Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-up som pendlerbil Drammen-Økern?

Startet av Morten_89, søndag 03. juli 2022, klokken 19:56

« forrige - neste »

Morten_89

Hei! Vurderer kjøp av en facelift trilling med det "store" batteriet, da vi har litt liten plass i garasjen til bil nr 2. Ser flere skriver at denne bruker masse strøm i 100-110 km. Noen som har noen tall å komme med her?

Strekningen er ganske nøyaktig 111 km gur retur. Konnerud til Økern. Er det helt "dust" av meg å vurdere denne bilen til denne strekka? Bilen er prøvekjørt av frua som igrunn likte den veldig godt. Liker at de ikke er så dyre heller.

Etter mitt begrensede regnestykket skal vel dette gå greit selv på vintern ved lading til ca 85%? Frua er opptatt av at hu orker ikke å hutre å fryse i vintermnd, så folkelig oppvarming må taes med i regnestykket. Ikkeno eco pluss i minus 10  :police:

På forhånd takk for svar!

RJK

Nyeste versjon har 258 km rekkevidde, og NAF Vintertest 2020målte den til 226 km. Selv om du skulle komme ut for værre forhold enn de hadde under den testen, så skal du/henne ha mer en nok rekkevidde til frem, tilbake og frem igjen, men skal slite med retur nr. 2, spesielt så lenge du ikke skal kjøre til den er bortimot tom.

Det burde derfor være mer enn nok rekkevidde til t/r hvilken som helst dag i året, også om du/henne skulle klare å holde fartsgrensa. Men mesteparten av turen, sitter dere vel i rushtrafikken, og har mye lavere gjennomsnittsfart. Om ikke dette er til jobb med turnusarbeid og ugunstige arbeidstider. Da kan det hende du/henne har veien nesten for dere selv til tider.

Uansett, bruk abetterroutplanner.com, legg inn bilen og de verste forholdene du kan tenke deg med tanke på rekkevidde (motvind, fossregn, lav temperatur og stort behov for varmeapparatet). Med mindre det er lagt inn lite erfaringsdata på den bilen, eller sjekk og trillingene fra Seat og Skoda som i bunn og grunn er akkurat samme bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Hadde en slik (Seat mii) over vinteren for et par år siden og den hadde vel en praktisk/faktisk kjørelengde på 160 kilometer. Som bil til/fra jobb Drammen/Oslo så er vel ikke å holde en fart på 100/110 km/t helt realistisk i morgen/ettermiddagsrushet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

HaraldElBil

Bilene vil klare dette uten problem!

Gled dere, det er en fantastisk pendlerbil.

Jeg har Skoda-utgaven i Style, og den har oppvarmet frontrute (vet ikke om alle modellene har dette). Aldri mer skrape is av ruta!

Mulighet for å starte oppvarming/nedkjøing med app er også en bonus.  Jeg har koblet min bil opp til Home Assistant så jeg kan gjøre det fra et dashboard / automatisere det.


Elmo

Sitat fra: HaraldElBil på onsdag 06. juli 2022, klokken 11:06
Bilene vil klare dette uten problem!

Enig.
Men ingen grunn for å begrense lading til 85%.
Både gammel og ny eUp, og Mii + Citigo tåler lading til 100% uten problem for batteriet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Morten_89

Sitat fra: Elmo på onsdag 06. juli 2022, klokken 23:38
Sitat fra: HaraldElBil på onsdag 06. juli 2022, klokken 11:06
Bilene vil klare dette uten problem!

Enig.
Men ingen grunn for å begrense lading til 85%.
Både gammel og ny eUp, og Mii + Citigo tåler lading til 100% uten problem for batteriet.
Hei, takker for svar. Hvordan vet du at disse bilene ikke trenger å begrense ladingen? Jeg trodde dette med 80% lading gjaldt de fleste elbiler?

Vh TS

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk


Elmo

Sitat fra: Morten_89 på torsdag 07. juli 2022, klokken 07:24
Hvordan vet du at disse bilene ikke trenger å begrense ladingen? Jeg trodde dette med 80% lading gjaldt de fleste elbiler?
Jeg kjørte nesten 100.00km med eUp fra 2014 til 2020 og ladet alltid til 100% uten at det påvirket batterikapasitet merkbart. Mange har samme erfaring.
Har nå Mii 2020 som vi også alltid lader til 100%. Den har dog bare gått 20.000km men heller ikke her sett spor av degradering.

Eneste jeg vil passer på at den ikke blir stående  fulladet over lang tid.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

epifant

For å spesifisere: rådet om maks 80% lading gjelder battericeller generelt. E-up og de to andre har BMSer som sørger for en 10-15% buffer innebygget i topp og bunn, slik at man i praksis aldri får ladet bilen helt opp eller helt ut. Når ladeindikatoren viser 100% er det altså i realiteten mindre.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Elmo

Sitat fra: epifant på lørdag 09. juli 2022, klokken 18:44
E-up og de to andre har BMSer som sørger for en 10-15% buffer innebygget i topp og bun
Det stemmer.
Så for brukeren kan man lade så mye man vil.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Morten_89

Sitat fra: Elmo på lørdag 09. juli 2022, klokken 19:05
Sitat fra: epifant på lørdag 09. juli 2022, klokken 18:44
E-up og de to andre har BMSer som sørger for en 10-15% buffer innebygget i topp og bun
Det stemmer.
Så for brukeren kan man lade så mye man vil.
Dette er jo veldig nyttig info, men hvor er den forankret? Teknisk skriv eller hva?

Vh ts

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk


Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Morten_89 på lørdag 09. juli 2022, klokken 19:22
Sitat fra: Elmo på lørdag 09. juli 2022, klokken 19:05
Sitat fra: epifant på lørdag 09. juli 2022, klokken 18:44
E-up og de to andre har BMSer som sørger for en 10-15% buffer innebygget i topp og bun
Det stemmer.
Så for brukeren kan man lade så mye man vil.
Dette er jo veldig nyttig info, men hvor er den forankret? Teknisk skriv eller hva?

Vh ts

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

Lad det du trenger, tenker jeg, og lader Miiaten sjelden så høyt, dvs 100 % én gang i mnd med umiddelbar kjlring, og ellers maks 70 % og minimumlading er satt til 60 %. Selv om disse bilene har gode batterier og tilsynelatende tåler 100 % opplading godt så kommer en ikke utenom at det er mer gunstig i lengden å stoppe på 80 %, enda mer gunstig med 70, enda mer gunstig med 60,og heller lade litt oftere.

En ting jeg legger merke til er at folk påfallende ofte begrunner det å alltid fullade batteriet er at bilen skal selges før degradering er merkbart. Det er en litt usjarmerende holdning synes jeg.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Elmo

Sitat fra: Dieselelbil på torsdag 21. juli 2022, klokken 16:44
Lad det du trenger, tenker jeg,
Ja nettopp. Her var det snakk om hvorvidt rekkevidden er god nok til daglig behov, så da lader man 100% hver gang. Noe som altså ut fra min erfaring ikke er noe problem for batteriene på eUp-søstrene

Sitat fra: Dieselelbil på torsdag 21. juli 2022, klokken 16:44
En ting jeg legger merke til er at folk påfallende ofte begrunner det å alltid fullade batteriet er at bilen skal selges før degradering er merkbart.
Det har jeg aldri sett noen har hevdet så det får stå for din regning.
Det gjelder iallefall ikke meg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA