Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dashcam?

Startet av Bigdrago, fredag 22. juli 2022, klokken 13:42

« forrige - neste »

Kav2

Sitat fra: Vurderer en elbil på onsdag 05. oktober 2022, klokken 07:25
Her er det en som har Fitcamx montert.
Det er et par videoer der også, men de er visst gjort noe med, så det er ikke sikkert at kvaliteten blir helt riktig.

Skulle jeg hatt dashcam, så hadde det nok blitt dette.
https://www.facebook.com/groups/140265663428845/permalink/1259746781480722/
Dette er en Enyaq gruppe på FB. Kanskje den ikke kommer opp dersom du ikke er medlem...? Vet ikke....

men her får man ikke bilde bak, stemmer det? Det er jo et must, spør du meg.
24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

NorEss

Mener man kan bestille en større pakke med kamera bak også, om jeg forsto nettsiden til de korrekt.

Morten79

Da har jeg bestilt Fitcamx. Men kun front. Selv om jeg har lyst på kamera bak, er det litt styr å trekke kabel. Orket ikke det.
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

Bigdrago

Del tilbakemeldingene når du har prøvd den ut :) er de gode bestiller jeg samme pakken bare med bakkamera i tillegg.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

VoltWay

Den modellen er faktisk så kurant å montere at jeg kan vurdere det. Er også interessert i alle erfaringer. Bildekvalitet på kveld/natt i regn f.eks, generelt hvordan de fungerer.

Morten79

#20
Mini Review av FitcamX til Enyaq :)

Kjøp og levering:
Veldig bra. De tok kontakt med en gang for å være sikker på at riktig modell ble sendt.
Leveres fra China, og gikk 4 dager å sende det hele veien fra China og til døra mi. Ganske imponert.

Forpakning:
Ganske stilig egentlig. Forventet nesten bare noe "bulk" / OEM lignende forpakning.
Bruksanvisning sier ingenting om monteringen.

Monteringen:
Synes det var både lett og vanskelig. Lett om jeg hadde gjort det før, og vanskelig siden jeg ikke hadde det.
Vanskeligste punktet var å få ut ledningen fra regnsensoren. Den sitter veldig hardt, og der brukte jeg veldig mye tid da jeg ikke ville dra direkte i ledningene i frykt for at de skulle ryke. Men viser seg at det var akkurat det jeg måtte, da alt annet feilet. Og tro meg, jeg prøvde veldig lenge :( Etter det gikk det fint.

Resultat:
Ser ganske bra ut. Ser originalmontert ut. Langt mer diskre enn std dashcam og ingen synlige ledninger som går hit og ditt.

Videokvalitet:
Har kjørt en tur på dagen og en på kvelden for å se på videokvaliteten.
Jeg forventet ikke all verden, da dette er slik jeg ser det et nokså lavbudsjett kamera. Man betaler en del for selve skallet skal passe bilen.  Så jeg tenker dette er et kamera til kanskje ca 800-1000 i kjøpsverdi.

Dag: Ganske bra egentlig.  Ser mye detaljer og leser lett bilskilt og det meste annet.
Mer enn godkjent til mitt bruk.

Natt: Middels til litt dårlig.  Mest fordi den over eksponerer ganske mye. Lysene til Enyaq er sterke, og alt av refleksive flater er nesten uleselig. Men natt er vanskelig å filme. Alle som har prøvd det vet det. Så at et budsjett kamera skal levere nivået man får til kameraer til 5000+ blir nok å forvente for mye.
Synes sånn sett det var helt ok, men ikke mer enn det.  Men ja, en del grøt, overeksponering og artifacts mm.
Men fult ut brukbar som ekstra trygghet, og bør være greit nok i en forsikringssak.

Grov regnet gir det medfølgende kortet på 64 gb ca 7,5-8 timer film før den starter forfra og sletter.

App:
Simpel, men virker grei nok.

OBS
Men det står den skrur seg av når jeg skrur av bilen. Det gjør den ikke hos meg.... den bare står og filmer hele tiden.  Så må undersøke det, da jeg antar den trekker fra 12v batteriet. Sikkert ikke mye, men ...  jeg har ingen hardwire parkmode tillegg.  Står den skal slås seg av når bilen slår seg av... men den filmer og filmer uansett.... :o Kan jeg ha valgt feil kabel :O  hmmm...

EDIT: (Ref poster under)
Sa i fra til Produsent. Etter noen dager sendte de ny. Montert den og den fungerte som den skal. Slår seg av noen minutter etter at bilen ble låst. Slår seg på når bilen "våkner" til live.  Alt ser ut til å fungere bra.
Så var bare en delvis defekt enhet jeg fikk.

Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

Bigdrago

Nydelig!! Takk skal du ha:)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Vurderer en elbil

Sitat fra: Morten79 på lørdag 15. oktober 2022, klokken 23:11
Mini Review av FitcamX til Enyaq :)

Kjøp og levering:
Veldig bra. De tok kontakt med en gang for å være sikker på at riktig modell ble sendt.
Leveres fra China, og gikk 4 dager å sende det hele veien fra China og til døra mi. Ganske imponert.

Forpakning:
Ganske stilig egentlig. Forventet nesten bare noe "bulk" / OEM lignende forpakning.
Bruksanvisning sier ingenting om monteringen.

Monteringen:
Synes det var både lett og vanskelig. Lett om jeg hadde gjort det før, og vanskelig siden jeg ikke hadde det.
Vanskeligste punktet var å få ut ledningen fra regnsensoren. Den sitter veldig hardt, og der brukte jeg veldig mye tid da jeg ikke ville dra direkte i ledningene i frykt for at de skulle ryke. Men viser seg at det var akkurat det jeg måtte, da alt annet feilet. Og tro meg, jeg prøvde veldig lenge :( Etter det gikk det fint.

Resultat:
Ser ganske bra ut. Ser originalmontert ut. Langt mer diskre enn std dashcam og ingen synlige ledninger som går hit og ditt.

Videokvalitet:
Har kjørt en tur på dagen og en på kvelden for å se på videokvaliteten.
Jeg forventet ikke all verden, da dette er slik jeg ser det et nokså lavbudsjett kamera. Man betaler en del for selve skallet skal passe bilen.  Så jeg tenker dette er et kamera til kanskje ca 800-1000 i kjøpsverdi.

Dag: Ganske bra egentlig.  Ser mye detaljer og leser lett bilskilt og det meste annet.
Mer enn godkjent til mitt bruk.

Natt: Middels til litt dårlig.  Mest fordi den over eksponerer ganske mye. Lysene til Enyaq er sterke, og alt av refleksive flater er nesten uleselig. Men natt er vanskelig å filme. Alle som har prøvd det vet det. Så at et budsjett kamera skal levere nivået man får til kameraer til 5000+ blir nok å forvente for mye.
Synes sånn sett det var helt ok, men ikke mer enn det.  Men ja, en del grøt, overeksponering og artifacts mm.
Men fult ut brukbar som ekstra trygghet, og bør være greit nok i en forsikringssak.

Grov regnet gir det medfølgende kortet på 64 gb ca 7,5-8 timer film før den starter forfra og sletter.

App:
Simpel, men virker grei nok.

OBS
Men det står den skrur seg av når jeg skrur av bilen. Det gjør den ikke hos meg.... den bare står og filmer hele tiden.  Så må undersøke det, da jeg antar den trekker fra 12v batteriet. Sikkert ikke mye, men ...  jeg har ingen hardwire parkmode tillegg.  Står den skal slås seg av når bilen slår seg av... men den filmer og filmer uansett.... :o Kan jeg ha valgt feil kabel :O  hmmm...

Veldig fin gjennomgang.

Blir spennende å høre hvordan det går med om kameratet skrur seg av eller ikke....
Fossilbil

magfred

Sitat fra: Morten79 på lørdag 15. oktober 2022, klokken 23:11

OBS
Men det står den skrur seg av når jeg skrur av bilen. Det gjør den ikke hos meg.... den bare står og filmer hele tiden.  Så må undersøke det, da jeg antar den trekker fra 12v batteriet. Sikkert ikke mye, men ...  jeg har ingen hardwire parkmode tillegg.  Står den skal slås seg av når bilen slår seg av... men den filmer og filmer uansett.... :o Kan jeg ha valgt feil kabel :O  hmmm...

Jeg har tilsvarende kamera i min ID.4 ("kopi" kjøpt på Aliexpress), og den fortsetter også å gå en stund etter at bilen er låst, men den slår seg av etter noen minutter. Merk at så fort bilen våkner, f. eks ved at du har nøkkelen nærme nok, vil kamera dra igang. Forsøk å låse bilen, legg nøkkelen langt nok unna til at bilen ikke når den, vent ca 15 minutter (nok til at bilen "sovner") og sjekk om kamera fortsatt går. Du bør kunne se om lysene på undersiden av kameraet er på eller ikke dersom det er mørkt nok der bilen din står. Evt kan du også sjekke tidstempelet på videoene, hvis det ikke er det du allerede har gjort.

Tror også det kun er den ene kabelen som faktisk passer, så tipper du har valgt riktig.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift i bestilling

VoltWay

Om ikke kameraet trekker noe særlig strøm så er det kanskje bare fint om det står og filmer hele tiden, à la Sentry Mode på Tesla.

Det er mye energi i bilbatteriene, så det kan vel ikke tappe så mye strøm?

Har du sjekket om den filmer når bilen har stått flere timer låst? Dagens biler kan ha strøm på ting og tang en stund etter kjøring før de går over i dvalemodus.

Morten79

Update:
Har vært i kontakt med Produsenten, og de hadde ingen forklaring på problemet. Om jeg tolker dems siste epost riktig, sender de en ny.  Det synes jeg høres ut som veldig bra service. Imponert om det stemmer, da jeg forventet mer "send greia tilbake for service, også ser du den tidligst om 3 måneder helst aldri".

Men ja, den filmer 24/7 av hva jeg kan se.   Gleder meg ikke direkte til å demontere igjen og montere, men jaja...

Håper bare ikke det er en endring i Enyaqen jeg har vs den de sikkert har testet og basert sitt kamera på...

Jeg har ingen ønsker om å filme konstant. Hadde vært ok om den hadde motion detection og bare filmet NÅR noe skjedde foran.  Med 8 timer lagring, vil alt bli overskrevet hver dag og skjer det noe, må jeg alltid huske på med en gang å kopiere det ut.   

Og ja, vet ikke hvor mye strøm den tapper. Sikkert ikke mye, men over tid kan det bli litt. Og... jeg tror umiddelbart ikke at strømmen tas fra hovedbatteriet, men heller den lille 12v batteriet i bilen... som er litt krise om går tomt.
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

VoltWay

Ja, det får vel fra 12V, og da er det litt verre.

Billige saker fra Kina koster vel fort mer å sende for at noen skal se på det enn å bare sende deg et nytt. Da må de ha et serviceapparat som koster penger osv.

Morten79

#27
Update #2
Nytt kamera ankommet fra People's Republic of China. Monteringen jeg vesentlig enklere denne gang da jeg jo har gjort det før. Men alltid litt knoting.

Testet at den overhodet fungerte = OK
Gjorde noen systeminnstillinger = OK
Gjorde ingen film innspillingstest.
Og så den avgjørende testen som den første enheten feilet, slår den seg av?
JA, den gjorde det etter noen minutter.  YES! :)

Litt hverdagstesting gjenstår... at den faktisk slår seg PÅ igjen ved oppstart av bil ikke minst. 
Men Nå ser det lovende ut.  Var ikke så optimistisk. Men nå er jeg det :)

EDIT:  Den slo seg på i dag morges når jeg kjørte av sted.  Siste som gjenstår er å sjekke at videokvaliteten er samme som før. Men via mobilen så det bra ut i går kveld når jeg monterte.
Så tror jeg er i mål :)
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

Bigdrago

Nice :)
Ser man regnr på andre biler når det er skumring eller mørkt?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Morten79

valiteten når det er ordentlig mørkt er ikke så mye å skryte av.

Første bilde er når det begynt å bli litt lyst ute.
Skummring kan du si.

Legg merke til bilskiltene i motgående trafikk. Refleksen vasker helt ut noen sjangs å se hva osm står der.  Ser nesten ut som jeg har sensurert skiltet. Mens trafikkskiltet til høyre kan leses greit.

Mens i neste bilde ser man det helt greit. Håper jeg ikke roter til no personvernsregler ved å legge ut dette men.

Siste bilde er samme sted som første, bare ca 32 min tidligere og dermed tilsvarende mørkere. Pluss fuktig og tåkete.

Men som sagt før, biledkvaliteten om kvelden er OK tatt i betraktning at det er et rimelig videokamera.

**Får ikke lagt til bilder. Forumet klikker og bare nullstiller posten min***
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA