Ladestasjon Karmøy

Startet av Egil S, tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:07

« forrige - neste »

Egil S

Jeg har det siste året begynt å kjøre endel Stavanger - Skudeneshavn. Å se på ladekartet over ladestasjoner er omtrent som å se på ett nattkart som viser lys i nord-Korea.

Den eneste ladeplassen jeg finner er en stusslig 7Kw lader på Amfi Åkrehamn hos Mer.

Googling viser at Karmøy kommune begynte å diskutere dette i 2019, og at de i en lokalavisartikkel i 2020 skulle prioritere Skudeneshavn for "sommerturistene", men ser ikke ut som noe har skjedd, jeg kan iallfall ikke finne noe nyere info på nett.
Det kan se ut som det finnes noen "private/firma initiativ", men det virker som få har fått de til å virke ut fra reviews på nettet, det er også motstridende informasjon på nett og App at Circle K Åkra skal ha lading.

På denne ruten er det ingen ladestasjoner på nordsiden fergen, uten å enten kjøre "feil vei" til Aksdal eller Haugesund.
Jeg kan ta fergen og lade på Kiwi Mosterøy på vei sørover, men det hadde vært greit å "toppe opp" i Skudenes før man kjørte hjem, spesielt om vinteren.

Noen fra Karmøy her som vet om det skjer noe eller om kommunen har tenkt å forbli elbilladingens nord-Korea?

Og ja, jeg kan sikkert få lade litt privat, men det er ikke så kjekt å komme på besøk, dra fram laderen å spørre om man kan få "låne litt strøm".
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Moas

Jeg ble overrasket over at Park Inn på Karmøy hadde gratis ladeplasser for gjestene sine når vi var der i sommer. Bare å plugge inn 16A schuko eller 4-pins blå CEE :+1:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Mulig jeg ikke skjønner helt problemet, men om du tar ferge fra Stavanger til Skudeneshavn, så er det jo "bøtter og lass" med ladere i Stavanger. Og det er under 95 km ifølge Google Maps.

Men jeg får opp treff på hurtigladere ved Avaldsnes, som ikke er lange omveien (4 km hver vei). I tillegg har du 4 AC-ladere på Amfi Åkrehamn og en udefinert på Storhall Karmøy (Vippse 100 kr til et angitt nr). Dette i følge Chargefinder.

Sees når man åpner "Kommentar"

"Pris kr. 100,- som betales på VIPPS 91758 eller til vakt/kafé."

Ligger og 4 hurtigladere ved Kiwi Mosterøy på vei til ferga.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:29
Mulig jeg ikke skjønner helt problemet, men om du tar ferge fra Stavanger til Skudeneshavn, så er det jo "bøtter og lass" med ladere i Stavanger. Og det er under 95 km ifølge Google Maps.
Problemet der er at du måtte tatt ferje før 5. september 2013 for å komme med. 9 år siden den ruta forsvant nå.

Sitat fra: Egil S på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:07
Den eneste ladeplassen jeg finner er en stusslig 7Kw lader på Amfi Åkrehamn hos Mer.

Googling viser at Karmøy kommune begynte å diskutere dette i 2019, og at de i en lokalavisartikkel i 2020 skulle prioritere Skudeneshavn for "sommerturistene", men ser ikke ut som noe har skjedd, jeg kan iallfall ikke finne noe nyere info på nett.
Det kan se ut som det finnes noen "private/firma initiativ", men det virker som få har fått de til å virke ut fra reviews på nettet, det er også motstridende informasjon på nett og App at Circle K Åkra skal ha lading.

Noen fra Karmøy her som vet om det skjer noe eller om kommunen har tenkt å forbli elbilladingens nord-Korea?
Det sørligste, offentlige tilbudet som finnes er AC-lading på Amfi Åkrehamn. Nord for dette er det 22kW Tesla destination charging ved Storhall Karmøy til ublu pris. Ingenting hos Circle K på Sevland. Ellers må du nord for T-forbindelsen til Avaldsnes og Mer sine hurtigladere.

Karmøy Kommune jobber aktivt mot tilrettelegging for elbil. De har selv ikke ordnet seg nok ladestasjoner til sin egen flåte med Opel Corsa de fikk tidligere i år enda. Så jeg ville ikke holdt pusten for at det kommer noen bidrag derifra. Og trafikkmengden sør for Åkrehamn er såpass liten at det er lite sannsynlig det kommer noe hurtiglading der med det første.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:38
Problemet der er at du måtte tatt ferje før 5. september 2013 for å komme med. 9 år siden den ruta forsvant nå.

Sitat fra: Egil S på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:07

Det sørligste, offentlige tilbudet som finnes er AC-lading på Amfi Åkrehamn. Nord for dette er det 22kW Tesla destination charging ved Storhall Karmøy til ublu pris. Ingenting hos Circle K på Sevland. Ellers må du nord for T-forbindelsen til Avaldsnes og Mer sine hurtigladere.

Karmøy Kommune jobber aktivt mot tilrettelegging for elbil. De har selv ikke ordnet seg nok ladestasjoner til sin egen flåte med Opel Corsa de fikk tidligere i år enda. Så jeg ville ikke holdt pusten for at det kommer noen bidrag derifra. Og trafikkmengden sør for Åkrehamn er såpass liten at det er lite sannsynlig det kommer noe hurtiglading der med det første.
Du snakker om fergeruta Mortavika-Arsvågen over E39? Er den nedlagt? Ser ikke slik ut på Google Maps eller ved Googlesøk på ruta.

https://www.fjord1.no/Ruteoversikt/Rogaland/Mortavika-Arsvaagen

28.3 km til Extra på Avaldsnes, er jo ikke akkurat veldig langt. Kjørt flere ganger fra Oslo til Ionity Dal (61 km) og Oslo til Ionity Vik (42 km) for turen sin del og pga billig lading. ;-)

Ville selvsagt ikke tatt turen bare for billig lading, men når man samtidig føler for å ta en tur og kan kombinere med å fylle opp samtidig...

Men finnes det ingen muligheter for å lade på en schuko der dere bor/overnatter? Nødlading på lav effekt er OK om man uansett skal være på stedet over lengre tid.

For all del, jeg skjønner godt ønsket om å få lademulighet, og synes det er temmelig svakt av Skudeneshamn å ikke sørge for noe som helst av tilbud. Går jo og an å legge press på nærmeste kjøpesenter, om slikt finnes der ute. Har aldri vært der, så kjenner ikke forholdene.
Bosted Oslo

sjokomelk

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:57
Du snakker om fergeruta Mortavika-Arsvågen over E39? Er den nedlagt? Ser ikke slik ut på Google Maps eller ved Googlesøk på ruta.

https://www.fjord1.no/Ruteoversikt/Rogaland/Mortavika-Arsvaagen
Nei. Ferjen som gikk direkte til Skudeneshavn fra Mekjarvik/Stavanger. Den gikk Mekjarvik - Kvitsøy - Skudeneshavn.
Arsvågen-Mortavika vil være der frem til Rogfast åpner.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

Nå ser det ut som Karmøy er tildelt midler for å få hurtiglader(e) i den siste Enova-runden. Det har ikke kommet detaljer om lokasjoner, bare dette oversiktskartet. Det må vel være Kvitsøy som skal få AC-ladere, og Utsira som blir eneste kommune i området som blir helt uten ladedekning etter dette?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil S

Men jeg får opp treff på hurtigladere ved Avaldsnes, som ikke er lange omveien (4 km hver vei). I tillegg har du 4 AC-ladere på Amfi Åkrehamn og en udefinert på Storhall Karmøy (Vippse 100 kr til et angitt nr). Dette i følge Chargefinder.

Hei.

"Problemet" sånn sett er vel at det ikke er noe tilbud på Karmøy hvis man følger hovedveien, man må kjøre omveier for å komme til ladere.

Jeg kjører fra ca Bryne med 100% og kommer til Skudenes med 55-65% igjen litt avhengig av kjørestil, temperatur, årstid o.l. det er ganske nøyaktig 22mil t/r. i3s går fint 28+ mil i eco modus på sommeren, men vinterstid hvis det er kaldt og man har det behagelig i kupéen så går den nok 22-23mil, så en slik tur er helt på grensen uten å toppe opp litt.
Når jeg kjører i eco modus så går det fint uten å lade, men det hender ladeangsten slår inn på hjemturen, spesielt fordi mye av den siste veien er motorvei, da begynner jeg å slå av varme o.l.

Jeg følger ca den blå streken på kartet, jeg kan kjøre omvei til Avaldsnes eller Haugesund for å lade, men det er litt tungvint og det er mest naturlig å stoppe på Kiwi Mosterøy på hjemveien pr i dag.
Det hadde bare vært greit å kunne toppet opp til 80-90% mens jeg var i Skudenes slik at jeg slapp å stoppe når jeg var "nesten hjemme" en kald vinterdag.

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:29Men finnes det ingen muligheter for å lade på en schuko der dere bor/overnatter? Nødlading på lav effekt er OK om man uansett skal være på stedet over lengre tid.
Joda, der jeg er på helgebesøk er det en 10A kontakt, så det er mulig, men som jeg skrev innledningsvis, "ikke så kjekt å spørre om å få låne litt strøm" når man er på besøk, problemet kan løses, men poenget er at det burde vært et ladetilbud i kommunen.

Det påstås at det kan lades hos Solstad nær gamle fergekaien i Skudeneshavn, men ser flere skriver at det ikke gikk.
Jeg har sett ladestolper ved helsesenteret/sykehjemmet/eldresenteret, men disse virker ikke være for offentlig bruk.
Storhall er en "teslalader". Mener jeg så at flere ikke hadde fått ladet der heller.

Nå vil mitt problem mest sannsynlig løse seg når jeg får Enyaq'en da den har mer enn nok rekkevidde til t/r i alle slags forhold.

Hadde bare vært fint om det kom noen hurtigladere, kanskje Circle K skulle satt ut sånne container ladere i Skudenes og på Seveland/Åkra.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. juli 2022, klokken 23:31
Nå ser det ut som Karmøy er tildelt midler for å få hurtiglader(e) i den siste Enova-runden. Det har ikke kommet detaljer om lokasjoner, bare dette oversiktskartet. Det må vel være Kvitsøy som skal få AC-ladere, og Utsira som blir eneste kommune i området som blir helt uten ladedekning etter dette?
.
Det var bra, jeg har vært på nippet til å sende mail til kommunen å spørre siden det er så lite/gammel info på nett.

RJK

Sitat fra: Egil S på onsdag 27. juli 2022, klokken 18:17

Hei.

"Problemet" sånn sett er vel at det ikke er noe tilbud på Karmøy hvis man følger hovedveien, man må kjøre omveier for å komme til ladere.

Jeg kjører fra ca Bryne med 100% og kommer til Skudenes med 55-65% igjen litt avhengig av kjørestil, temperatur, årstid o.l. det er ganske nøyaktig 22mil t/r. i3s går fint 28+ mil i eco modus på sommeren, men vinterstid hvis det er kaldt og man har det behagelig i kupéen så går den nok 22-23mil, så en slik tur er helt på grensen uten å toppe opp litt.
Når jeg kjører i eco modus så går det fint uten å lade, men det hender ladeangsten slår inn på hjemturen, spesielt fordi mye av den siste veien er motorvei, da begynner jeg å slå av varme o.l.

Jeg følger ca den blå streken på kartet, jeg kan kjøre omvei til Avaldsnes eller Haugesund for å lade, men det er litt tungvint og det er mest naturlig å stoppe på Kiwi Mosterøy på hjemveien pr i dag.
Det hadde bare vært greit å kunne toppet opp til 80-90% mens jeg var i Skudenes slik at jeg slapp å stoppe når jeg var "nesten hjemme" en kald vinterdag.

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:29Men finnes det ingen muligheter for å lade på en schuko der dere bor/overnatter? Nødlading på lav effekt er OK om man uansett skal være på stedet over lengre tid.
Joda, der jeg er på helgebesøk er det en 10A kontakt, så det er mulig, men som jeg skrev innledningsvis, "ikke så kjekt å spørre om å få låne litt strøm" når man er på besøk, problemet kan løses, men poenget er at det burde vært et ladetilbud i kommunen.

Det påstås at det kan lades hos Solstad nær gamle fergekaien i Skudeneshavn, men ser flere skriver at det ikke gikk.
Jeg har sett ladestolper ved helsesenteret/sykehjemmet/eldresenteret, men disse virker ikke være for offentlig bruk.
Storhall er en "teslalader". Mener jeg så at flere ikke hadde fått ladet der heller.

Nå vil mitt problem mest sannsynlig løse seg når jeg får Enyaq'en da den har mer enn nok rekkevidde til t/r i alle slags forhold.

Hadde bare vært fint om det kom noen hurtigladere, kanskje Circle K skulle satt ut sånne container ladere i Skudenes og på Seveland/Åkra.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. juli 2022, klokken 23:31
.
Det var bra, jeg har vært på nippet til å sende mail til kommunen å spørre siden det er så lite/gammel info på nett.
Ja, skjønte etterhvert at problemet først og fremst var lading på stedet, og er ikke uenig i ønsket/behovet. Og har man liten rekkevidde i utgangspunktet, så er selvsagt detour for å lade, lite ønskelige.

Flott at Enova går inn og sponser lademuligheter. Skal visstnok være et vakkert sted, så burde tatt meg turen over fjellet og utover. Og med god rekkevidde, så blir man litt blind for rekkeviddeutfordringer som andre måtte ha.

Men prøver å ikke være ovenpå med det, og heller prøve å forstå hvor problemet ligger. Jobber med problemløsning, så det ligger i blodet og tankesettet å lete etter løsninger.
Bosted Oslo

Egil S

Jeg skjønner deg godt, ikke tatt feil på noen måte :)
Jeg jobber operasjonelt med bl.a optimalisering og endringshåndtering (Management of change). Ha flere måter å nå samme mål samt back-up løsninger klare.

Men en bil med WLTP på 280-290km rekkevidde kan en 220km rundtur, avhengig av forhold, kreve en kort lading.
Når nybilen med WLTP på 500km kommer så er ikke dette et problem lengre for meg.

Det er et fint sted ja, hadde vært fint om fastboende og tilreisende hadde et ladetilbud nå som elbiler begynner å bli veldig vanlige.

Svk

Er bare MER på karmøy. Bare en hurtiglader som nesten er i haugesund.så veldig dårlig på karmøy. Håper det kommer noe snart.får min elbil juni 23.
Hadde vært kjekkt med en hurtiglader som kan brukes i nøden om jeg kjører mye en dag.

Egil S

Synes Cilcle K kunne satt en sånn container lader på Circle K i Skudenes og en på Åkra, det hadde fungert kjempefint tror jeg.

https://www.circlek.no/elbillading/ladestasjoner/circlek-ladecontainere-lansering

https://elbil.no/lynrask-mate-a-rulle-ut-lynladere-pa/

Svk

Absolutt,burde hatt noe helt sør i skudesnes. 7kW på åkra er ok om en skal handle litt på amfi

Svk

Ryktes om at ladestasjon er under oppføring på Shell Bygnes,kopervik. skal visstnok ha stått på facebook. men klarer ikke å finne noe

Egil S

Sitat fra: Svk på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:47
Ryktes om at ladestasjon er under oppføring på Shell Bygnes,kopervik. skal visstnok ha stått på facebook. men klarer ikke å finne noe

Høres veldig bra ut, det hadde vært en bra plass for en ladestasjon.

Denne ligger bak betalings mur i lokalavisen, men dette kom frem i google søk.

Nov 1, 2022 — KARMØY: Shell på Bygnes pusser opp hele stasjonen sin i disse dager. ... På nyåret skal de også få på plass ladestasjoner.

https://www.h-avis.no/vi-skal-bli-haugalandets-beste-stasjon/s/5-62-1436146

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA