Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpt Model S - Hva dekkes av Tesla, hva bør selger ta?

Startet av Ionisert, søndag 17. juli 2022, klokken 20:24

« forrige - neste »

Ionisert

S 2018 75D 19"


  • TPMS - varsel forsvinner ikke, 2,5bar alle dekk, emner jeg har fått dekk og felger tilhørende eldre bil
  • Dekk merket med annen eldre bils Reg.nr, og dekk stemplet 2015-2016
  • Skjermen har gul ring i yterkanter
  • Rygging med sving langer en merkelig lyd, vanskelig å beskrive, kakke/skrapelyd

1. Jeg har fått med feil dekk? Tilbakestille sensorer, kjøre lang og kort og over natten, eller Fabrikkresett av bil, hjalp ikke.

2. Jeg har fått vesentlig eldre dekk (7år gamle) til en bil fra sen 2018?
Hva skal jeg kreve av selger... Riktige dekk (som de sikkert har solgt med en annen bil) eller nye dekk, er det urimelig?

3. Leser at Tesla dekker å fikse dette med UV-curing, gratis.

4. Legger over mye, så kommer det en lyd mens man rygger.

Motorwatt

Min mening:

1. Selgers ansvar. Dette er lureri, og tenderer til svindel.
2. Ditto
3. Garanti/trklamasjon
4. Sannsynligvis garanti/reklamasjon
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hodetelefoner

Du må fylle 3.1 3.5 bar i dekkene dine.  Les manualen.

Den gule ringen er kosmetisk. Vanlig kjent feil. Du kan fjerne den med UV lys.

Mye sving og revers så kan noen dekk subbe litt. Helt normalt.
Samme skjer ofte fremover.


Motorwatt

#3
Gikk ut fra at han vet hvordan han fyller luft. Og også at han har gjort det. Det har vært en teknologendring på TPMS-sensorene, og hvis hjulene har eldre sensorer så kan det være feil.

Ikke surr med UV-lys selv. Tesla bruker en mal som er spesiallaget til formålet, og bilen er fremdeles under garanti.

Selv aldri opplevd at de originale dekkene subber. Verken sommer eller vinter.

Har du kjøpt bilen privat eller av forhandler?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ionisert

#4
Bil kjøpt av forhandler/profesjonell part...

1. TPMS senorene er OK, jeg som surret i å trodde 2,5 bar var sånn 42psi + forsikring av profesjonell part om at jeg bare trengte å kjøre litt så forsvant varslet. Har fyllt til 46psi og varselet er borte.
Dumme meg trodde den profesjonelle part klarte å levere ut biler med riktig dekktrykk som et minimum.
(Kult at bilen viser live hvor mange psi/bar man fyller via senorene...)

3. Den fikser tesla, skal høre om lokale verkstedet har UV curing tool.


Nå er det punkt 2. og 4. igjen.

2. Sommerdekkene er 2015 modell...
7år gamle dekk, på en 3år og 10mnd gammel bil synes jeg ikke er greit.
Dekk var også merket med et eldre EK regnr., min har EV.

4. det er ikke dekksubbelyd, å dekksubb på originaldekk skal vel ikke skje..
Mer metallisk kakke/klonking, Det blir også noe tesla får lov å se på da høres det ut som.

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Muffinman

Uten å legge meg for mye oppi ting her, fordekk som subber ved sving/rygging har jeg vært borti flere ganger med orignalt oppsett her. Har også lest om flere tilfeller, noen her på forumet i hine hårde dager. Faktisk kunne forskjellen på subb og ikke subb være at en dekktype hadde mindre avrundede skuldre enn en annen.

Tesla sin måte å utbedre dette på var å redusere caster. Ikke helt sikker på at det er optimalt i alle tilfeller siden det påvirker retningsstabiliteten. En kan også modifisere innerskjermene med varmepistol for å løse problemet.

Nå kan det jo være andre årsaker til skrapingen hos trådstarter.

El-boy

Kan være at tidliger eier har skiftet fra kule 21" felger før han solgte bilen, til "second hand" kjøpte 19" for å bruke 21" felgene på sin nye bil... (eller at det er forhandleren som har gjort noe i disse baner) Det er skjeldent man får  gamle dekk når man kjøper nye av kurrant størrelse som 245/45x19 jo er ... Bilen ble iallefall ikke levert ny med flere  år gamle dekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA