Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22

Startet av Fush, fredag 22. juli 2022, klokken 09:13

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Jalla på tirsdag 20. september 2022, klokken 22:59
Alt har ikke gått helt bra, for flere har endt opp med kortere rekkevidde etter oppdateringen.
Så blir spennende å se hva dette kommer av, og hvordan Porsche løser det.
Javel, hvor har du det fra, Facebook?

Selv kjenner jeg ingen som har fått kortere rekkevidde, heller tvert imot. Min egen 2020 modell har fått en god del bedre effektivitet og dermed lengre rekkevidde.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Jalla

Sitat fra: Rollep på mandag 26. september 2022, klokken 11:25
Sitat fra: Jalla på tirsdag 20. september 2022, klokken 22:59
Alt har ikke gått helt bra, for flere har endt opp med kortere rekkevidde etter oppdateringen.
Så blir spennende å se hva dette kommer av, og hvordan Porsche løser det.
Javel, hvor har du det fra, Facebook?

Selv kjenner jeg ingen som har fått kortere rekkevidde, heller tvert imot. Min egen 2020 modell har fått en god del bedre effektivitet og dermed lengre rekkevidde.
Ja, det stemmer sikkert at de fleste opplever det samme som du gjør. Men du finner også de som opplever det motsatte, og du er selv medlem i gruppen på FB så du kan bare lese innleggene der.

esan

Jeg fikk opplyst at man må kjøre bilen en god del med flere oppladinger, før man kan konkludere . Dette fordi systemet trenger flere kjøreruter med påfølgende oppladinger for å kalkulere riktig for antatt rekkevidde etter oppgraderingen.
Kunne vært interessant om dere andre i tråden kunne opplyst hva dere som regel får opplyst som antatt rekkevidde etter 100% lading?

overskyet

Sitat fra: Jalla på fredag 23. september 2022, klokken 21:36
Sitat fra: geear på onsdag 21. september 2022, klokken 14:11
For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?
Det er selvsagt rekkevidde du kan kjøre med bilen vi snakker om, og det er ikke bare snakk om noen få km i noen tilfeller. Kan selvsagt være at det er noen få som er rammet ekstra hardt.

Dette tror jeg null og niks på. Det er så mye tullinger ute på forumene at man blir matt av mindre. Alt jeg har sett er løse påstander av forumgnålere.

thbo

#19
Sitat fra: thbo på onsdag 03. august 2022, klokken 09:59
Sitat fra: Kanutten på onsdag 27. juli 2022, klokken 07:39
Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Ja, jeg har fått "den sagnomsuste e-posten", og bestilt time for oppdatering.
Jeg har ennå IKKE fått e-posten, men har bestilt time i Porsgrunn likevel, og forklart situasjonen. Det var det samme for dem.

Men hørte ulike verksteder sleit med å legge opp arbeidet slik at det holdt med en dag pga så mange ulike konfigurasjoner som finnes av Taycan og (kanskje derfor?) oppdateringer som ikke «satt» og måtte gjøres om igjen.

Om ikke dette var et hastetiltak, er det overraskende om det ikke følger med en typisk tysk svært detaljert smørbrødliste for servicesenterene. Og da gjelder det bare for dem å være på ballen hele tiden i løpet av dagen. Så evt færre biler hver dag i stedet for en haug som må stå 3 dager.
Fikk «sneket» meg til oppdateringen i går, før jeg egentlig skulle (vel, jeg fikk aldri kommunikasjon om det men satte meg selv opp på verkstedtime) fordi de uansett måtte ta inn bilen da varmeapparatet (ptc) nettopp tok kvelden på årets første høstdag. De hadde én slik på lager i et ellers svært tomt delelager (etter instruksjon fra Porsche, Stuttgart, pga krig og elendighet).

Bare et par ting jeg la merke til:

Mulighet for hakket mer nytte av passasjerskjermen ved at den i hvilemodus kan vise ikon og tittel på det man hører på i stor skrifttype (istedetfor Taycan-logo) og dempet cover i bakgrunnen. Da frigjorde jeg felt på midtskjerm eller instrumentklyngen tidligere brukt til det.

Ellers er 4-hjulstrekk-visningen i instrumentklyngen borte(?), men på kjøretøy-menyen ser jeg at Range-modus bruker motor bak fremfor motor foran som før. Som vel er noe av det som skulle bidra til lengre rekkevidde. Min viste umiddelbart mer rekkevidde på mine foreløpige batterinivåer, men det vil uansett kalibrere seg ulikt etter kjørestil. Jeg synes også den føltes annerledes ut i Normal-modus men kan ikke sette fingeren på det.

Er Electric Sport Sound høyere enn før? Kanskje også justert litt.

Regeneringsmodus kan justeres og blir nå husket gjennom drive-modusene.

Forslagene til høyre i hovedmeny er borte fordi hovedmenyen nå bruker hele bredden, men man har nå mulighet til å gjøre en av de tre boksene i den alternative hovedvisningen til samme forslag som før. Funker greit i og med at jeg ikke trenger media der lenger.

Flere nye innstillinger for navigasjonen som potensielt gjør at det blir mindre klikking for å få lagt inn tur og kjøre.

Har ikke testet Spotify og Android Auto men de er nå i media-menyen. «Innstillinger-knapp» er borte fra nedre skjerm.

Ellers reagerer alt mye kjappere enn før, også oppstart CarPlay, men synes jeg har oppdaget et par nye UI-bugs men skal dobbeltsjekke det først siden det er så lett å kaste seg over Porsche for softwaren.

Konklusjon er at den føles mer moderne og kvikk, men ganske lik som før foruten noen smarte forbedringer. Foreløpig intet revolusjonerende av det som er umiddelbart synlig.

——
Skuffet over at ikke flere kontroller for f.eks låser og vinduer dukket opp i appen, men enten kommer det ved oppdatering av denne, eller det er sær tysk politikk at det ville vært sikkerhetsrisiko.

——
PS! Lurer på om de har hatt av hjulene for å gjøre enten oppdateringen eller skifte av ptc da, fordi det virker som om bakhjulsstyringen ikke sporer likt som foran lenger. Noe er rart ihvertfall.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Jalla

Sitat fra: overskyet på tirsdag 27. september 2022, klokken 17:55
Sitat fra: Jalla på fredag 23. september 2022, klokken 21:36
Sitat fra: geear på onsdag 21. september 2022, klokken 14:11
For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?
Det er selvsagt rekkevidde du kan kjøre med bilen vi snakker om, og det er ikke bare snakk om noen få km i noen tilfeller. Kan selvsagt være at det er noen få som er rammet ekstra hardt.

Dette tror jeg null og niks på. Det er så mye tullinger ute på forumene at man blir matt av mindre. Alt jeg har sett er løse påstander av forumgnålere.
I motsetning til deg så står de frem med navn, og skiltnummer på bilene sine.
Han som hadde startinnlegget kjører nesten 8000km med sin CT i måneden, og hun andre med størst utslag kjører nesten samme distanse med sin Turbo.

Så i min verden må jeg beklage å si at det du som minner mest om en forumgnåler.

overskyet

Sitat fra: Jalla på tirsdag 27. september 2022, klokken 20:35
Sitat fra: overskyet på tirsdag 27. september 2022, klokken 17:55
Sitat fra: Jalla på fredag 23. september 2022, klokken 21:36
Sitat fra: geear på onsdag 21. september 2022, klokken 14:11
For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?
Det er selvsagt rekkevidde du kan kjøre med bilen vi snakker om, og det er ikke bare snakk om noen få km i noen tilfeller. Kan selvsagt være at det er noen få som er rammet ekstra hardt.

Dette tror jeg null og niks på. Det er så mye tullinger ute på forumene at man blir matt av mindre. Alt jeg har sett er løse påstander av forumgnålere.
I motsetning til deg så står de frem med navn, og skiltnummer på bilene sine.
Han som hadde startinnlegget kjører nesten 8000km med sin CT i måneden, og hun andre med størst utslag kjører nesten samme distanse med sin Turbo.

Så i min verden må jeg beklage å si at det du som minner mest om en forumgnåler.

To anekdoter fra to tilfeldige personer på internett altså? Er ikke engang sikkert det fra oppdateringen, eller at noe er galt. Kan like gjerne være surr.

esan

Man kan jo lure på om det i det hele tatt ville vært mulig å få kortere rekkevidde av en slik oppdatering. Batteriet er jo det samme som før, og de tiltak som er gjort for effektivisering kan jo ikke redusere rekkevidden?
Forklaringen ligger nok på at bilen gjør annerledes kalkyle ut fra ditt kjøremønster når den beregner antatt rekkevidde etter lading.

thbo

#23
Sitat fra: esan på onsdag 28. september 2022, klokken 09:15
Man kan jo lure på om det i det hele tatt ville vært mulig å få kortere rekkevidde av en slik oppdatering. Batteriet er jo det samme som før, og de tiltak som er gjort for effektivisering kan jo ikke redusere rekkevidden?
Forklaringen ligger nok på at bilen gjør annerledes kalkyle ut fra ditt kjøremønster når den beregner antatt rekkevidde etter lading.
Litt undrende til at de skulle justere noe slik at faktisk rekkevidde ble rekordkort ja. Spesielt under en oppdatering til «2023-modell».

Nå vet ikke jeg algoritmene eller hvordan bilens vurderinger gjøres men man kan jo f.eks tenke seg at om de har videreutviklet rekkeviddeestimatet også, og den nå f.eks bruker forbruket over en lengre periode enn før som basis for estimatet, og alle eksisterende eiere er fokusert på rekkeviddeøkningen og kjører forsiktigere en liten stund fordi da gikk tidligere estimatet fort opp til maks, så vil det føre til skuffelse selv uten at noe annet var endret. Men da ville man tilsvarende kanskje ikke få så raskt dramatisk fall i rekkevidde bare fordi man skrur den til Sport Plus. Og uansett har en eller annen tysk ingeniør hos Porsche i så fall ment det er en bedre beregning.

Aner ikke om estimatetberegning virkelig er endret, men det var ihvertfall høyere straks etter oppdatering for min del. Og jeg kjørte idiot rett før innlevering fordi varmeapparatet var gått men varmere batteri ga noe mer varme til kabinen. Forøvrig blir det generelt helt umulig å bruke som sammenligning for noen ting da jeg stort sett bare «må» aksellerere i ny og ne mellom bedagelig kjøring med sterkt varierende perioder i mellom. Under en eller annen form for teoretisk gjennomsnittskjøring (kanskje a'la WLTP) sier ihvertfall Porsche at de får ut 60km til. Og hittil har alle offisielle tall fra den kanten ofte blitt slått i praksis av andre testere (som er smartere markedsføring enn omvendt når de uansett ikke er noe masseprodukt).

Når det gjelder faktisk praktisk kjørelengde har Porsche ikke driti seg ut med å ha spesielt små buffere i topp og bunn av brukbar batterimengde, så ser ikke noen grunn til at det skulle være endret heller. Det eneste jeg konkret har fått med meg er at de fant ut at de kunne drive mer strømgjerrig på motoren bak enn på den foran som i Range-modus før, og ser ikke noe bekymringsverdig for min del. Jeg vet nyere Taycaner enn min 20-mod også får raskere heving av batteritemp før hurtiglading og det kan kanskje bruke mer strøm(?), men er mest sannsynlig i hovedsak bedre utnyttelse av spillvarme.


(Det eneste kjipe med mer fokus på motoren bak er at de brede sommerdekkene og diffen foran fører til litt mer «spretting» av fordekkene ved skarp sving i lav hastighet, så om det er til glede for noen kan man kanskje si oppdateringen fører til noe mer dekkslitasje på de med 4WD kanskje).
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

daktari

Kjører man 8000 km i måneden bør man vel klare å kjøre samme strekning opptil flere ganger også, slik at % soc start/slutt kan registreres på samme sted hver gang man kjører strekket.
Altfor mange som er hypnotisert av gjettometeret.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

esan

Ser nå at bilen justerer seg til mer riktig (lengre) beregnet kjørelengde for hver gang den er blitt ladet opp igjen til 100 %. Dermed var nok forklaringen at hele denne beregningen var kommet i ulage av at bilen har stått og ladet seg ut under denne oppgraderingen uten samtidig å blitt kjørt en strekning. Da trenger den dermed noen oppladninger for å kalkulerte riktig igjen etter at du har fått bilen tilbake.

overskyet

Sitat fra: esan på mandag 10. oktober 2022, klokken 09:56
Ser nå at bilen justerer seg til mer riktig (lengre) beregnet kjørelengde for hver gang den er blitt ladet opp igjen til 100 %. Dermed var nok forklaringen at hele denne beregningen var kommet i ulage av at bilen har stått og ladet seg ut under denne oppgraderingen uten samtidig å blitt kjørt en strekning. Da trenger den dermed noen oppladninger for å kalkulerte riktig igjen etter at du har fått bilen tilbake.

Det høres ut som en sannsynlig forklaring. Så at min hadde hatt vifta på fult og 24 grader. Virker som det har vært kaldt på verkstedet og teknikeren har guffa opp for å holde varmen mens han har holdt på.

Rollep

#27
Jeg bryr meg ikke så mye med beregnet kjørelengde etter den har blitt ladet til 100%, alt for mange faktorer som påvirker den. Lader uansett ikke til 100% unntatt rett før jeg starter på en langtur.

Min 2 ½ år gamle Turbo med 20" hjul har ikke fått dårligere effektivitet etter oppgraderingen, den ser tvert imot ut å ha blitt litt bedre.

Kjørte en tur på 240 mil i forbindelse med Porschefestivalen på Rudskogen. Stavanger – Fredrikstad via Kristiansand. Så Fredrikstad – Kolding via Sverige. Kolding – Kiel – Hirtshals – Kristiansand - Stavanger. Det meste av kjøringen i Sverige, Danmark og Tyskland foregikk på motorvei i 110-140 km/t. Kraftig regnvær langs svenske vestkysten inkludert nærmest monsunregn når jeg passerte Halmstad trakk nok opp forbruket en god del. Mye venting, kryping i forbindelse med en trafikkulykke sør for Helsingborg føkket opp gjennomsnittshastigheten, så ikke se for mye på den.

Forbruket på 22,0 kWT/100 km er den samme som jeg fikk på en 420 mil langtur i juli. Fordelingen mellom landevei og motorvei var den samme, men i juli var det tørr veibane og betydelig varmere vær.

  Du kan ikke vise dette vedlegget. 


For et par dager siden tok jeg en liten forbrukstest. Nullstilte telleren når batteriet hadde kommet opp i 22 grader og kjørte så nær 80 km/t som det lot seg gjøre. Kom ut med 16,4 kWt/100 km som skulle tilsi 51 mil rekkevidde om man utgår fra en batterikapasitet på 83,7 kWt. Det beste jeg har oppnådd tidligere er ca. 46 mil.


Du kan ikke vise dette vedlegget.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Stig O

Kjørte hjem fra Stavanger til Odda, etter oppdatering i dag, men merket desverre ingen økning i kjørelengden. Merket imidlertid at bilen holdt seg mye bedre i kjørebanen en tidligere. Filholderen var da elendig, og nesten ubrukelig. Nytt var også at den justerte farten etter fartsgrensene, noe jeg har savnet. Gleden varte i 12 mil, så funket det ikke lengre!?? Flere som har opplevd dette?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Stig O

Med litt lagkjøring i dag fant jeg ut at den justerer farten etter skilt bare i Inodrive og ikke i ACC. Varmeaperatet derimot, fikk jeg ikke noe futt ?  Kanskje brukerfeil det også? Noen tipps?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA