Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX

Startet av El-inor, fredag 15. juli 2022, klokken 23:07

« forrige - neste »

El-inor

Sitat fra: daktari på lørdag 23. juli 2022, klokken 17:28
Jeg ville tenkt at ID.5 er en mer relevant sammenligning pga karosseriet.Da vil jeg si Ariya er penere.

Jeg tror hodeplassen I Ariya er litt snauere.

Ariya har doble glass bak også. Noterte meg en liten pakning mellom dørene forn og bak som kanskje tar littegrann støy.

Jeg er glad i skjermene på ID.4en, men jeg har den store. Kunne vært raskere OS men det kommer kanskje med 3.1.

Ariya har penere materialer i dørene og dashboard enn ID.4. 

Bagasjerommet i ID.4 er litt dypere 2-4 cm enn Ariya, og virker mye høyere fra gulv til gardin/hattehylle, men ID.5 kan være litt snauere i høyden.

Startknapp obligatorisk på Nissan?

87 kWh netto er en fordel, og ladekurven til Nissan ser bra ut, men ID.4 har ny og meget rask lading også.

Ariya har verdens verste plassering av ladeport.

Alt i alt mye bra med Ariya,  men bagasjeplassen er mitt ankepunkt.

https://youtu.be/fOgrj_cHkpE

(Samt en bekjent som får girkassehavari (bensin aut) på en 6 år/65.000 km Qashqai og Nissan nekter å dekke det, noe også Møller ville prøvd antagelig.)

Som vanlig en nøktern, upartisk og god analyse, daktari. Jeg håper sittehøyden er noe høyere i Ariya, infotainment-systemet mer intuitivt, at den låser seg automatisk og at støynivået er lavere. Utsendemessig er utvilsomt Ariya next generation.

I Nissan-sammenheng er også Ariya første volumselger på mange år som blir produsert i Japan. Fremfor Sunderland-produksjon tror jeg det vil vise seg å bli veldig bra rent kvalitetsmessig.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Terje Hagen

Sitat fra: daktari på lørdag 23. juli 2022, klokken 17:28
87 kWh netto er en fordel, og ladekurven til Nissan ser bra ut, men ID.4 har ny og meget rask lading også.

Ariya har verdens verste plassering av ladeport.

Vurderer en Ariya selv (bare 2wd).
Vært og sett på den i dag.

Mht ladeport, så er det et pluss for meg. Passer bla bra i forhold til Tesla-ladere. (Der Tesla rygger inn kan Ariya kjøre, og der Tesla kjører kan Ariya rygge). Dessuten er det (for meg) greiere i egen garasje.

Det jeg er mer skeptisk til er imidlertid at jeg synes Nissan får litt lite ut av batteri-kapasiteten. Mtp at ID.4 oppgir opptil 530km med 77kwh, burde Ariya fått en god del mer med 87kwh.

El-inor

Sitat fra: Terje Hagen på lørdag 06. august 2022, klokken 15:37
Sitat fra: daktari på lørdag 23. juli 2022, klokken 17:28
87 kWh netto er en fordel, og ladekurven til Nissan ser bra ut, men ID.4 har ny og meget rask lading også.

Ariya har verdens verste plassering av ladeport.

Vurderer en Ariya selv (bare 2wd).
Vært og sett på den i dag.

Mht ladeport, så er det et pluss for meg. Passer bla bra i forhold til Tesla-ladere. (Der Tesla rygger inn kan Ariya kjøre, og der Tesla kjører kan Ariya rygge). Dessuten er det (for meg) greiere i egen garasje.

Det jeg er mer skeptisk til er imidlertid at jeg synes Nissan får litt lite ut av batteri-kapasiteten. Mtp at ID.4 oppgir opptil 530km med 77kwh, burde Ariya fått en god del mer med 87kwh.

Vi kan jo håpe på en ota som oppjusterer den distansen - kanskje man har lagt seg på den helt sikre siden foreløpig.

Har du fått oppgitt en leveringstermin fra forhandler?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

Blir artig å bytte fra GTX til Ariya, men selger svarer ikke på når bilen kommer og den virker garantert forsinket fra opprinnelig anslått august/september.

Spent på å erfare hvor gode matrix lys den har, samt en del andre småting GTX leverer på som sømløs start/stopp, god adaptiv cruise/autopilot. Bagasjerommet vet jeg er lite, ladeport litt klønete plassert, ingen skiluke så skistativet må stå permanent på til vinteren. Samtidig likte jeg Leaf i sin tid, og dette er en dyr splitter ny SUV Nissan med CCS. Blir sikkert bra når den kommer en eller annen gang 😊

Kan førerprofil kobles mot nøkkel i Ariya?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

El-inor

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. august 2022, klokken 21:35
Blir artig å bytte fra GTX til Ariya, men selger svarer ikke på når bilen kommer og den virker garantert forsinket fra opprinnelig anslått august/september.

Spent på å erfare hvor gode matrix lys den har, samt en del andre småting GTX leverer på som sømløs start/stopp, god adaptiv cruise/autopilot. Bagasjerommet vet jeg er lite, ladeport litt klønete plassert, ingen skiluke så skistativet må stå permanent på til vinteren. Samtidig likte jeg Leaf i sin tid, og dette er en dyr splitter ny SUV Nissan med CCS. Blir sikkert bra når den kommer en eller annen gang 😊

Kan førerprofil kobles mot nøkkel i Ariya?

Ja, byttet fra ID.4 GTX skal bli en artig opplevelse. Ser på ID.4-forumet at den nå ikke lenger leveres med el-seter - en gavepakke til Ariya.

Har du også fått justert levering til desember, Øyvind h.?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

Har ikke el seter i nåværende GTX og det har gått over all forventing, men kan alt justeres automatisk avhengig av nøkkel er det å foretrekke.
Manglende el seter er en større gavepakke til Enyaq tenker jeg. Men Model Y, EV6, Ioniq 5, Ariya osv kan nok potensielt øke salger litt med den mangelen. Ariya har såpass lite bagasjerom at jeg er usikker på hvor mange som vil stå mellom gtx og Ariya.

Angående levering aner jeg ikke, for selger svarer ikke på spørsmålet. Får kun vage svar per telefon og ingen konkret respons på epost når jeg ikke har kunnet svare på telefon.
Men Ariya er forsinket og har lang leveringstid nå, som alle andre. Litt sånn bilmarkedet er blitt for tiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

El-inor

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. august 2022, klokken 22:17
Har ikke el seter i nåværende GTX og det har gått over all forventing, men kan alt justeres automatisk avhengig av nøkkel er det å foretrekke.
Manglende el seter er en større gavepakke til Enyaq tenker jeg. Men Model Y, EV6, Ioniq 5, Ariya osv kan nok potensielt øke salger litt med den mangelen. Ariya har såpass lite bagasjerom at jeg er usikker på hvor mange som vil stå mellom gtx og Ariya.

Angående levering aner jeg ikke, for selger svarer ikke på spørsmålet. Får kun vage svar per telefon og ingen konkret respons på epost når jeg ikke har kunnet svare på telefon.
Men Ariya er forsinket og har lang leveringstid nå, som alle andre. Litt sånn bilmarkedet er blitt for tiden.

Jeg håper at øvre sittestilling er noe høyere i Ariya enn i GTX. Til tross for mine "ruvende" 1,80 meter over havet synes jeg at jeg sitter for lavt i GTX-en.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

#22
Da har jeg endelig fått prøvekjørt Ariya. Riktignok 2wd og stoffseter, men synes det var en fin bil.
Litt dårligere over ujevnheter og litt mer dekkstøy enn GTXen, men ikke mye (har 20" på gtx, demo Ariya hadde 19".
Travel assist synes jeg fungerer bedre enn propilot, men fikk ikke testet så lenge. Setene var litt mykere i Ariya og hakket mer komfortable. Høyde tenkte jeg ikke på i det hele tatt, men sitter fint i begge. Ok 360 kamera.

De haptiske knappene på trepanelet fungerte dårlig. Variabel respons, litt tregheter og umulig å treffe i blinde. Men noe er vanesak, noe går på skjerm og noe blir kanskje fikset med ny sw. VW på sin side har jo gjort brøleren å ikke ha belyste knapper under skjermen. Men liker knappene for blant annet rutevarme i gtxen.

Alt i alt en positiv opplevelse, men fortsatt spent på om bagasjerommet blir for snaut.
Synes Nissan kunne løftet det grafiske på skjermene betydelig. Kun CarPlay trådløst, ikke AA.

Fikk også oppdatert leveringstid, og som forventet betydelig forsinket. Estimatet aug/sept ble først antydet desember og er nå mars 2023 ca. Bestilte høsten 2021 så det er litt ventetid, men blir artig å kjøre den når den kommer :)
Glemte å spørre selger om matrix lysene og hvordan de aktiveres.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

El-inor

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. august 2022, klokken 18:02
Da har jeg endelig fått prøvekjørt Ariya. Riktignok 2wd og stoffseter, men synes det var en fin bil.
Litt dårligere over ujevnheter og litt mer dekkstøy enn GTXen, men ikke mye (har 20" på gtx, demo Ariya hadde 19".
Travel assist synes jeg fungerer bedre enn propilot, men fikk ikke testet så lenge. Setene var litt mykere i Ariya og hakket mer komfortable. Høyde tenkte jeg ikke på i det hele tatt, men sitter fint i begge. Ok 360 kamera.

De haptiske knappene på trepanelet fungerte dårlig. Variabel respons, litt tregheter og umulig å treffe i blinde. Men noe er vanesak, noe går på skjerm og noe blir kanskje fikset med ny sw. VW på sin side har jo gjort brøleren å ikke ha belyste knapper under skjermen. Men liker knappene for blant annet rutevarme i gtxen.

Alt i alt en positiv opplevelse, men fortsatt spent på om bagasjerommet blir for snaut.
Synes Nissan kunne løftet det grafiske på skjermene betydelig. Kun CarPlay trådløst, ikke AA.

Fikk også oppdatert leveringstid, og som forventet betydelig forsinket. Estimatet aug/sept ble først antydet desember og er nå mars 2023 ca. Bestilte høsten 2020 så det er litt ventetid, men blir artig å kjøre den når den kommer :)
Glemte å spørre selger om matrix lysene og hvordan de aktiveres.

Var det virkelig mulig å bestille Ariya høsten 2020 Øyvind.h? Selv bestilte jeg før jul 2021 og har fått bekreftet levering i desember i år. Hvis det du forteller om mars 2023 stemmer så er jo informasjonsflyten fra Nissan minst like dårlig som det den har vært fra Møller - dog ikke overraskende.

Det er skremmende hvor inkompetente store bilimportører er på dette med informasjon til tross for at de har etablert store informasjonsavdelinger og lønner personalet der i millionklassen.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

Skrivefeil. Bestilte september 2021.  Ikke 2020 :)
Selger sjekker og så estimert dato for ankomst Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Fikk tilbud på serviceavtale på Ariya til 11.900 for tre år/90.000 km som jeg synes var dyrt! Ble anbefalt av selger å ta det da prisen trolig ville gå opp!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eiskre

Fikk akkurat oppdatering om forsinkelse på leveranse. Første indikasjon var September, som ble endret til Desember og nå februar 2023. Så går nu dagan..

Daniel_0007

Sitat fra: eiskre på fredag 02. september 2022, klokken 15:44
Fikk akkurat oppdatering om forsinkelse på leveranse. Første indikasjon var September, som ble endret til Desember og nå februar 2023. Så går nu dagan..

Kjipt da kommer spørsmålet om forhandler er villig til å dekke momsen, tviler på det.
Model 3 2019 LR Rwd

El-inor

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 02. september 2022, klokken 16:32
Sitat fra: eiskre på fredag 02. september 2022, klokken 15:44
Fikk akkurat oppdatering om forsinkelse på leveranse. Første indikasjon var September, som ble endret til Desember og nå februar 2023. Så går nu dagan..

Kjipt da kommer spørsmålet om forhandler er villig til å dekke momsen, tviler på det.

Moralsk sett burde forhandler dekket momsen da vi er holdt for narr disse urealistiske lnadene om tidligere leveringer.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

arthur

Er ikke da forsinkelsen så stor at man i henhold til kontrakten kan la være å ta ut bilen uten "gebyr" eller straff?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA