Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan måle gjenværende batterikaopasitet?

Startet av skiboks, tirsdag 19. juli 2022, klokken 15:35

« forrige - neste »

skiboks

Lurer på om det finnes måter for for å teste batterikapasitet før garantitiden på 8 år utløper. Om jeg har forstått dette riktig skal vel bilen ha minst 70 prosent igjen innen 8års perioden, ellers har man rett til å få dette utbedret/nytt batteri?

Noen her som har fått dmålt kapasiteten? Mener jeg så Tesla Bjørn teste noe slikt en gang?

fmm1000

Du kan købe et kabel du sætter i obd-porten. Det bruger Tesla Bjørn. Du kan også køre din bil tæt på 0 pct og så lade op. Herefter kan du se hvor mange kwh, der er tilført din bil. Hvis din bil estimere 340-350 kms rækkevidde ved 100 pct er den helt normal.

automat

Tesla kom vel med kapasitetsgaranti først når de innførte km-begrensning på garantien.

For eldre batterier oppga de ingen spesiell grense for minimuskapasitet, og da blir det vel nærmest en garanti mot funksjonsfeil.

Tror ihvertfall kapasiteten skal være veldig dårlig før man får noe gjennomslag hos Tesla.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Muffinman

Stemmer, nærmer det seg garantiutløp nå er det ingen garanti på restkapasitet dessverre :)

Men få lest ut nominell restkapasitet fra BMS om du likevel vil vite hvordan det ligger an.  Det enkle er ofte det beste. Tipper det finnes folk med rett kabel, obd-adapter og scan my tesla på mobilen ikke langt unna deg...

skiboks

Så det er kun en garanti om batteriet ryker/dør helt?

Veggen

Det skal veldig mye til at batteriet har mistet mer enn 70% kapasitet uten at ubalansen mellom modulene allerede er så stor at det gir feilmeldinger og nedstenging.
Støtter muffinmans råd her, skriv hvor du bor så er det antagelig noen som kan hjelpe deg med diagnoseverktøy.

geear

Sitat fra: skiboks på tirsdag 19. juli 2022, klokken 22:20
Så det er kun en garanti om batteriet ryker/dør helt?
Les garantibetingelsene som gjelder for din bil. Frem til relativt nylig sa det ingenting om restkapasitet, og siden konkurrentene oppga restkapasitet (typisk 70%) så fikk Tesla kritikk for nettopp dette av visse journalister. Personlig så er min oppfatning at det er helt urealistisk å miste 30% kapasitet i et Tesla-batteri, uten at det også er en funksjonsfeil som allikevel dekkes av garantien, og at restkravet dermed er meningsløst. Personlig tenkte jeg at Tesla sin garanti var bedre enn de andre, siden for eksempel VW fort kunne hevde at alt var innafor selv med feil, fordi man fortsatt kunne ha 70% rest.

BjarneD

#7
Ettersom kilometerangivelsen i bilen din er basert på et konstant antall Wh/km (som varierer med modell- og batteritype), kan du få en bra indikasjon ved å lade til 100%, eller enklere dele antall km i displayet med prosenten og multiplisere med hundre. Du har kanskje en veteran S85. Med den som eksempel ladet nytt batteri til ca 510 km rated @100%. Etter 8 år og 150k km kan du typisk forvente ca 460. 460/510 = ca. 0,90, tilsvarende ca. 10% svekkelse av batterikapasiteten. Du må helt ned til 360 km rated for 30% tap.

Edit: Jeg ser av andre tråder at du har S70. Noen kan sikkert opplyse om nykapasiteten på den konstellasjonen.

Muffinman

Den helt grunnleggende unøyaktigheten med denne metoden er at pakkene har ulik kapasitet som nye. BMS blir satt med en fixed sjablongverdi som ny, men den justeres raskt til faktisk verdi etter en kort periode med bruk. Uten å ha lest av indikert rekkevidde etter noen hundre kilometer på ny bil ligger det en potensiell kilde til unøyaktighet der. Tesla har jo også endret forbrukskonstanten på flere modeller underveis. For eksempel ble min 85D oppjustert med 20-25km (typical forbruk justert ned) på makslading etter en tids eierskap, mens P85D-bilene ble justert litt ned (typical justert opp). Det tilfører ytterligere unøyaktighet.

BMS sin beregning ble også justert for et par år siden. 85-pakkene så ut til å ha ekstremt liten degradering, men etter en oppdatering som skulle gjøre BMS i stand til bedre å estimere kapasitet opplevde mange at kapasitetsverdiene man kunne lese av over canbus falt med noen kWh over noen måneder.

Ikke enkelt dette, men jeg mener nå fremdeles at den mest presise metoden tilgjengelig innenfor rimelighetens grenser for oss dødelige ganske enkelt er å lese av nominal full pack verdien fra BMS. Det er det bilen selv tror den har av restkapasitet. Men skal man estimere prosentvis tap bør man i utgangspunktet ha en avlesing utført ved nesten ny bil, etter litt bruk å sammenligne med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA