Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC og DC ladegrense, trenger hjelp raskt

Startet av Ann, søndag 17. juli 2022, klokken 09:32

« forrige - neste »

Ann

I appen står begge på 80 %, men forhandler sier vi av og til kan lade til 100 % ved behov for ekstra rekkevidde. Skal på langtur i morgen og må lade i natt. Har glemt om det er AC eller DC som settes opp.
Gjelder hjemmelader, Kona.

Marius Kotsbak

Hjemme er AC. Lad til 100% før tur fremfor mer dyr lading underveis.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

TB

AC = alternating current - vekselspenning, som er saktelading, opp til 7 kW på Kona (opp til 11 kW på nyere modeller?)
DC = direct current - likespenning, som er hurtiglading, opp til ca 75 kW på Kona

Det er AC som skal endres for å lade til 100% hjemme.

Svært mange Hyundai KONA Electric må bytte hovedbatteri, jeg har selv en slik, men ingen APP.
Før hovedbatteri er byttet skal ikke KONA Electric lades over 90%.

Dere har trolig en nyere utgave, ikke omfattet av batteribytte. Da kan dere lade til 100 % når som helst.
Kan endres i bilen, eller i appen.

Ps: Tråden ligger i feil gruppe, gjelder saktelading, ikke hurtiglading.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

75 er for lavt, også i forhold til hva man faktisk kan oppnå. Har ladet opp til 78 kW effekt, men som oftest er toppen på 77 kW.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på søndag 17. juli 2022, klokken 09:50
75 er for lavt, også i forhold til hva man faktisk kan oppnå. Har ladet opp til 78 kW effekt, men som oftest er toppen på 77 kW.
Det kan sikkert stemme, ca 75 ~ 78  :D
Ikke ofte jeg har sett over 75, men mulig jeg ikke har fulgt godt nok med.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Sitat fra: Ann på søndag 17. juli 2022, klokken 09:32
I appen står begge på 80 %, men forhandler sier vi av og til kan lade til 100 % ved behov for ekstra rekkevidde. Skal på langtur i morgen og må lade i natt. Har glemt om det er AC eller DC som settes opp.
Gjelder hjemmelader, Kona.
På/før langtur kan du fint sette begge to til 100%. Du hurtiglader uansett ikke mer enn du trenger.

RJK

Trådstarter må riktignok være obs på om det er bil som er omfattet av batterifeilen som krever bytte av batteri, og om denne bilen i så tilfelle har fått byttet.

Hvis ikke, så skal ikke grensen settes høyere enn 90 %, uavhengig av hva forhandler påstår.

Min skulle vært byttet i uke 17 etter opprinnelig plan, men er enda ikke faktisk innkalt. Og nå er vi i uke 28, på vei inn i uke 29. Foreløpig en forsinkelse på minst 12 uker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ann


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA