Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fart - Skilter, AP, TACC - AP2.0

Startet av Motorwatt, søndag 17. juli 2022, klokken 22:52

« forrige - neste »

Motorwatt

For en tid tilbake kom jeg i prat med en kar på en SuC som klaget på på dette temaet, men jeg hadde ingen erfaring med AP 2.0. I løpet av den siste måneden har jeg imidlertid hatt to forskjellige lånebiler - begge TMX AP 2.0. Og på disse er fartsskilter og fartsjustering helt på jordet. Veldig i tvil om AP2.0 i det hele tatt leser fartsskilt, men bare bruker navdata. Ofte reagerer den ikke på fartsskilt i det hele tatt, og konsekvent klarer den aldri fartsøkning før 100-150 meter etter skilt med høyere hastighet er passert. Tør påstå at min bil er nærmest 95% nøyaktig, og den er nærmest på centimeteren korrekt ved skiltpassernig. Men noen veldig sjeldne ganger glipper den i å justere.

Vet at på BMW (og da mest sannsynlig på andre tyske biler) er det en prioritering mellom kamera og database., og det er alltid skilter som har første pri.

Er dette noe dere med AP 2.0 opplever?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

AP 2.0 biler har MCU1 (med mindre de har oppgradert)

Jeg har inntrykk av at sw-oppdateringer på MCU1 har stagnert, inkludert AP-oppgraderinger.

Min ex-AP 2.5 brukte slik jeg opplevde det database, ikke skiltgjenkjenning. Det var vel noe patentrettigheter på skiltgjenkjening til Mobileye inne i bildet en stund?

Først etter oppgradering til MCU2/AP3, og senere sw-oppdateringer, har jeg opplevd at den har reagert på skilt.

Med MCU1 så tror jeg man sitter igjen med dårlig AP.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Rent teknisk trodde jeg at MCU og AP var adskilt. Det var de vel ikke på AP 1.0 (som hadde MobilEye)? Autostyring og TACC fungerer stort sett likt på min som på AP 2.0-bilene. Den eneste store forskjellen er dette med fartsgrenser. Det er riktig at MobilEye hevdet å ha patent på lesing av fartsskilt, og det medførte problemer for Tesla i 2016 da bruddet mellom de to skjedde. Men har Tesla ordnet opp med MobilEye da AP3 kom? Da burde det kunne rettes opp i AP 2.0 biler?

i 2022.20.x sies det at man har rettet feil med skiltlesing i diverse land. Hva skal man legge i det*? Har de ikke hatt skiltlesing før nå på nyere biler heller? Eller kan vi alle etterhvert forvente forbedringer. Må vel bli veldig presise for FSD og den nye EU-reglen om at alle biler må ha lesing av fartsskilt (ISA, det står for «Intelligent Speed Adaption»).

https://elbil.no/om-ett-ar-innforer-eu-fartssperre-i-alle-nye-biler/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

AP og MCU kjører på forskjellig HW, slik jeg har forstått det.

Men ca ved juletider -20 syns jeg sw-oppdateringer stoppet opp. Etter at jeg oppgraderte til mcu2 høsten -21 begynte de å rase inn.

Dette handler ikke nødvendigvis om hva som er teknisk mulig, men om hvor Tesla legger inn innsatsen.

Jeg tror ikke Tesla vil bruke energi på å lage egne sw-versjoner med AP-oppdateringer, men uten MCU-oppdateringene. Og at MCU1-biler sw-messig i større og større grad blir overlatt til seg selv. Slik AP1-biler har blitt.

Kan til og med hende det er en bevisst strategi, for å få folk til å betale for mcu-oppgradering fremfor at Tesla må betale for emmc-bytte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thalgar

Det er jo berre HW3 (FSD computer) som les skilt. Verken ap 2.0 eller 2.5 gjer det.
Model Y LR Quicksilver, 2023

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA