Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruker dere Creep-funksjonen eller ikke?

Startet av skiboks, torsdag 14. juli 2022, klokken 16:16

« forrige - neste »

skiboks

Litt uvant overgang fra automat til elbil. Lurer på om dere foretrekker creep eller ikke?

tibber73

Jeg kom fra Leaf og brukte den i ca ett år pga at vi rygger inn i carport og det er enklere å komme over en kant med creep.
Mener det kom en autohold-funksjon en gang og da slo jeg av creep.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Sole


geear

Bruker aldri creep. Blast from the past!

I fossilbil er det greit fordi om man måtte betjent gassen for å krype forover, måtte man vekslet pedal for å bremse. Ikke gunstig under "finkjøring, med "creep" kan man da kontrollere fossilbilen med kun bremsa. I en elbil derimot, så betjener man kun gasspedalen. Også når man kun skal krype. Både til brems/stopp og bevegelse. Trenger ikke røre bremsa på grunn av regen.

Dette er en vanesak, vil oppfordre til å prøve en periode uten.

Jo nyere Tesla jo mer regen og jo mindre behov.

daktari

Alltid creep. Foretrekker å ha foten på stoppern når det skal finmanøvreres, istedetfor den pedalen som slipper løs 400 hk. I tilfelle hjernen kobler feil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Forskjellen er da bare at man går veldig forsiktig på gassen og slipper opp om man vil stanse, i stedet for å sitte og file på bremsepedalen.

Er det trygt at du ferdes rundt i trafikken, foran fotgjengerfelt, hvis hjernen din plutselig kan koble feil og gi gass i stedet for å bremse?  :P

Polestar

Foretrekker creep i kombinasjon med en god del bruk av hold-funksjonen på bremsepedalen.

Fulladet eller kaldt batteri endrer oppførselen på regenerering, så derfor foretrekker jeg creep ved parkering og andre situasjoner med finmanøvrering.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Muffinman

#7
Alltid creep på begge biler/sjåfører her siden 2013. Litt moment forover gjør det lettere å finmanøvre med bremsa uten å måtte bruke pedalen (hvor 400hk+ er tilgjengelig). Da eliminerer man sjansen for at man gir på litt for mye.

Kjører uten creep på bakhjulstrekkeren når det er glatt pga rygging ned en bratt oppkjørsel. Vi vil jo ikke at bakhjulene skal trekke nedover samtidig som en bruker styrehjulene til å bremse med (forhjulene tar jo først på bremsen), og bidra til at forhjulene mister grepet tidligere enn nødvendig. Men da er bilen klomsete å finmanøvrere med i andre sammenhenger.

Settingen skulle vært tilgjengelig over API`et slik at det gikk an å sette opp en flow i Homey som slo av creep hjemme om vinteren og slo den på igjen så fort man ikke var der lenger :)

automat

Uten creep. Det er etterlevning fra automatkasser i dinosaurtiden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Muffinman

Husk at pre-ap biler ikke har hold funksjon. Bare en assistentsak som holder et sekund før den slipper av seg selv. Creep gjør bakkestarten enklere på disse bilene siden den holder et lite moment fremover.

Muffinman

Sitat fra: automat på fredag 15. juli 2022, klokken 11:13
Uten creep. Det er etterlevning fra automatkasser i dinosaurtiden.

Men likevel....fint nick  :D

tangotom

Begynte med creep på i 2015, det ble litt av og på første året eller to, deretter har det vært creep av og den blir ikke slått på igjen.

skiboks

Takk or tilbakemeldinger, blir å prøve litt begge deler fremoevr for å se hva jeg blir mest bekvem med :)

THE

Tror det er løsningen. Creep er mye smak og behag. Selv bruker jeg det ikke, men var vant til Zoe uten creep et par år før jeg kjøpte Tesla. Har prøvd creep, og det falt ikke i smak hos meg, men har brukt det i noen spesielle situasjoner. Det som er fint med funksjoner man kan slå av og på er at alle kan velge det som passer best for dem.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA