Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ariya 87 kwt e-4ORCE Evolve vs VW ID.4 GTX

Startet av El-inor, fredag 15. juli 2022, klokken 23:07

« forrige - neste »

El-inor

For vel en måned siden fikk jeg levert (etter 1 år og tre uker) min VW ID.4 GTX. En helt grei bil. I desember 2021 bestilte jeg en Ariya som jeg forventer å motta i september.

Nå sitter jeg og leser prisliste/spesifikasjonsoversikt for Ariya og tenker, målt mot en fullspekket ID.4 GTX, som må være sammenligningen, så er jo egentlig Ariya e-4ORCE Evolve billigere i innkjøp og et bedre valg.

https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/ARIYA_Kundeprisliste_Forhandssalg.pdf

Noen andre som har tanker om dette?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Hva som gir mest for pengene er vanskelig å avgjøre kun ved å studere papirene. En må nesten prøvekjøre.

Men Nissan ser spennende ut på papiret

kenlee

Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

hELgenen

Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Kikket litt på denne i flere omganger - og bagasjerommet er for smått til en fullverdig familiebil.415 liter på AWD er jo mindre enn en sedanen Polestar 2.

Dermed ser jeg ikke denne som en fullverdig konkurrent mot MEB bilene for de familiene som trenger
litt plass. Litt dumt dette - for det er mye å like med bilen.

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk. Ellers sitter jeg igjen med et inntrykk av at Nissan har forsøkt å løfte kvalitetsfølelsen man får i bilen - det er i alle fall en gjennomgangsmelodi i de ulike testene jeg har lest.


El-inor

Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Ja, det er mye godt å si om ID.4 GTX, men spennende, som en GT(X) bør være, er den definitivt ikke.

Nissan, og japanske merker generelt, har få options å velge i. Toppmodellen Evolve har imidlertid det meste. Personlig kunne jeg godt tenke meg å sluppet panoramatak, men jeg ser at det står "elektrisk panoramatak" så da er det sikkert mulig å dra for gardina for godt.

Fint at Ariya har girvelgeren der girspaken har stått i generasjoner. Jeg sliter med å venne meg til at den er plassert oppe bak rattet på ID.4.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

TJV

#5
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Kikket litt på denne i flere omganger - og bagasjerommet er for smått til en fullverdig familiebil.415 liter på AWD er jo mindre enn en sedanen Polestar 2.

Dermed ser jeg ikke denne som en fullverdig konkurrent mot MEB bilene for de familiene som trenger
litt plass. Litt dumt dette - for det er mye å like med bilen.

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk. Ellers sitter jeg igjen med et inntrykk av at Nissan har forsøkt å løfte kvalitetsfølelsen man får i bilen - det er i alle fall en gjennomgangsmelodi i de ulike testene jeg har lest.

Mindre bagasjerom enn Nissan Leaf da. Den har jo 435 liter.
ID.4 har 543 liter. (Skoda Enyaq har 585 liter).

Men Ariya har fornuftig trekkraft på tilhenger, der ligger MEB bilene litt bak snittet på sammenlignbare biler.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

El-inor

Sitat fra: TJV på søndag 17. juli 2022, klokken 21:34
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Kikket litt på denne i flere omganger - og bagasjerommet er for smått til en fullverdig familiebil.415 liter på AWD er jo mindre enn en sedanen Polestar 2.

Dermed ser jeg ikke denne som en fullverdig konkurrent mot MEB bilene for de familiene som trenger
litt plass. Litt dumt dette - for det er mye å like med bilen.

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk. Ellers sitter jeg igjen med et inntrykk av at Nissan har forsøkt å løfte kvalitetsfølelsen man får i bilen - det er i alle fall en gjennomgangsmelodi i de ulike testene jeg har lest.

Mindre bagasjerom enn Nissan Leaf da. Den har jo 435 liter.

Kanskje den overlegne tilhengervekten kompenserer dette for mange - de gangene man måtte ha bruk for det?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

TJV

Mener jeg har lest før at Ariya skulle ha 1600kg tilhenger, men i linken du har i ditt første innlegg så står det 1500kg. ID.4 har 1200kg, så om 300kg ekstra er overlegen kan diskuteres...   I så fall er vanlig id.4 på 1000kg overlegen på tilhengervekt mot 2wd Ariya sine 750kg.
Men, ja skulle ønske i.d4 og GTX hadde høyere tilhengervekt.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

El-inor

For meg er "less more" når det gjelder felgdimmensjoner. Håper at 19" (Ariya) fører til mindre støy enn 20" (GTX).
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

El-inor

Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk.

Jeg tenker at det motoriserte lille rommet er der "for a reason". Setene er jo elektrisk justerbare med minne. Kan det tenkes at det lille rommet også fungerer som armlene og at det justerer seg på plass sammen med setene i den posisjonen sjåføren har valgt?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Sitat fra: El-inor på mandag 18. juli 2022, klokken 14:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk.

Jeg tenker at det motoriserte lille rommet er der "for a reason". Setene er jo elektrisk justerbare med minne. Kan det tenkes at det lille rommet også fungerer som armlene og at det justerer seg på plass sammen med setene i den posisjonen sjåføren har valgt?

Armlene? Tror vi snakker om forskjellig rom. Jeg tenker på denne luken til høyre for rattet foran sjåføren. Altså under skjermene.

El-inor

#11
Sitat fra: hELgenen på mandag 18. juli 2022, klokken 15:30
Sitat fra: El-inor på mandag 18. juli 2022, klokken 14:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. juli 2022, klokken 22:09
Sitat fra: kenlee på lørdag 16. juli 2022, klokken 21:20
Ariya har vel et ganske lite bagasjerom. Enda mindre med awd.
Om det er viktig. Ellers er jeg enig at ariya virker som en mer spennende bil

Det eneste jeg definitivt ikke liker er de blanke hjulbuene og dette motoriserte lille rommet mellom hanskerom og ratt. Motor her er virker ekstremt upraktisk.

Jeg tenker at det motoriserte lille rommet er der "for a reason". Setene er jo elektrisk justerbare med minne. Kan det tenkes at det lille rommet også fungerer som armlene og at det justerer seg på plass sammen med setene i den posisjonen sjåføren har valgt?

Armlene? Tror vi snakker om forskjellig rom. Jeg tenker på denne luken til høyre for rattet foran sjåføren. Altså under skjermene.

Skjønner - det har jeg ikke fått med meg. Tesla har vel også en slik løsning med åpning av hanskerommet via skjermen?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

jkirkebo

Sitat fra: El-inor på mandag 18. juli 2022, klokken 15:54
Skjønner - det har jeg ikke fått med meg. Tesla har vel også en slik løsning med åpning av hanskerommet via skjermen?

Det har de, men det er ingen motor som åpner hanskerommet. Det er fjærbelastet, og så er det en solenoid som løser ut låsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-inor

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juli 2022, klokken 21:08
Sitat fra: El-inor på mandag 18. juli 2022, klokken 15:54
Skjønner - det har jeg ikke fått med meg. Tesla har vel også en slik løsning med åpning av hanskerommet via skjermen?

Det har de, men det er ingen motor som åpner hanskerommet. Det er fjærbelastet, og så er det en solenoid som løser ut låsen.

Jeg er egentlig blank på dette, og forstår heller ikke problemet med at Nissan har valgt en elektrisk løsning. Vi får heller komme tilbake med praktiske erfaringer med dette når vi har fått anledning til å teste løsningen. Absolutt ingen deal breaker for meg, og neppe for mange andre.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

daktari

#14
Jeg ville tenkt at ID.5 er en mer relevant sammenligning pga karosseriet.Da vil jeg si Ariya er penere.

Jeg tror hodeplassen I Ariya er litt snauere.

Ariya har doble glass bak også. Noterte meg en liten pakning mellom dørene forn og bak som kanskje tar littegrann støy.

Jeg er glad i skjermene på ID.4en, men jeg har den store. Kunne vært raskere OS men det kommer kanskje med 3.1.

Ariya har penere materialer i dørene og dashboard enn ID.4. 

Bagasjerommet i ID.4 er litt dypere 2-4 cm enn Ariya, og virker mye høyere fra gulv til gardin/hattehylle, men ID.5 kan være litt snauere i høyden.

Startknapp obligatorisk på Nissan?

87 kWh netto er en fordel, og ladekurven til Nissan ser bra ut, men ID.4 har ny og meget rask lading også.

Ariya har verdens verste plassering av ladeport.

Alt i alt mye bra med Ariya,  men bagasjeplassen er mitt ankepunkt.

https://youtu.be/fOgrj_cHkpE

(Samt en bekjent som får girkassehavari (bensin aut) på en 6 år/65.000 km Qashqai og Nissan nekter å dekke det, noe også Møller ville prøvd antagelig.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA