Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruker dere Creep-funksjonen eller ikke?

Startet av skiboks, torsdag 14. juli 2022, klokken 16:16

« forrige - neste »

OlaM

Brukte creep i vinter, syntes det var kjekt å ha litt touch time med bremseskivene når bilen var ny og det var endel nullføre. Syntes også det var lettere å parkere da. Men slo på hold i våres og synes det er veldig digg uten noe særlig problem å parkere. Det som er kjekt er jo at man kan skifte frem og tilbake så mye man vil, man trenger ikke velge lag.
'21 3LR

Veggen

Nei, bilen skal da pokker ikke kjøre av seg sjæl.

Amoss

Jeg bruker "creep".

Det argumenteres over her:
Sitat fra: automat på fredag 15. juli 2022, klokken 11:13
Det er etterlevning fra automatkasser i dinosaurtiden.

Vel, jeg har også en annen "etterlevning" - har satt regen til lavt nivå. Derav kan jeg ikke bruke "en-pedals-kjøring" og bruker både "gass" og bremser. Hjelper meg å bruke bremsene mer så jeg er mindre utsatt "elbil problemet" med rustne bremseskiver.

Å endre vane er greit nok dersom det er en god grunn til det, men ser ikke noen grunn til å endre det bare fordi noen mener at det er en ny måte å gjøre ting på, som automatisk tilsier at nå "skal" alle gjøre det slik. Lav regen ("motor brems") og creep fungerer fortsatt utmerket med elbil, selv om det ikke lengre er den eneste måten å gjøre det på.
Model S 85D

automat

Creep kommer jo opprinnelig fra en teknisk begrensning i automatkasser, som vi har lært oss å leve med. Det gir jo egentlig ikke mening i at bilen begynner å gå forover så fort man slipper bremsen. Dette var noe jeg ikke likte på biler med automatgir, den gang manuelt gir var normalen.

Jeg hadde bil med manuelt gir helt frem til jeg fikk Tesla'en. Kanskje derfor jeg ikke føler behov for creep. På en elbil er jo dette like unødvendig som startknapp. Men fint at de som ønsker å beholde gammel vane får lov til det.

Ang bremser, så burde elbiler ha rustfrie skiver, slik motorsykler har. Blir høyere produksjonskostnad. Men i dag blir denne kostaden veltet over på vedlikeholdsbudsjettet til eieren istedet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på lørdag 16. juli 2022, klokken 11:28
Creep kommer jo opprinnelig fra en teknisk begrensning i automatkasser, som vi har lært oss å leve med. Det gir jo egentlig ikke mening i at bilen begynner å gå forover så fort man slipper bremsen. Dette var noe jeg ikke likte på biler med automatgir, den gang manuelt gir var normalen.

Tja, selv ser jeg det slik at når bilen er i gir og motoren i gang BØR bilen bevege seg dersom man ikke overstyrer dette med å holde inne en pedal (brems eller kløtsj). Og var en av tingene jeg satte pris på ved automat vs manuell kasse, da man slapp å "slure på kløtsjen" ved så sake bevegelse.


Sitat fra: automat på lørdag 16. juli 2022, klokken 11:28
Ang bremser, så burde elbiler ha rustfrie skiver, slik motorsykler har. Blir høyere produksjonskostnad. Men i dag blir denne kostaden veltet over på vedlikeholdsbudsjettet til eieren istedet.

Absolutt! :)
Model S 85D

Diravi

Vi har brukt creep hele tiden på Model S. Nå har vi fått en Y der bilen i praksis har one pedal mode dersom man skrur av creep, og derfor har vi gjort det. Men kjennes mer uvant ved igangsetting av bilen, så jeg er veldig fristet til å skru på creep igjen. Og det er liksom ikke fordi vi er uvant med elbil - vi har hatt det i snart syv år - men fordi starten blir mer smooth.

Har for øvrig også en Honda e som vi helst bruker med one pedal mode, men også den blir litt brå når du skal sette bilen i bevegelse.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

Sitat fra: automat på lørdag 16. juli 2022, klokken 11:28
Ang bremser, så burde elbiler ha rustfrie skiver, slik motorsykler har. Blir høyere produksjonskostnad. Men i dag blir denne kostaden veltet over på vedlikeholdsbudsjettet til eieren istedet.
Det er flere aspekter mtp materialegenskaper også som taler mot å bruke rustfri skiver.  Og på motorsykler er det estetiske veldig viktig, ikke glem det. Her er skivene såpass synlig at de er en del av "karosseriet", nær sagt.

Varmeledningsevne, friksjon, og hvor lett det oppstår kast er eksemper på egenskaper som er forskjellige.

Har hatt en god del motorsykler gjennom årene og har to akkurat nå, og har hatt kast i skiver på flere av dem. Har også vært nødt å bytte skiver pga slitasje etter 40-100.000km, så de er ikke evigvarende de heller.

Eneste sykkelen jeg har hatt med ikke-rustfri skiver var en Moto Guzzi i hine hårde dager, og den hadde svært gode bremser til å bare ha små skiver med tostempel kalipere. Resten av sykkelen derimot var ikke mye å skryte av.

Philip Marlowe

Jeg bruker Creep med regen. Kjøring uten creep gir meg følelsen av å kjøre med håndbrekket på. Spesielt ved ved lukeparkering liker jeg det å kunne slippe bremsen og så kryper bilen på plass.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

geear

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 18. juli 2022, klokken 17:33
Jeg bruker Creep med regen. Kjøring uten creep gir meg følelsen av å kjøre med håndbrekket på. Spesielt ved ved lukeparkering liker jeg det å kunne slippe bremsen og så kryper bilen på plass.
Igjen, blast from the past, kun vanesak, uten creep så bruker du gasspedalen til alt. Den kan også holdes helt nøytral. Når jeg setter meg inn i biler med creep (og gjerne ene fossilbilen min, som er så sterk på tomgang at den kjører 5-6% stigning uten å røre gassen), så føles det som om bilene "seiler" avgårde på egenhånd, litt ukontrollert. Føles mer naturlig å kjøre uten creep. Men så har jeg gjort det daglig i snart fem år nå...

Men skal være sagt at dette er bedre på 3 og Y enn X og S, på grunn av betydelig hardere regen og dermed bedre enpedalskjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA