Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av LED-stripe bak

Startet av elektro, mandag 25. juli 2022, klokken 07:16

« forrige - neste »

elektro

Ser at denne er i ferd med å gå ad dundas. Den har små sprekkdannelser på flere steder og der som der ut som løse biter inni. Tviler sterkt på ar jeg får noe på garantien. Møller/Audi kommer sikkert til å hevde at skaden skyldes ytre påvirkning. Selv om jeg ikke vet hva det skulle vært.

I så fall; Hva koster det å bytte denne med ny originaldel hos Møller? Hvilke andre alternativer har man, uten å påvirke garantien på bilen?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Oddaa

Sjekk med Møller, baklyktene på e-Golfen vi hadde krakelerte og vi fikk nye på garantien uten diskusjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Orbit

Krakelering langs kanten skal være kurant å få på reklamasjon. Jeg har fått byttet de ytre baklyktene pga dette. (Stripen bak ble uansett byttet på tilbakekalling på min bil, som gjaldt mange biler fra de første månedene med produksjon).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Doppler

Jeg har også fått krakelering på midtstripe og sidelykt bak. Det er verst rundt ryggelysene på begge sider. Bilen er litt over ett år gammel. For meg kan det se ut som en form form uønsket "etterherding". Har vist den for Møller og fått time i slutten av august. Det er visst problem med å få fatt i deler til dette, så de reserverte seg for at delene kanskje ikke kan være kommet. Samtidig vil de utføre oppgradering av programvare 93N6.

Da de inspiserte lyktene tok jeg ikke opp med dem om det er garanti eller ikke. Når jeg snakket med dem, fikk jeg en sterk følelse av at jeg ikke var alene om problemet, og jeg har sett på Facebook gruppen for e-tron at flere har fått skiftet lyktene på garanti. På papirene, som ble sendt for signering i etterkant, sto det "garanti" og kr. 0,00 for oppdatering 93N6, mens for lyktene sto det "Pris ikke beregnet". Så jeg er litt usikker, men vil ta det opp med dem når jeg leverer bilen inn.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

elektro

Jeg har fått byttet stripe én gang pga. at lyset ikke slukket eller bare «blafret» på den ene siden innimellom. Det gikk på garanti. Har også fått byttet venstre baklykt én gang på garanti etter påkjørsel (annen parts forsikring) og én gang pga. sprekk som så ut som ytre påvirkning av ukjent art. Den betalte jeg selv.

Nå er det altså stripen, igjen. Og krakelering er nok den beste beskrivelsen. Først trodde jeg den hadde fått seg en trøkk i ene hjørnet, men nå ser jeg at den nærmest går i oppløsning lang kanten og også begynner å sprekke på flere steder. På samme måte som i hjørnet jeg først ble oppmerksom på. Det er en masse løse, små biter inni. Dette bør gå på garanti. Jeg vasker/spyler forsiktig, stort sett for hånd, og aldri i børstevask.

 
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Oddaa

#5
I den grad dette er relatert til vask (noen mener det) er det grunn til å tro at det er løsemidler som skader plasten. Jeg prøver derfor å unngå avfetting på baklyktene i den grad det er mulig. Dette er ikke et problem kun VAG har.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektro

Sitat fra: Oddaa på mandag 25. juli 2022, klokken 22:22
I den grad dette er relatert til vask (noen mener det) er det grunn til å tro at det er løsemidler som skader plasten. Jeg prøver derfor å unngå avfetting på baklyktene i den grad det er mulig. Dette er ikke et problem kun VAG har.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg vet det har vært et tema tidligere på andre modeller i alle fall. Prøver selv å unngå både avfetting og direkte høytrykksspyler på lyktene. Men dersom bilen ikke tåler skånsom håndvask og en og annen børsteløs vask, så burde vel det vært gitt uttrykkelig beskjed om.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Har fått byttet en list på etron pga lyset feilet, og en på ID 4 pga krakelering.
På etron er de nok ganske rause da tidligere modeller hadde svakheter - finnes antagelig en "godkjenning" fra Tyskland, slik at verkstedet slipper selvkost. Og din er vel tidlig og ikke byttet heller?

Så her bør du reklamere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Truls Antonsen

På min lykt som krakellerte startet det i ett "punkt" midt i lykta, antar det er der plasten sprøytes inn i forma i produksjon. Og så spredde den seg derfra i en stjerneformasjon.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


elektro

Sitat fra: daktari på tirsdag 26. juli 2022, klokken 12:04
Har fått byttet en list på etron pga lyset feilet, og en på ID 4 pga krakelering.
På etron er de nok ganske rause da tidligere modeller hadde svakheter - finnes antagelig en "godkjenning" fra Tyskland, slik at verkstedet slipper selvkost. Og din er vel tidlig og ikke byttet heller?

Så her bør du reklamere.

Joda, listen er byttet tidligere pga. ustabilt lysfunksjon. Men det er vel ingen hindring for å få byttet den om igjen, hvis Audi tar regninga.

(Fikk faktisk byttet høyttalere og dørlister på e-golfen gratis i dens 7. år, på noe som kalles delegaranti. Da jeg har hatt en garantisak på dette tidligere.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Deler/utbedringer som er gjort på reklamasjon, utløser ny 5-års reklamasjonsfrist på de nye delene (så lenge delene er ment å vare mer enn to år):
https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

Det er ikke tilsvarende lovregulering for en garantijobb, så det er best å melde alle mangler som en reklamasjonssak (så lenge dette er innenfor tidsfristen), ikke garanti.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

EtronSpook

Jeg fikk byttet min ledbar på 50AS som er litt over ett år gammel tidligere i sommer på garanti. Krakelering og sprekker ut mot kantene på min.

Fendern

Sitat fra: elektro på mandag 25. juli 2022, klokken 21:45
Jeg har fått byttet stripe én gang pga. at lyset ikke slukket eller bare «blafret» på den ene siden innimellom. Det gikk på garanti. Har også fått byttet venstre baklykt én gang på garanti etter påkjørsel (annen parts forsikring) og én gang pga. sprekk som så ut som ytre påvirkning av ukjent art. Den betalte jeg selv.

Nå er det altså stripen, igjen. Og krakelering er nok den beste beskrivelsen. Først trodde jeg den hadde fått seg en trøkk i ene hjørnet, men nå ser jeg at den nærmest går i oppløsning lang kanten og også begynner å sprekke på flere steder. På samme måte som i hjørnet jeg først ble oppmerksom på. Det er en masse løse, små biter inni. Dette bør gå på garanti. Jeg vasker/spyler forsiktig, stort sett for hånd, og aldri i børstevask.



Har du fått noe avklaring? Gikk det på garanti?

Doppler

Da har baklyktene ankommet, og jeg har fått byttet mine to lykter bak. Flott arbeid, utført på garanti. Litt lang leveringstid, men det gjelder generelt alle i disse tider. Tror ikke Audi er verre her. Har heller ikke hatt noen feilmeldinger eller tap av funksjon i ventetiden. Kun krakelering og fukt inne i glasset. Fin oppfølging og service fra Møller Bergen. Nå er vel alt slik det skal være, og når appen også har fungert greit i lengre tid, er jeg godt fornøyd med Audien. Vi nærmer oss nivået på min tidligere Skoda, og det er en hedersbetegnelse ;).
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA