Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Vision

Startet av REN-BIL, tirsdag 19. juli 2022, klokken 10:55

« forrige - neste »

OlaM

Spekter har ingenting å si, det finnes ingen lastebiler som kun er synlig i ultrafiolett. Et kamera kan jo slite med å se forskjell på en liten lastebil som er nært eller en stor som er lengre unna, mens radaren ser dette presist hver gang.  At TACC er dårlig med mye fantombremsing er ikke radaren sin feil, men Tesla sin feil.

Flere vinkler kan være nyttig, men det trenger ikke å være i stedet for en radar, men i tillegg til.

'21 3LR

Radial

Tesla AP og TACC er jevnt gjennom dårlig, er den midlertidige konklusjonen.

Tesla virker livredde for saksøking om bilen ikke bremser i en situasjon den brude.
Så da hel-garderer man isteden, med å la kart-data overstyre skilt-hastighet, skygger eller bil får være det samme (bremser åkke som).

Men på fotgjengere, der dropper bilen å bremse faktisk, mulig jeg ikke har kjørt nærme nok på folk😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på mandag 25. juli 2022, klokken 19:48
...Et kamera er jo ikke fullgodt med øyne likevel.
På flere områder er kamerateknologi (inkl SW) kraftig overlegent det menneskelige øyet.
Et eksempel er overgangen fra lys til mørke. Der trenger øyet opp til 20 minutter før det har tilpasset seg. Selv dårlige kameraer er langt raskere. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. juli 2022, klokken 00:21
Sitat fra: OlaM på mandag 25. juli 2022, klokken 19:48
...Et kamera er jo ikke fullgodt med øyne likevel.
På flere områder er kamerateknologi (inkl SW) kraftig overlegent det menneskelige øyet.
Et eksempel er overgangen fra lys til mørke. Der trenger øyet opp til 20 minutter før det har tilpasset seg. Selv dårlige kameraer er langt raskere.

Noen ca-anslag på hvor lang tid radar trenger for å tilpasse seg?
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på tirsdag 26. juli 2022, klokken 00:50
Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. juli 2022, klokken 00:21
Sitat fra: OlaM på mandag 25. juli 2022, klokken 19:48
...Et kamera er jo ikke fullgodt med øyne likevel.
På flere områder er kamerateknologi (inkl SW) kraftig overlegent det menneskelige øyet.
Et eksempel er overgangen fra lys til mørke. Der trenger øyet opp til 20 minutter før det har tilpasset seg. Selv dårlige kameraer er langt raskere.

Noen ca-anslag på hvor lang tid radar trenger for å tilpasse seg?
Hvorfor så opphengt i radar? Spørsmålet og påstanden som jeg startet å besvare på, var det at kamera er underlegent eller i beste fall like godt som det menneskelige øyet. Det er allerede slått fast, at det stemmer ikke. Kameraer (i flertall) kan gjøre en mye bedre jobb enn det menneskelige øyet.

Radar har sine styrker, og jeg vil ikke påstå at kamera kan gjøre dens jobb fullgodt, selv om Musk og Tesla mener de skal lage like bra eller bedre AP og AI/FSD uten bruk av radar. Men det var altså ikke tema i denne sub-tråden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. juli 2022, klokken 07:16

Radar har sine styrker, og jeg vil ikke påstå at kamera kan gjøre dens jobb fullgodt

Da er vi så og si enige. Hele greia med kamera vs øye er en avsporing, jeg skulle ha droppet det fra posten min så det ikke var noen bagateller å henge seg opp i stedet for å fokusere (kremt) på poenget: Førerautomasjon som skal være bedre enn mennesker bør ikke være begrenset til de menneskelige sansene (nå bruker vi mer enn bare syn, men det er et annet sidespor).

Radar er veldig bra på sitt, men ikke godt nok alene. Kamera og ultralyd må med, men hvor er det neste steget? Kryptografisk signert kommunikasjon mellom biler og veikantutstyr for eksempel. Det hadde løftet førerautomasjon til noe langt forbi menneskelige evner, mens i dag er all førerautomasjon stort sett dårligere enn en helt vanlig middels kompetent, edru sjåfør. Jeg tror også at sensor-diskusjonen maskerer den mer komplekse virkeligheten, programvaren har ennå til gode å gi den maksimale nytten som sensorene muliggjør.

Tesla Vision er et steg tilbake, ikke fremover, og er mest sannsynlig bare en unnskyldning for å kutte kostnader eller løse chip-mangel pakket inn i Silicon Valley-retorikk. Et tegn på det har vært diskutert i andre tråder:

https://electrek.co/2022/06/08/tesla-files-use-new-radar-confused/

SitatTesla has filed to use a new radar in its electric vehicles, and everyone is confused since Elon Musk has made it clear that Tesla plans to achieve self-driving with camera-based vision only.

Vi får håpe at de plutselig innfører radar igjen og feier nok et sidespor under teppet.
'21 3LR

Handyman

RADAR har helt klart sine styrker, men definitivt sine svakheter og problemområder. Alle som har brukt RADAR og kjenner teknologiens begrensinger vet dette godt. Sjøfarende vet godt at RADAR like gjerne kan gi deg feil info, som å gi deg nyttig info, spesielt ved nedbør. RADAR løser noen utfordringer, men bringer inn nye. Det er ingen hemmelighet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

#22
OlaM: - Førerautomasjon som skal være bedre enn mennesker, bør ikke være begrenset til de menneskelige sansene.

Enig. Lidar og radar, og gjerne enda flere hjelpemidler, synes nå jeg :)
SW/programerere/Tesla/Elon har vel et godt poeng, at det er vanskelig med prioriteringer mellom de forskjellige hjelpemidlene. Men med TeslaVision, så må det jo tolkes og prioriteres, innenfor TeslaVision-universet/paradigme likevel.
Skulle ønske, det var helt klart lurere,  ::)  å bruke 30-80% av kapasiteten til mange hjelpemidler. Og at summen av dette var mye bedre enn de "beryktede" 99.9999%

https://youtu.be/FToHabxSVYg
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA