Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ting vi skulle ønske ble forbedret (eller var annerledes) på ZOE ZE 50

Startet av Helge, lørdag 16. juli 2022, klokken 20:39

« forrige - neste »

Helge

Tenkte å starte en tråd der vi kan dele både gode forslag og ideer til forbedringer som faktisk kanskje er mulige å gjennomføre på ZE 50, men også med rom for noen eventuelle hjertesukk om ugunstige løsninger/funksjoner på disse bilene selv om det kanskje ikke er mulig å gjøre noe med dem.

Som et første eksempel har jeg og min familie (vi er 4 og har 2 stk 2020 ZE 50 Intense) et sterkt ønske om at Renault i en kommende programvare oppdatering forbedrer regenereringen i forhold til slik den er nå.
1. For det første synes vi regenereringen generelt er for svak (selv med gir i B). Det er vel fornuftige årsaker til at det er veldig lite regenerering når batteriet er veldig kaldt eller er fulladet. Men etter som SOC synker burde regenerering kunne være kraftigere enn i dag. Gir i D kan jo fortsatt være svak og forsiktig regenerering for spesielt glatt vinterføre selv om man øker regenereringen på B.
2. For det andre klarer vi ikke å se poenget i at regenereringen skal bli merkbart enda svakere når du har cruisecontrol på. Dette irriterer oss i litt bratte nedoverbakker. Vi opplever stadig vekk i begge ZOE'ene at med cruise på så klarer ikke bilen å holde farten nede (nær eller på fartsgrensen) så man må slå cruise av. Men da regenererer bilen med en gang mer enn nok til å holde farten nede.

Her burde det vel være mulig å kunne få til noe med en programvareoppdatering, i hvert fall at ikke regenerering blir klart svakere med cruise på? Kunne som sagt i tillegg ønsket generelt mer regenerering for enda bedre/oftere kunne bedrive one pedal driving.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Nytt ønske: Oppgradert software (app og FW) slik at man kan velge å stoppe lading før 100 % (f.eks. på 70 eller 80 %). Så mange andre elbilmodeller har det så hvorfor ikke Renault Zoe? Det vel bare software endring som trengs og ikke hardware endringer?!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Oppdatert "wish-list" (på ikke spesielt bra funksjonalitet på dagens ZOE ZE50):

1. Mer rekkevidde på nøkkelkort - bilen låser seg når man står rett foran helt inntil støtfanger og kobler til ladekabel  >:(
2. Betydelig mer regenerering når man slipper gasspedal spesielt i girposisjon B!
3. Fjerne redusert regenerering med cruisecontrol på (BURDE være samme regen med og uten cruise please!)
4. Burde hatt adaptiv cruise og ikke bare "gammeldags" cruisecontrol
5. Mer kontroll over ladingen fra appen (f.eks stoppe før 100 og stille tid for lading og forvarming)
6. Auto fjernlys burde slå på fjernlyset vesentlig raskere ettet passering av møtende kjøretøy
7. Flere enn kun 1 mobil (MyR app) burde kunne operere mot samme bil (se SOC, tid til 100% etc etc)

Pkt 1 og 4 er det vel vanskelig å gjøre noe med nå da det vel krever hardware endringer, men de fleste av de andre punktene dreier seg vel bare om bil FW og mobil app oppgraderinger? I motsetning til Tesla så virker det imidlertid ikke som om Renault er så ivrige på å fortløpende forbedre bilens funksjoner gjennom forbedringer i bilens FW og mobil app  :'(
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

minibiti

For point 7, the workaround can be to use the same MyRenault account on all phones.
The only thing you would be missing are the notifications I think. Only the last registered phone gets them.
But otherwise if there is no privacy concern, this should work.
I did that when I was in-between phones and I seem to remember it worked ok.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Helge

Burde kanskje ha endret tittelen på denne tråden for nå er det vel slutt på håp for forbedringer på bil og/eller Firmware.

Så jeg avslutter tråden med en oppsummering:

Det må aller FØRST nevnes at ZOE har enkelte viktige fordeler der den aller største må være den gode rekkevidden i forhold til prisen på bilen. Det var i alle fall den viktigste årsaken til at vi i vår familie kjøpte ZOE ZE50 og ikke bare en  ;D . NAF har i flere år uttalt at ZOE er mest rekkevidde for pengene. Videre fikk 3.generasjon ZOE (ZE50) gode hovedlykter og en betydelig oppgradering av interiøret. Men det er heller ikke bare å feie under teppet at bilen har noen ulemper der de viktigste for eventuelle bruktbil kjøpere å være klar over, er de fire øverste i listen under:

(et forsøk på prioritert rekkefølge):
- Upraktisk/dyrt (skilletrafo) for lovlig ladeopplegg i hus med 230 V IT-nett og ikke TN-nett
- Ikke før på 3.gen. fikk ZOE "ekte" hurtiglading og selv den har lav maks effekt (50 kW)
- Ikke mulighet for tilhengerfeste (ikke lov)
- Ikke mulighet for takstativ (ikke lov)
- Cruisecontrollen er ikke adaptiv (avpasser ikke avstand til bilen foran!)
- Manglende funksjonalitet for styring av lading fra appen (stoppe ved f.eks. 80 % med mer)
- Dårlig rekkevidde nøkkelkort, bilen låser når man står foran støtfanger og kobler ladekabel
- Litt lite regenerering når man slipper gasspedal (også i girposisjon B)
- Regenerering er enda svakere med cruisecontrol på (burde være likt med/uten cruise!)
- Flere enn kun 1 bruker (MyR app) burde kunne operere mot samme bil
- Etter 3 år utløper funksjonalitet i både bil og app som du deretter må betale for
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Andreas84

Vi kjøpte Zoe 40 iconic (toppmodellen) da vi så den ga mest rekkevidde for pengene. Jeg angrer ikke, for jeg mener det var det nest beste valget. Det beste er selvfølgelig Tesla model 3 SX(eller hva den billigste modellen heter).

WLTP på 30 (først satt til 40!!😮) Er litt optimistisk. Den klarer 30 mil, men da skal en ikke kjøre over 60.

Til sitt bruk var den kanskje uslåelig i pris. En sitter høyt og veldig komfortabelt. Godt lydanlegg. Kvek liten sak. Og overraskende god plass.

Jeg har mange gode minner fra 40 mils turer. Det var alltid stas å nå en av de få laderen på veien. Alltid like spennende om de var i drift og jeg slapp å bli strandet 😂

Skal en nordover fra Otta med sine 2 stk 22kwh ladere, så er neste stopp Oppdal, med sin ENE 22kwh lader. Det er spennende på vinterstid 🥶

Men som sagt. Det har alltid gått bra. Og tvangsstoppene på 1.5 timer har vært godt når en tar lengre turer.

Andreas84

Cruise kontroll brukte vi kun den første uken, så aldri igjen. Da sluker den strøm.
Derimot ble vi avhengig av fartsbegrenser! Den er fantastisk. Det er noe jeg savner på min Tesla model Y.
Nesten ingen biler jeg har prøvekjørt har fartsbegrenser. Og hvis den har, så har den ikke vært like god som Zoe sin.

+ Zoe ligger godt på veien

Fin liten bil

turfsurf

Sitat fra: Andreas84 på mandag 15. mai 2023, klokken 23:28Nesten ingen biler jeg har prøvekjørt har fartsbegrenser. Og hvis den har, så har den ikke vært like god som Zoe sin.
Rart, så godt som alle biler (utenom Tesla) jeg har hatt med cruise control har hatt en alternativ funksjon med fartsbegrenser.

Men hva er det som gjør den spesielt bra på Zoe? Spør fordi jeg aldri har benyttet den selv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Andreas84

Jeg synes ikke id4, Mach e, kia, eller Tesla har like god fartsbegrenser. Zoe's møter du en vegg der du har satt max. Men hvis du klemmer klampen i bånn så bryter den. Nå er det en stund siden jeg prøvekjørte de andre. Men jeg mener de fleste hadde fartsbegrenser, bare ikke den pedal funksjonen.


Flere punkter:
Displayet burde vise prosent batterikapasitet.


Svein_H

Som nevnt tidligere i tråden er jo Zoe avgått med døden mht nye modeller, men som bruktbil vil den fortsatt leve lenge, og da kan det kanskje være greit med en samlet oppsummering for både ZE40 og ZE50?

Jeg kjøpte min ZE40 ny i 2018, og etter drøyt 5 år og straks 120' km har jeg gjort opp meg endel tanker og meninger, både positive og negative (ingen bestemt rekkefølge):

  • Utvilsomt mest rekkevidde for pengene i sin prisklasse (<300k). Min personlige erfaring er ~300km på sommeren og ~200 på det kaldeste midtvinters (ned mot 20 blå).
  • Veldig romslig foran, trang bak. Likevel større innvendig enn 1. gen. Kona, og det er det ikke mange som har fått med seg.
  • Sitter høyt og har god oversikt, man setter seg inn i bilen og ikke ned.
  • Ligger godt på veien. Man merker at bilen er kort og det kan føles litt "stumpete" iblant, men samtidig får man litt gocart-følelse da hjulene er helt ute i hjørnene. Tendens til understyring ved aktiv kjøring, men ikke kritisk.
  • Manglende taklast og hengerfeste er selvfølgelig ikke bra for de som har behov for det. Jeg kjøpte Zoe'en primært mht jobbpendling, og har andre biler som dekker mine behov i så måte.
  • My Renault App er helt ræva, aner ikke hva franskmennene har tenkt på! Det gjelder generelt all SW (programvare), er mye kluss her.
  • Infoskjerm/software og oppdateringer kan være en tålmodighetsprøve. Skjermen reagerer veldig tregt, og det er et herk å måtte styre med SD-kortet ved oppdateringer. Årlig fornyelse av gratistjenester kan også være kronglete.
  • Har aldri brukt fartsbegrenseren, men fartsholderen reagerer veldig sent, og er i praksis ubrukelig når det er mye bakker opp og ned. Medfører også høyere forbruk, som nevnt tidligere i tråden, så jeg deaktiverer den og kjører "manuelt" på kjente problemstrekker.
  • Elendige hovedlys, ekstralys/LED-bar er absolutt å anbefale.
  • Lys- og regnsensor lever sitt eget liv.
  • Overraskende bra lydsystem selv uten BOSE-varianten. Både Slayer og Sam Cooke lyder bra i mine ører, og dørhøyttaleren har nok oomph til å lage et merkbart trykk mot venstreleggen.
  • Umulig å lese infoskjermen ved visse lysforhold, spesielt når lyssensoren kicker inn og tror det er natt midt på dagen. Ja, man kan deaktivere nattmodus, men likevel...
  • Billigste bilhold noensinne for min del, med opp mot 30k årlig kjørelengde.
  • Hjemmelading er jo et kapittel for seg selv, og kanskje det største ankepunktet mot Zoe. Jeg har IT-nett hjemme, og må innrømme at jeg hadde masse problemer med NoFuel-ladebøtta som ble levert med bilen. Etter flere måneder med kluss fikk jeg gjennom forhandler byttet til en Zaptec-lader, og siden da har det funket utmerket med 16A ladekurs i garasjen, har ikke hatt behov for borte-/underveislading en eneste gang (historikken er vel fortsatt her på forumet tror jeg, for de som vil søke).
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Andreas84

Dere som ikke har brukt "fartsbegrensare". Dere vet ikke hva dere går glipp av.

Etter jeg forklarte bruken til kona og hun øvde seg en dag, var det ingen vei tilbake. Kona sin bil, så jeg kjører den skjelden. Men jeg var aldri redd fartskontroll med den.

Cruisekontroll har jeg som sagt bare prøvd en dag. På Zoe 40 er den helt udugelig. Den rykker og napper og sluker strøm.

Zoe 40 hadde kanskje mest rekkevidde for pengene, men ikke med god margin. På kald vinter er max rekkevidde ca 18mil. Men jeg tør ikke mer enn 16. Nå har vi ladet bilen mye til 100% så det kan ha senket rekkevidden vår litt ekstra.

Men det var nok ikke mest bil for pengene. Ta Tesla 85D den har (hvis jeg husker riktig)4wd, 50+ mil rekkevidde, mye bedre lydanlegg, mye bedre lading og ladenett, MYE bedre plass, ENORMT mye bedre infotainment, krefter, status, gratis lading? Osv. Dette er mer enn dobbelt så bra, og kostet 580 eller 680?

Svein_H

Sitat fra: Andreas84 på onsdag 17. mai 2023, klokken 19:34Dere som ikke har brukt "fartsbegrensare". Dere vet ikke hva dere går glipp av.

Etter jeg forklarte bruken til kona og hun øvde seg en dag, var det ingen vei tilbake. Kona sin bil, så jeg kjører den skjelden. Men jeg var aldri redd fartskontroll med den. (...)

Hva er det man går glipp av? Jeg har aldri vært redd for fartskontroll i min Zoe, det er bare å sette fartsholderen til litt over fartsgrensen, følge med på skiltingen og justere underveis ved behov.

Sitat fra: Andreas84 på onsdag 17. mai 2023, klokken 19:34(...) Men det var nok ikke mest bil for pengene. Ta Tesla 85D den har (hvis jeg husker riktig)4wd, 50+ mil rekkevidde, mye bedre lydanlegg, mye bedre lading og ladenett, MYE bedre plass, ENORMT mye bedre infotainment, krefter, status, gratis lading? Osv. Dette er mer enn dobbelt så bra, og kostet 580 eller 680?

Nå var det vel Zoe denne tråden handlet om, så hvorfor blande inn en Tesla som koster det dobbelte?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Andreas84

"Utvilsomt mest rekkevidde for pengene i sin prisklasse"

Da jeg kjøpte bilen var det flere bilder som la frem bilen som om den ga mest rekkevidde for pengene. De gikk sannsynligvis ut ifra data gitt av Renault. De oppgav 40 mil før WLTP satte den til 30. Du rettet det ved å legge til "i sin prisklasse".
Så det var relevant i den forstand at markedsføringen var uriktig.

"Hva er det man går glipp av?"
Du går glipp av behagelig og justert kjøring med gasspedalen fremfor å justere farten med rattet.

Helge

Sitat fra: Andreas84 på mandag 15. mai 2023, klokken 23:28Cruise kontroll brukte vi kun den første uken, så aldri igjen. Da sluker den strøm.

Sitat fra: Andreas84 på onsdag 17. mai 2023, klokken 19:34Cruisekontroll har jeg som sagt bare prøvd en dag. På Zoe 40 er den helt udugelig. Den rykker og napper og sluker strøm.

Det er ikke erfaringene våre med 3 stk ZOE ZE50 (alle "toppversjoner" med to Intense og en Edition One). Vi er 4 sjåfører i familien og ingen klarer uten bruk av cruisecontrol å komme noe særlig mye under forbruket vi erfarer med cruisecontrol på. En presterer gjerne å bruke mer UTEN å ha cruisecontrol på uten at jeg skal avsløre hvem det er unntatt at det ikke er meg :)

Vi synes forøvrig cruisecontrol på ZE50 er myk og god uten rykk og napp så det eneste vi ikke er fornøyd med på cruisecontrol i ZE50 er som allerede nevnt merkbart ("mye") lavere regen nivå med cruisecontrol på.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Andreas84

Da er det nok Zoe 40 som har dårlig cruisekontroll. Eller så er det noe galt med vår 🤔 kunne vært interessant å hørt hva andre med 40 modellen opplever.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA