Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22

Startet av Fush, fredag 22. juli 2022, klokken 09:13

« forrige - neste »

Fush

I forbindelse med MY23 kommer det en stor oppdatering til tidligere modeller også som blant annet lar den lade på maks hastighet lengre, økt rekkevidde, flere function on demand (FoD) alternativer med mere:

https://www.taycanforum.com/forum/threads/official-porsche-announcement-pcm-update-coming-to-all-model-years-w-faster-charging-infotainment-improvements-and-range-bump.11871/
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

esan

Gjelder deler av denne oppgradering også 22 modeller? Min bil er registrert første gang i des. 21, men er en 22 modell.

Jalla

Sitat fra: esan på mandag 25. juli 2022, klokken 09:48
Gjelder deler av denne oppgradering også 22 modeller? Min bil er registrert første gang i des. 21, men er en 22 modell.

2023 model year software status for all Taycan variants
Lurer egentlig på hva du ikke forstår - oppdateringen bringer ALLE tidligere Taycan opp til 2023 nivå.
Det står ganske så klart i trådstart også - Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22

esan

Jeg hadde i utgangspunktet kun lest om dette på Elbil24 der det først og fremst var fremhevet at det meste gjaldt for 2020 og 2021 modellene.
Hadde jeg derimot først lest vedlegget i denne tråden, hadde jeg fått mye mer klarhet i hva dette totalt sett gjelder.
Det betyr dermed at flere av oppgraderingene også gjelder for en 22 modell som min. :)

Fush

Sitat fra: esan på mandag 25. juli 2022, klokken 09:48
Gjelder deler av denne oppgradering også 22 modeller? Min bil er registrert første gang i des. 21, men er en 22 modell.

Yep, jeg har samme. Gjelder alle modeller fra '20-'22
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

thbo

Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Hørte med et Porsche Center men de ba meg bare vente på epost og så booke ledig tid.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Jalla

Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Hørte med et Porsche Center men de ba meg bare vente på epost og så booke ledig tid.
Det hørtes rart ut at de ikke kunne gi deg time. Det spørs sikkert litt hvor du er i landet, men her rundt Oslo har folk fått timer i november og desember. Og dette kommer bare til å bli verre ettersom også masse Taycan må inn pga problemer med kabelbuntene under begge setene foran.

According to kfz-betrieb.vogel.de (via Electrive), the company is recalling 40,421 Porsche Taycans globally (produced between July 10, 2019 and May 18, 2021). That's about half out of over 80,000 Taycans (all types) sold cumulatively.

The issue, with an internal code "ANA5," is related to the wiring harness of the driver's and passenger's seats. The wiring harness might be damaged during the longitudinal adjustment of the seat, which sounds familiar to the previously announced recall in China (6,172 cars - 2020 and 2021 model year).

In the case of a damaged wiring harness, there is a risk that airbags and seatbelt tensioners could be deactivated, which is a safety issue and requires a recall.

https://insideevs.com/news/600362/report-porsche-recalls-40000-taycans/

Kanutten

Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Ja, jeg har fått "den sagnomsuste e-posten", og bestilt time for oppdatering.

Fush

Fått e-post her også, bestilte time første ledige, som var 1. september på Porsche Center Son.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

esan

Sitat fra: Fush på torsdag 28. juli 2022, klokken 12:39
Fått e-post her også, bestilte time første ledige, som var 1. september på Porsche Center Son.

Samme sted og dato som meg! :)

thbo

#10
Sitat fra: Kanutten på onsdag 27. juli 2022, klokken 07:39
Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Ja, jeg har fått "den sagnomsuste e-posten", og bestilt time for oppdatering.
Jeg har ennå IKKE fått e-posten, men har bestilt time i Porsgrunn likevel, og forklart situasjonen. Det var det samme for dem.

Men hørte ulike verksteder sleit med å legge opp arbeidet slik at det holdt med en dag pga så mange ulike konfigurasjoner som finnes av Taycan og (kanskje derfor?) oppdateringer som ikke «satt» og måtte gjøres om igjen.

Om ikke dette var et hastetiltak, er det overraskende om det ikke følger med en typisk tysk svært detaljert smørbrødliste for servicesenterene. Og da gjelder det bare for dem å være på ballen hele tiden i løpet av dagen. Så evt færre biler hver dag i stedet for en haug som må stå 3 dager.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Jalla

Alt har ikke gått helt bra, for flere har endt opp med kortere rekkevidde etter oppdateringen.
Så blir spennende å se hva dette kommer av, og hvordan Porsche løser det.

esan

Er dette noe du har fått opplyst fra noen du kjenner, eller er det påstander fra forum?

Jeg har for noen uker siden fått oppgradert min bil, og har fått en mistanke om at den faktisk har fått litt kortere rekkevidde. Det er dog litt vanskelig å være sikker, da antatt rekkevidde er relatert til ditt strømforbruk gjennom senere kjøreperioder. Bare bruk av f.eks., varmeapparat kan jo påvirke dette.
Min bil er en 2022 modell, og skulle vel kanskje ikke få noen økning i rekkevidden slik som 2020 og 2021 modellene?

geear

For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?

Jalla

Sitat fra: geear på onsdag 21. september 2022, klokken 14:11
For faktisk kortere rekkevidde så er det vel kun økt strømforbruk og/eller redusert tilgjengelig kapasitet som kan være årsaken, mens hvis det kun er indikert rekkevidde så kan det være kalkulasjonene som har endret seg, og da har det jo i praksis absolutt ingen annen betydning enn det som vises på displayet. Kanskje det har blitt mer realistisk?
Det er selvsagt rekkevidde du kan kjøre med bilen vi snakker om, og det er ikke bare snakk om noen få km i noen tilfeller. Kan selvsagt være at det er noen få som er rammet ekstra hardt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA