Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader trenger jeg her?

Startet av i4e40, tirsdag 05. april 2022, klokken 18:29

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: i4e40 på torsdag 23. juni 2022, klokken 09:11
Takk så mye for svar. Jeg har 230v IT nett ja. :)

Har nå forhørt meg med tre ulike elektrikerfirma, og alle tre vil selge meg easee lader med equalizer, med montering ca 20.000,-. Noen som har formening om dette?

Og er det noen som vet om det går ann å montere ekstra laderinngang f.eks på utveggen av garasjen så man slipper å kjøre inn bilen hver eneste gang man skal lade? Eller må det da monteres to ladere med hver sin kurs?
Hørtes smådyrt ut, men kommer an på hva de inneholder. Du kan se på CircleK sine priser:
https://www.circlek.no/elbillading/nettbutikk/easee-home


jonrb

Sitat fra: i4e40 på torsdag 23. juni 2022, klokken 09:11
Og er det noen som vet om det går ann å montere ekstra laderinngang f.eks på utveggen av garasjen så man slipper å kjøre inn bilen hver eneste gang man skal lade? Eller må det da monteres to ladere med hver sin kurs?

Anbefaler å plassere laderen rett innom porten på garasjen. Så kan du lade både i og utenfor fra samme lader.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Moas

Sitat fra: jonrb på onsdag 27. juli 2022, klokken 09:12
Sitat fra: i4e40 på torsdag 23. juni 2022, klokken 09:11
Og er det noen som vet om det går ann å montere ekstra laderinngang f.eks på utveggen av garasjen så man slipper å kjøre inn bilen hver eneste gang man skal lade? Eller må det da monteres to ladere med hver sin kurs?

Anbefaler å plassere laderen rett innom porten på garasjen. Så kan du lade både i og utenfor fra samme lader.
Veldig godt råd. Kjenner folk som har plassert den innerst i garasjen og ender med å bruke schuko på utsiden fordi de ikke gidder å kjøre inn bilen.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Egil S

Sjekk litt rundt.
Jeg kjøpte min Easee gjennom Lyse Energi på "avbetaling" for 450kr/mnd i 3 år ferdig montert (16.200kr), tror de har gått bort fra Easee og har tilsvarende tilbud på Zaptec nå.
Min er montert rett innenfor garasjeporten som noen anbefaler, med 5m kabel kan jeg da lade bilen både inne i garasjen og utenfor.

Har min på 400V 3-fas 25A sikring uten lastdeling, men har nettopp justert ned fra 11KW lading til 7KW lading (10A) for å komme i et lavere effekttrin på nettleien.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

vesttrønder

Betalte rett under 16k for Eease og overspenningsvern, 3-fase (klargjort, kjem sikkert aldri til å bli brukt), 32 A. Lokal sjappe hadde kampanje + prismatch mot Tibber sitt tilbod (var det som gav 3-fase til den prisen). Dette er i Trondheim, men fann mange kampanjar over heile landet. Spørs jo om du har langt kabelstrekk i tillegg, det kan vel dra opp litt. Dette var i juni i år.

geear

Sitat fra: jonrb på onsdag 27. juli 2022, klokken 09:12
Sitat fra: i4e40 på torsdag 23. juni 2022, klokken 09:11
Og er det noen som vet om det går ann å montere ekstra laderinngang f.eks på utveggen av garasjen så man slipper å kjøre inn bilen hver eneste gang man skal lade? Eller må det da monteres to ladere med hver sin kurs?

Anbefaler å plassere laderen rett innom porten på garasjen. Så kan du lade både i og utenfor fra samme lader.
Ulempen med å ha den rett innenfor porten kontra rett utenfor er at da må du alltid åpne porten for å få ladet, selv om du ikke skal inn med bilen. Er den utenfor så er den alltid tilgjengelig, og porten er allerede åpen når man akkurat har kjørt inn og skal plugge inn.

Ingeniøren

#21
Sitat fra: geear på søndag 31. juli 2022, klokken 15:13
Sitat fra: jonrb på onsdag 27. juli 2022, klokken 09:12
Sitat fra: i4e40 på torsdag 23. juni 2022, klokken 09:11
Og er det noen som vet om det går ann å montere ekstra laderinngang f.eks på utveggen av garasjen så man slipper å kjøre inn bilen hver eneste gang man skal lade? Eller må det da monteres to ladere med hver sin kurs?

Anbefaler å plassere laderen rett innom porten på garasjen. Så kan du lade både i og utenfor fra samme lader.
Ulempen med å ha den rett innenfor porten kontra rett utenfor er at da må du alltid åpne porten for å få ladet, selv om du ikke skal inn med bilen. Er den utenfor så er den alltid tilgjengelig, og porten er allerede åpen når man akkurat har kjørt inn og skal plugge inn.

Tror du lager problem av noe som ikke er det... Lade boksen får nok lengst levetid under tak og borte fra sola. Ledningen kan henge ute og tas med inn om du parkerer inne. Degradere fortere ute men koster ikke like mye å erstatte.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

geear

Jeg har ikke laget problem av det, sier bare det er mer praktisk å ha den utenfor. De fleste har takutstikk på garasjen, sett den der den får minst værbelastning, hos meg er det rett rundt hjørnet og med god høyde fra bakken. Har aldri sett boksen våt av regn.

Selvfølgelig kan kabelen henge ute, men da må du ha ekstra oppheng og beskyttelse for støpselet.

Etter 6-7 år med elbil har jeg enda ikke hatt en ladekabel med skade eller synlig slitasje av noe slag.

Egil S

Jeg har min innenfor porten og leder mest på natten.
Ledningen er lang nok til at jeg kan parkere utenfor å lukke porten, min port har en ganske tykk gummilist i bunn slik at kabelen ikke blir klemt selv om porten er lukket, så det er ikke noe problem, har gjort det flere ganger.

Kan sikkert gjøre det samme ved lading inne i garasjen og laderen ute, trekke kabelen inn under porten, å stå med åpen port når jeg lader er uaktuelt for meg da jeg har andre biler, MC, verktøy o.l. i garasjen.

Folk får gjøre som de vil og det som er best for dem, men det kan være lurt å tenke gjennom plasseringen av laderen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA