Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Tesla 22» turbin felger

Startet av Gusse, fredag 22. juli 2022, klokken 22:48

« forrige - neste »

Gusse

Byttet for ikke så lenge siden til Teslas 22» Onyx turbin med Goodyear Eagle F1 , staggerd med 265/35 forran og 285/35 bak.
Har til da kjørt rundt med 19», så har null erfaring med den dimensjonen.
To ting jeg lurer på:
1 synes at jeg må være mere bestemt i styringa nå, de er litt «sjefete»...normalt?
2 har skjønnt man må påregne noe mere støy, men hører en litt «viftelignende» støy fra hjul som øker frekvens i takt med farten på bilen....normalt?

Ellers er jo bilen mye fetere med sorte 22»...min mening da altså

Gusse

Svarer meg selv her: lyden jeg beskrev i posten over, kan nok ligne på et kullager som tar kvelden. Skal få sjekket det hos Tesla. Tar gjerne imot erfaringer når det gjelder punktet angående styring etc

sjokomelk

Ja, bilen blir mer "kontant" i styrefølelsen. Du har 2,5 cm mindre sidevegg av gummi mellom felg og vei. Samtidig som dekkene også er bredere, så den er annerledes å kjøre.
Lyden du hører er mest sannsynlig dekkstøy, og er forskjellig fra dekktype til dekktype. Jeg merker mest når jeg går fra Goodyear Eagle F1 på 22" på sommer og til 20" Nokian Hakka R2 på vinteren. Nokian-dekkene uler/rumler, mens F1 er "stille" i forhold.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Gusse

Virker som lyden kommer fra en side...litt sånn helikopterlyd. Den har dukket opp etterhvert, og har ikke vært der før.

Gusse

Da kan jeg rapportere at etter en hurtig anskaffet time hos Tesla Steinkjer(kred til de for topp service), ble det oppdaget at bremskolsser frem var helt nedslitte på sjåførside. Dette til tross for skift til nye i slutten på april. Kalipper var i orden, så eneste forklaring var at bremsklosse/er på et vis hadde rett og slett ligget på. Dette forklarer oppførselen på styringen jeg har hatt, for nå er bilen noe heeelt annet dyr å kjøre. Helikopter lyden er også borte....så trommevirvel....hjullager ble også skiftet, som jeg mistenkte var det noe lyd derifra.Burde jeg reagert tidligere? Mulig det, men som sagt så var dette første settet i denne dimensjonen, og jeg var beredt på at det ble litt anderledes å kjøre både på lyd og funksjon.
Hva som var hva på slutten av dagen, er egentlig ikke så viktig. Jeg fikk bort lyden, og på kjøpet fikk jeg en helt annen bil på vegen.
Hele kalaset kostet null kroner, alt på garanti👍😊

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA