Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og rente

Startet av Grenadier, lørdag 23. juli 2022, klokken 07:21

« forrige - neste »

Grenadier

Hei, på Tesla sine norske hjemmesider tilbys det må finansiering med 2,34% nominell rente, gjennom Santander og DnB.

Dette er jo en veldig lav rente på billån. Men er det noen som har erfaringer på om renta skrus opp raskt etter at man har mottatt bilen? Renta fra Santander og DnB er jo flytende.

Noen som har hatt bil en stund, og kan fortelle om renta hat blitt justert, eller holdt seg på det samme nivået som ved kjøp?

geear

Betingelsene tidligere har vært at renta kan justeres iht kostnadene utlåner har i forbindelse med lånet. Jeg tok billån (DNB) på Model X for snart fem år siden, kun fordi det var så enormt gunstig rente, de hadde tre renteøkninger og en reduksjon på den på nesten fire år, og da renteheving nummer to kom, i forbindelse med heving av styringsrenten, så påpekte jeg at de allerede hadde hevet renta noen måneder tidligere, uten endring i kostnadsnivået for de (styringsrente/nibor), og da reverserte de den første rentehevingen umiddelbart uten diskusjon. Min startet på 0,99 og da jeg betalte det ut ved salg av bil etter nesten fire år, så var det vel på 1,25%, eller muligens 1,39, de hadde én heving på 0,4, de andre var 0,25. Bedre enn å betale cash...  8)

Kim-

Normal renteheving som ellers banken styrer, normalt ved øking av styringsrenten. Renten på mitt lån har ikke økt uten at de andre normale billånene i banken har også økt
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lucaria

Her fikk jeg en helt annen rente en jeg klikket på ved bestilling. Lånet har jo ikke blitt aktivisert forren de har fått registreing osv fra Tesla hvilket var igår nesten 5mån etter bestilling.

Føles litt rart at den prisen på lån man ser ved bestilling ikke har noe å si.

Jeg vil nok flytte dette lånet relativt kjappt.

ndrsone

Hvis du legger inn en ny bestilling og sjekker, antar jeg at du får lik rente som du har nå.
Den vil fortestte å endre seg i takt med styringsrenten, jeg tviler på at du får bedre rente noen annen plass.


Lucaria

Ja det er korrekt, det er renten som man får nå.

Man kan jo legge den på huslånet.

ndrsone

Sitat fra: Lucaria på onsdag 21. september 2022, klokken 15:05
Ja det er korrekt, det er renten som man får nå.

Man kan jo legge den på huslånet.

Det kan du, og det vil lønne seg så lenge du øker innbetalings beløpet med det beløpet du ville betalt i måneden med billån.
600.000 med 3,2% rente over 25år er langt dyrere enn 600.000 med 4,2% over 8 år :-)

Lucaria


ndrsone

Dere som har fått bil de siste 3-6mnd: Hva er renten deres nå? På bestillingen min står det fortsatt 2,34% rente - men jeg antar denne vil øke betraktelig så fort jeg får bilen, på grunn av all økningen det har vært i det siste.

TeslaSY

#9
Jeg fikk bilen i juni med 2,34% rente, men etter økning av 0,5% styring rente lånerente har gått opp rundt 0,7% eller sånn.
Erfaring med model S (har bilen fra 2018), renteøkning på billån er (kampanje rente) er mer enn økning av styrings rente
Men forsatt rente er litt bedre enn vanlig billån rente som ligger på rundt 4,5-5% i markedet

Sitat fra: ndrsone på mandag 07. november 2022, klokken 07:58
Dere som har fått bil de siste 3-6mnd: Hva er renten deres nå? På bestillingen min står det fortsatt 2,34% rente - men jeg antar denne vil øke betraktelig så fort jeg får bilen, på grunn av all økningen det har vært i det siste.
Model Y Performance Svart - Levert 12.des'22
Model Y LR-AWD Hvit - levert 22.juni'22
Model Y LR-AWD grå Des 2021- Solgt
Model 3 LR-AWD 2021 - Solgt
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

Haggish

 I tillegg høyt mnd gebyr (kr97) de gir en høy effektiv rente. Hadde kampanjen på 0,25% det ble ca 0,95% effektiv rente.😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

saftsuse

Jeg kjøpte i juni 2021 med finansiering fra DNB. Bilpris 400.000 og kun 40.000 i egenkapital.
rente første 36 mnd 1,49% effektiv 3,05%
etter 36 mnd 2,25%
Subsidiert rente fra tredjepart er differansen mellom 1,49 og 2,25.

Nå fikk jeg akkurat beskjed om at renten fra februar blir 5,14 nominell og 7,14 effektiv.
Billigste lån i DNB akkurat nå som jeg fant med under 20% egenkapital er : nominell 6.65 effektiv 7,39. Så da er det nesten ikke forskjell på effektiv rente.
Så subsidiert lån er nok god butikk for DNB, hvis det er Tesla som betaler.
Det er i alle fall ikke god butikk for meg. Da ligger vel lånet an til å bli dyrere en vanlig lån etter 36mnd..... Bare tull dette her med subsidiert rente.
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

Lucifer-

Tesla subsidierer ingenting. Iallefall ikke nå. Det er bare det at Tesla tilbyr finansiering uten å skulle ha en bit av kaka selv. Derfor kan DnB/Santander tilby lavere rente til oss kunder.

Fikk du 36mnd rentekampanje hos Tesla?

filtvet

Hadde også "kampanjerente" når jeg kjøpte den i desember 2021. Men renten har gått fra 1,99% til 4,5% nå.

Føler meg lurt men jeg leste antagelig ikke alt men liten skrift. Uansett så er det like "billig" som rammelån.

Lucifer-

Ser du skriver "kampanjerente". Det er riktig, da dette bare er en lavere flytende rente enn de andre tilbyderne, av nettopp samme årsak som jeg skrev i innlegget før ditt. Når Tesla kjører kampanje er det vel 0,25% rente i 10 år, vanligvis? Sikkert endret seg litt nå med høyere styringsrente, men likevel..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA