 tommers sommer og vinter felg med hhv. Alenza og Hakka3 til PremiumContact6 og VikingContact7.

Tipper litt av forskjellen ligger hjuldimensjon, men 29,2 i årssnitt er høyt. I alle fall hvis du ikke trekker noe særlig vogn/henger.. Selv om det, som du beskriver, ikke er noe stort problem. Kjører du mye med skiboks? Jeg gjør det en del i helger og ferier i vintermånedene, men prøver å ta den av innimellom.

(Med Model S75D facelift lå jeg på 20,5 kWh/100 km med 19-tommer sommer/vinter. Samme kjøremønster, utstrakt bruk av Range Mode.)

Aldri skiboks, og egentlig aldri henger heller, men.. Jeg forvarmer hele vinteren og kjører veldig mye kortere turer. Bilen har gått 30.000km nå på 3,5 år, hvor kona kjørte på en del i starten da hun jobbet i Drøbak, etter bytte av jobb er det nesten bare kortere turer på maks et par mil, foruten om når vi skal til svigers.


Så det er som du sier, høyt forbruk ved kortere turer. Dette er noe jeg ikke tenker og bryr meg noe særlig om.
For min del er det ingen alternativer ute å går nå. BMW Ix synes jeg ikke er pen, kanskje en Taycan, men den er liten og veldig dyr. Vurder å snuse litt på mercedes eqe suv når den kommer, bare fordi jeg ikke har lyst til å kjøpe lik bil. Selv om jeg kanskje nå vurdere det dit hen at det kanskje er bedre å bare beholde.

elektro

Sitat fra: PF på fredag 05. august 2022, klokken 10:37
Så det er som du sier, høyt forbruk ved kortere turer. Dette er noe jeg ikke tenker og bryr meg noe særlig om.
For min del er det ingen alternativer ute å går nå. BMW Ix synes jeg ikke er pen, kanskje en Taycan, men den er liten og veldig dyr. Vurder å snuse litt på mercedes eqe suv når den kommer, bare fordi jeg ikke har lyst til å kjøpe lik bil. Selv om jeg kanskje nå vurdere det dit hen at det kanskje er bedre å bare beholde.

Er forbrukstallet ditt basert på data fra kjørecomputer eller den strømmen som er levert fra laderen?

EQE kan bli veldig bra, og nevnte XC 90 (Embla) og forsåvidt Polestar 3. Men de blir fort veldig dyre, med moms.

Synes BMW iX er fin da, men som du sier er dette ofte et familieanliggende.. Og iX 40'en koster minst 800.000 uten moms, og da får vi liksom ikke noe mer enn det vi har. Men må ut med 250-300' papp. Jeg vil helst ha større bil. Det samme gjelder forsåvidt en ny e-tron 55. Selv om det frister meg med en Black Edition om jeg kan få den raskt. Det er ikke alle som har like mye glede av ny bil i seg selv, for å si det sånn. Noen er mer sånn "jeg synes den vi har er fin, jeg". Om man ikke kan forsvare det økonomisk. Og det er vanskelig, men kanskje ikke umulig om man kan få en god pris for bilen man har OG samtidig sikrer seg en bil uten moms rett før nyttår - som går opp 75.000 rett etter.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

PF

Jeg ser på kjørecomputer, da jeg egentlig ikke er så veldig interessert i forbruket. Så har ikke giddet å regne ut faktisk forbruk via lader.

Jeg har egentlig byttet jevnlig de siste årene. Hadde en 520d tre år, en x5 litt under tre år. Nå er det helt klart økonomiske grunner til at jeg vurder å ha e-tronen et år eller to ekstra. De bmw tapte seg ca. 100 i året også Pusset opp underetasjen og to bad for to år siden og kjøkken nå. De 1,5mill +  samt 930 for audien i 2019 gjør nå at jeg nå tenker det kan være fornuftig å drøye litt på kostnadene fremover. Så får vi se hvor lenge det holder.


tromsø

#53
Interessant spørsmålstilling elektro.

Vi har jo en e50 med 19" felger og den bruker en god del mindre enn de med 20-21". Vi er nå hjemme etter vår årlige ferietur til Sverige. Kjørte Tromsø-Kilpisjärvi-Luleå-Stockholm-Halmstad++ og tilbake, ble 514 mil og et snitt på 2.04 kWh/mil, se bilde. Husk også at etron inkluderer forbruk når bilen er på og står stille, som feks ikke Tesla gjør.

Så vi kan fint kjøre nesten 30 mil på motorvei. Og med fire i bilen så er det ikke vår e50 som er den begrensende faktoren.. Men selvfølgelig så kan bilen bli en begrensende faktor på vinteren men da kjør vi ikke langturer. Må også si tusen takk til Tesla som åpnet deres ladestasjoner! Ble mye enklere å kjøre gjennom nor-Sverige takk vare dem. Vår e50 ladet alltid på 110-125kW ved lave SOC gjennom hele sommeren så selve ladinga, 20-80%, tok typisk <20min.

Så konklusjon er at en e50 med 19" holder fint for en familie på fire!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA