Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når betalar ein for bilen? Påverkar det leveringstid?

Startet av vifteovn, torsdag 11. august 2022, klokken 08:38

« forrige - neste »

vifteovn

Hei

Eg har bestilt ein kvit Model Y med tentativ levering mellom 13. nov og 28. des i år. På kontoen min hjå Tesla ser eg at eg kan betala inn kjøpsbeløpet på 600 kNOK.

Spelar det nokon rolle når eg betalar for bilen? Bør eg betala nå eller venta til eg får ein telefon/sms at bilen faktisk er i Noreg og klart til henting? Momsmessig er det vel gunstig å få bilen utlevert i 2022..

turfsurf

Du betaler så sent som mulig. Det kan være samme dag som du henter bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

REN-BIL

Hypotetisk spørsmål: dersom man på forhånd har betalt bilen, men så dukker den ikke opp før neste år. Vil man få regning fra Tesla i etterkant på mva?

førategangtesla

Sitat fra: REN-BIL på torsdag 11. august 2022, klokken 10:03
Hypotetisk spørsmål: dersom man på forhånd har betalt bilen, men så dukker den ikke opp før neste år. Vil man få regning fra Tesla i etterkant på mva?

Ja, det vil jeg tro. Moms kommer på bil med registreringsdato 1 januar eller senere.

REN-BIL

Dersom en velger å betale kontraktsbeløpet før 1.1.23 er kontrakten p.t. økonomisk innfridd. Om så bilen kommer 1.januar må Tesla sende en kredittnota og ny faktura med MVA spesifisert, vil jeg tro. Litt tungvindt.

RJK

Sitat fra: REN-BIL på torsdag 11. august 2022, klokken 16:26
Dersom en velger å betale kontraktsbeløpet før 1.1.23 er kontrakten p.t. økonomisk innfridd. Om så bilen kommer 1.januar må Tesla sende en kredittnota og ny faktura med MVA spesifisert, vil jeg tro. Litt tungvindt.
Så lenge du har en VIN som er meldt inn til Biltilsynet og bilen blir registrert på deg i 2022, så har dette faktisk vært en måte å kjøpe bil i forrige regnskapsår, altså i 2022. Både firmaer og private har gjort det slik, for å få biler til "gammel pris og avgift", og regler.

Men her kommer veldig an på hvordan Tesla velger å gjøre det. Melder de ikke bil registrert på deg før etter nyttår, så blir det da med mva.

Chrysler Voyager var en slik bil som det ble registrert og betalt på forhånd mange av, for å få de godkjent som camperbiler med lavere avgift, rett før reglene ble endret med virkning fra 01.01.xy (xy det året den nye "campingregelen" begynte å virke, altså at de bilene ikke lengre fikk disse fordelene.

Mener dette var 01.01.14, som sammenfaller med når det plutselig ble 30 år på nedskriving av verdi, og ombygging av 2-seter til 5-seter ikke lengre lønte seg det 10ende året... Før det kunne man omklassifisere til personbil etter 10 år helt avgiftsfritt.

https://benny.tv2.no/question/63189/sjelden-bruktbil/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Det er meg bekjent ikke lov å registrere en bil som ikke er fysisk i Norge (og fortollet inn).

RJK

Mulig de forhåndstollet bilene...

Vet ikke, men vet bare at dette ble gjort, helt lovlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tornaldo

Dette er jo ikke et problem, Tesla leverer/registrerer jo bilene før kvartalsslutt, som om det sto om liv og død...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA