Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effektariff presser el-biler over på kullkraft

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 19. juli 2022, klokken 14:33

« forrige - neste »

turfsurf

Problemet er ikke snittet, men de store trinnene. Kunne jo fint vært 1kW trinn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Eller ikke trinn i det hele tatt, som tidligere nevnt, bare per faktisk effektforbruk.

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 31. juli 2022, klokken 15:19
Eller ikke trinn i det hele tatt, som tidligere nevnt, bare per faktisk effektforbruk.
Ja, en kW pris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Jeg gjorde en grovberegning på hytta, for å se om det var mulig å komme under 5 kW-trinnet på sommer, 10 kW på vinter. Det kunne gått med litt mer investering i strømstyringsutstyr. Men da jeg så prisene fra netteier (Stannum) er differansen bare 25 kr/mnd mellom de laveste trinnene! Da tror jeg det er mer å hente på å flytte forbruk til billige timer (som sannsynligvis også er fornybar energi), selv om effekttariffen går opp noen kroner.

Greit nok at netteiere har forskjellig driftskost, men ser f.eks. @THE har en netteier som tar 2920 kr/mnd for 40 kW, mens jeg hadde sluppet unna med 454 kr/mnd for 50 kW (hovedsikring stopper på 43 kW). Det virker som om de beregner "selvkost" veldig forskjellig mellom nettselskap.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Er du sikker på at du kun betaler for eksempel 311 kroner for 5-10, og ikke 238+286+311? Legger du sammen alle så nærmer du deg sikkert THE sin pris du også...

Det er ikke så ille prisforskjeller hos meg heller (L-nett), men jeg føler meg på ingen måte sikker på at det kun er 5-10 eller 10-15 jeg skal betale.

elektrolux

Ny måned og Peak shawing er satt ned fra 9,6 kW til 4,6 kW.

Så er det bare å krysse fingrene for at batteriet ikke går tomt slik at jeg bikker 5 kWt/t igjen slik jeg gjorde tidlig juli og derfor "gav full fjøl" resten av måneden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: geear på fredag 22. juli 2022, klokken 00:19
Det mest sinnsvake med denne modellen er at man skal kategoriseres i grupper og betale like mye ekstra om man bruker 10,1 kWt/t eller 14,9 kWt/t. Hvorfor betaler man ikke bare effektledd for akkurat den effekten man faktisk bruker? Det hadde fortsatt vært insentiv til å redusere, men iallfall mer fornuftig.

Enig. I går natt bikket vi 5 kWt/t grunnet at VVB, vaskemaskin og luftavfukteren i garasjen slo inn samtidig som husbatteriet var tomt.

Samme skjedde sist måned og nå som da settes peak shaving opp fra 4,6 kW til 9,6 kW slik at vi får tatt igjen noe av den økte nettleien også denne måneden.  >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Synes også det er uheldig å lage trappetrinn uten at man i det minste lager en rett linje funksjon mellom punktene.
Har selv 5.6 kWh som maks - men må betale som om jeg var på 9.9 kwh da neste trinn starter på 10
Det burde være slik at man lagde en funksjon, sammenhengende kurve, som var beskrivende fra 0 til f.eks 75 KW
Dette med å bruke trinn vil alltid slå uheldig og urettferdig ut - bruker man sammenhengende kurvebeskrivelser så eliminerer man dette.  Slik det ligger ann for oss vil vi ligge lavt på trinnet mellom 5 og 10 kw i de frostfrie månedene - og vil vil sikkert også ligge lavt på neste trinn til vinteren med 98% under 10, men en og annen time over 10. Ser historisk at vi har vært oppe i 12 kw på maks, og neste trinn er 10-15

Slik tariffene er utformet er det jo slik at vi som ligger lavt på trinnene i praksis gir et bidrag til de som ligger høyt på trinnene.

OhmPaPa

Sitat fra: daktari på onsdag 27. juli 2022, klokken 01:03
Stemmer. Ca 10 å gamle Adax Neo med nattsenk-funksjon som nå ikke lenger bør brukes. Burde heller kjøre "natt-hev" antagelig.

Ja jeg har begynt å leke med tanken. Siden jeg er min egen sjef kunne jeg flyttet den største forbrukeren dvs oppvarming til natten. Og snu døgnet slik at jeg jobbet om natten da huset var behagelig temperert.

Nei det er et tankeeksperiment og ikke en seriøs plan. Men jeg er allerede B-menneske og hvis incentivene ble gode nok?

Bruke mest strøm og jobbe fra 2000 til 0600 omtrent. Sove fra 0800 til 1600 omtrent. Være sosial og dra på butikker etc. mellom 1600 og 2000. I den perioden klarer jeg meg ofte uten å sette på varme siden jeg er på farten, på besøk eller fysisk aktiv hjemme med husarbeide, på treningsrommet etc.

Næh - det blir for ekstremt - til og med for meg.

Foreløpig.

Orbit

Sitat fra: geear på søndag 31. juli 2022, klokken 22:26
Er du sikker på at du kun betaler for eksempel 311 kroner for 5-10, og ikke 238+286+311? Legger du sammen alle så nærmer du deg sikkert THE sin pris du også...

Det er ikke så ille prisforskjeller hos meg heller (L-nett), men jeg føler meg på ingen måte sikker på at det kun er 5-10 eller 10-15 jeg skal betale.

Jeg fikk juliregning nå (første måned med ny tariff), og det ble 311 kr for trinn 5-10 kW. Så i mitt tilfelle er det kun siste trinnsats, og ikke summen av alle trinn opp til aktuelt forbruk som faktureres.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Da fikk jeg min og..

Døgnmaks (tre høyeste timesforbruk)
Målernr Klokkeslett Forbruk kWDato

xxx 21.07.2022 21:00:00 11,966
xxx 20.07.2022 04:00:00 9,526
xxx 01.07.2022 19:00:00 9,323

Gjennomsnittet av døgnmaksene avgjør månedens kapasitetsledd.

Effektledd 10 - 15 kW 475,-

Ikke noe krise med prisen for effektleddet, men ganske absurd at det at jeg skulle være grei og lade opp en bil jeg hadde solgt, før kjøper hentet den, og bommet litt på hvor mye jeg kunne lade med, kostet meg et effektledd.

THE

Min nettleie for juli er beregnet med høyeste forbruk i en enkelttime. Klarte akkurat å komme over 7 kW. Effektleddet ble på småpene 699,89 kr, total nettleie med forbruk på 1304,7 kWt ble 1285 kr. 98,5 øre/
kWt bare i nettleie må jeg si er rimelig heftig. For et år siden lå nettleia mi på ca. 70 øre/kWt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Merce

Jeg fikk 2,3kW som høyeste timesforbruk, 200kr (2-5 kW).

Hele regningen, inkl forbruk, endte på 289kr.. Ikke feil å ha godt over 4 år igjen på fastprisavtalen  ;D

daktari

Nettleie juni var 700,- for 1200 kWh med rask lading av bil når det var billig. 115,- i fastledd og 49 øre/kWh (Elvia)

Nettleie juli endte også også 700,- men da på kun 950 kWh strøm (ferietid), også med rask lading. Da 325,- fast, 50/50 dag/natt med 43 øre/37 øre pr kWh.

Ligger nå 125,- bedre an i august siden bilen er ladet på 2 kW istedetfor 7 kW så det blir årets sparetips. Holder meg da lett under 5 kWh i snitt og under 5-10-trinnet. For de som ikke kan redusere ladefart i bil eller boks er det vel bare å dra fram nødladeren og sette i stikkontakten om kvelden og ut igjen om morran...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stig-Arne

Vi har Hålogaland Kraft Nett som netteier.
Som regel ender vi opp på leddet med 10-15 kW, det koster 520 kr mnd.
Hadde jeg holdt meg under 10 kW så hadde det kostet meg 470 kr. Altså en svimlende sum av 50 kr spart iløpet av en mnd for å knipe på strømmen. Det gidder iallefall ikke jeg å styre med.

Skal de ha noe virkning, så bør det jo være en ennå større gevinst å holde seg lavt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA