Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil i det glohete Sør-Europa?

Startet av ThomasEL, mandag 18. juli 2022, klokken 23:10

« forrige - neste »

ThomasEL

De av dere som leser jevnlig på dette forumet, vet at jeg er over snittet opptatt av batterihelse. Så disse betraktningene er sikkert litt farget av det.

Men altså:
Jeg sitter nå i Spania, i ca 30-37 grader, og gjør meg noen betraktninger.
Hvordan skal det kunne bli en elbilrevolusjon her nede, i disse temperaturene..? Vi vurderte å kjøre e-tronen vår nedover på ferie i år. Men droppet det bla fordi jeg var skeptisk til så mye lynlading. Så det ble fly.

Leier en bensindrevet Hyundai her nede. Usannsynlig dårlig aks når man har kjørt elbil noen år🤪😂
Men når jeg ser hvor hinsides varm den blir ute i sola hver dag, så innser jeg at det hadde gitt meg hjerteinfarkt å ha e-tronen stående her nede😱 En ting er lynlading på veien, men at batteriet blir stående dag ut og dag inn med nærmere 40 grader i pakken, hadde vært blytungt...

Så hvordan skal elbiler, med dagens batteriteknologi, kunne slå skikkelig gjennom her nede? Det krever jo i alle fall et relativt strengt laderegime, der man nærmest fullstendig må holde seg unna høy SOC.

Kan jo ellers nevne at jeg foreløpig har sett 3 elbiler her nede. Alle tre Teslaer. Og ja, du gjettet nok riktig: Alle tre med norske skilt😜
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ingeniøren

Leaf uten aktiv batteri kjøling har vel slitt i California.., men det går vel å tilpasse bilene er varmere klima ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektro

Nå er det jo ganske mange elbiler som går i deler av USA som har et klima ikke ulikt Spania. Innlandet i California, Texas, Arizona osv. Deler av Europa med høyere elbil-tetthet enn Spania har også varmt klima. Elon Musk var tidlig ute og sa at batteriene ville holde bedre i Norge, eller var det Alska, men er dette et stort problem der borte i dag? Med unntak av gamle Leafer og biler uten aktiv kjøling? I så fall ville jeg kanskje satset på en bil med LFP batteri, mens vi venter på solid state.

Har vært mye i Spania selv, med leiebil. Det er uhyggelig varmt. Jeg tenker likevel det skal litt til å få pakken opp 40 grader i lang tid når bilen står stille. Og når enkelte biler i kortere perioder er oppe i 60 grader under lading ol, så tåler de det kanskje greit?

Paradoksalt nok er kanskje nettopp din bil en av de best egnede @ThomasEL. Det virker som e-tron har ekstremt god batterikjøling. Eller, så er det noe med kjemien. Hva er den høyeste temperaturen dere har registrert i batteriet? Jeg tror så vidt jeg har vært over 40 grader under lading 0-100%. (Det er klart, da er det ikke 40 grader i utgangspunktet.. men likevel.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

For meg som ikke liker å sette bilen i sola her hjemme i Norge en gang ville nok veien frem til elbil
blitt svært lang i f.eks Spania. Det jeg virkelig savner med elbiler er enkel oversikt over SOH - og i et marked som Spania ville jeg nesten forventet at dette stod å lyste mot meg i displayet hver gang bilen ble startet.
Frykten er jo at batteriet taper seg fort , og nå blir det masse synsing isteden.

Så for at elbil skal ta av også i Spania - og alle andre varme strøk - så tror jeg produsentene må overbevise
kundene om at batteriene tåler varmen. Og en måte å gjøre dette på er å levere bilen med aktiv overvåkning av SOH som lett kan leses av i bilen. Det vil også gjøre det enklere med tanke på bruktsalg.

Jan-Børre Olsen

40 grader er ingenting,tvert i mot nesten ideell temperatur. Hadde den ikke tålt såpass til temperatur er min påstand at EV ikke har noe på markedet å gjøre.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

ThomasEL

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 19. juli 2022, klokken 12:15
40 grader er ingenting,tvert i mot nesten ideell temperatur. Hadde den ikke tålt såpass til temperatur er min påstand at EV ikke har noe på markedet å gjøre.

At 40 grader er tilnærmet ideell temperatur, er jeg uenig i.
Forsøk utført av batteryuniversity.com viser betydelig høyere degradering ved oppbevaring av celler ved høy SOC ved 40 grader kontra både 25 grader og ikke minst 0 grader.

Som @Elektro er inne på, så er jo e-tron «flink» til å holde batteritemperatur relativt lav under kjøring og lading sammenliknet med andre merker. Men heller ikke Audi får gjort noe med temperaturen i batteriet når bilen ikke er i bruk🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

automat

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 19. juli 2022, klokken 12:54

At 40 grader er tilnærmet ideell temperatur, er jeg uenig i.
Forsøk utført av batteryuniversity.com viser betydelig høyere degradering ved oppbevaring av celler ved høy SOC ved 40 grader kontra både 25 grader og ikke minst 0 grader.

Som @Elektro er inne på, så er jo e-tron «flink» til å holde batteritemperatur relativt lav under kjøring og lading sammenliknet med andre merker. Men heller ikke Audi får gjort noe med temperaturen i batteriet når bilen ikke er i bruk

Men nattetemperaturen er ikke 40 grader. Det vil jo ta lang tid før et batteri som er i skyggen under bilen blir varmet opp så mye. Kanskje så lang tid at lufttemperaturen har begynt å synke igjen på kvelden. Asfalten under bilen vil også være i skyggen, og vil bare være varm (relativt sett) under en nyparkert bil.

I Europa er det også et veldig begrenset antall dager i året med så høye temperaturer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ThomasEL

Ja, enig i poengene din der, @Automat👍

Poenget mitt er heller ikke å svartmale situasjonen. Men peke på at det fortsatt finnes noen skjær i sjøen for elbilsatsingen her sør. Når jeg som elbilentusiast ikke har lyst til å ta med bilen min ned hit, så vil jeg tro noe av den skepsisen til de høye temperaturene vil kunne gjøre seg gjeldende i lokalbefolkningen også

Nå er det jo ikke alt med Norges klima heller som er 100% elbilvennlig, men likevel har elbilene gradvis overvunnet de fleste av de utfordringene.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

turfsurf

Det er vel først og fremst ved lading til høy SOC at temperaturen er en utfordring. Så med litt lavere nettokapasitet bør ikke dette være ett problem.

Og for noen få uker en sommerferie er det helt tåpelig å være redd for batteriet. Spesielt for biler med vannkjøling. Synes mere synd på fossilbilene som koker...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Saksopplysning:
Var på en 14 mils tur i dag og ved slutten målte jeg kjølevannstemp ut inn på batteriet til 36-37C med OBD og Car Scanner Pro, mao er ikke arbeidstemperatur på batteriet ved en +25 grader temperert dag, mye unna de ekstreme temperaturene vi ser om dagen.

Ser at normalen i det daglig ligger på ca +27 grader i kjølevannet. Batterier rapporterer ca 5 grader lavere enn kjølevannet
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ThomasEL

@Tursurf:
Ja, en måte å løse noe av utfordringen på steder med høyere temperatur, kan jo være å reservere mer av batteriet som buffer. Altså at utnyttbar kapasitet (netto) utgjør en mindre del av total batteristørrelse (brutto) enn i dag. Ikke så kostnadeffektivt, men bra for batterihelse🤩

@Ingeniøren:
Mange biler er nok fort oppe i en slik temperatur ved bruk, ja. E-tron er vel kun oppe og lukter på temperaturer over 35 grader ved lynlading, og kjøles relativt raskt ned igjen.
Så antall timer i uka batteriet ligger over 30 grader, vil nok uansett bli langt høyere her sør enn hjemme i Norge, da oppbevaringstemperaturen vil ligge er stykke over det vi er vant med.

Ikke misforstå meg:
Jeg ønsker selvsagt veldig at elbilene skal slå gjennom her nede også. Spørsmålet er om det må gjøres noen endringer fra produsentenes side, eller om batteriene og kjølesystemene generelt står seg godt nok allerede. Og hvis de allerede er gode nok, hvordan overbevise folk om at de høye temperaturene er uproblematiske...

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

turfsurf

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 20. juli 2022, klokken 00:07
Ikke misforstå meg:
Jeg ønsker selvsagt veldig at elbilene skal slå gjennom her nede også. Spørsmålet er om det må gjøres noen endringer fra produsentenes side, eller om batteriene og kjølesystemene generelt står seg godt nok allerede. Og hvis de allerede er gode nok, hvordan overbevise folk om at de høye temperaturene er uproblematiske...
Jeg tipper folk flest i varmere strøk regner med at bilene er tilpasset miljøet de skal brukes i.

Her i Italia hvor vi er nå, er problemet med elbiler først og fremst at de ikke finnes i små, billige utgaver. De er for dyre rett og slett. Sør-europeerne kjører mye rundt i små bybiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

ThomasEL, Du er nok den mest bekymrede elbileieren i Europa, tror ikke det er så mange av dere, så dette går nok helt fint.  ;D

Når man kjører langtur så prøver uansett bilene å holde god lunk i batteripakken, og når de står parkert så er det kun korte perioder de eventuelt vil være i nærheten av 40 grader, før tempen synker igjen. Normalt vil også en slik hetebølge kun vare dager, maks uker. Vil tro at snittemperaturen i sydlige Europa gir iallfall like bra, kanskje til og med bedre, batterihelse enn iallfall deler av Norge.

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. juli 2022, klokken 07:46
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 20. juli 2022, klokken 00:07
Ikke misforstå meg:
Jeg tipper folk flest i varmere strøk regner med at bilene er tilpasset miljøet de skal brukes i.

Her i Italia hvor vi er nå, er problemet med elbiler først og fremst at de ikke finnes i små, billige utgaver. De er for dyre rett og slett. Sør-europeerne kjører mye rundt i små bybiler.

Tja, Fiat 500e? Den koster 229.000 NOK og har 320 km. WLTP rekkevidde. Det er kanskje ikke nok for å friste italienerne?

Skoda og Seat har alternativer til under 200.000 NOK, men med enda kortere rekkevidde. Det er kanskje ikke så fristende i land med en dårlig hurtigladeinfrastruktur, til dels gammel bygningsmasse - og der jeg vil anta at færre bor i enebolig enn her.. Renault Zoe må vel også være perfekt for italienere, selv om den er fransk? Med en pris på ca. 255.000 NOK og mulighet for å kjøre 400 km. på landevei. Så kommer en haug av relativt gode elbiler fra Stellantis, men de blir vel for dyre da. Selv om man får lavere driftskostnader.

På den annen side må da f.eks. Model 3 SR+ være en attraktiv bil, for de som trenger mer plass og ønsker en kul, rask bil. Det er jo noe de forstår seg på! (Den har vel også LFP batteri..) Skjønner at den er dyr der nede, og ikke er for alle. Men at disse modellene, og mange andre, samlet sett ikke er et alternativ for 20-30% av befolkningen, handler vel om andre ting enn at bilene ikke finnes- eller er egnet.

Vet ikke hvilke insentiver de har i Italia (og Spania), men ser for meg at det er få. Hvis myndighetene ikke på den ene sier jobber med i infrastruktur (ala Enova og på kommunalt nivå) og på den andre siden bruker pisk og gulrot, så skjer det vel lite. I den grad de stoler på myndighetene i det hele tatt der nede.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jan-Børre Olsen

Hva de koster her, hjelper vel ikke italieneren? En kjapp titt på den italienske Fiat siden så koster den billigste 500e(190km WLTP), €22000 mens den billigste bensin varianten koster €22000. Det er vel forklaringen. Får en ganske pimpa 500 til €22000.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA