Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Børsteløs vask i Oslo-området

Startet av zenith, torsdag 14. juli 2022, klokken 10:56

« forrige - neste »

zenith

Heisann,

Trenger tips til god børsteløs vask med underspyling i Oslo-området. Har vanligvis valgt selvvask hos Circle K, og kommer stort sett til å fortsette med det og er også praktisk å kunne spyle under bilen med høyttrykk. Dessverre så pleier det likevel å være igjen en hinne av av skitt på sidene av bilen, under vindushøyde. Ser det med en gang når bilen har tørket, enda jeg har vært ekstra nøye med å spyle mer direkte med høyttrykk. Velger aldri trinnet der man vasker med kost, men tar jo de med voks/avrenning enda jeg tror det gir ingenting.

Selvvasken er jo dyr nok, man ender fort opp med å bruke nesten 200,-. Tenker at jeg like greit kan gå for børsteløs vaskemaskin en gang i blant.

Hallgrim86

#1
Sitat fra: zenith på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:56
Heisann,

Trenger tips til god børsteløs vask med underspyling i Oslo-området. Har vanligvis valgt selvvask hos Circle K, og kommer stort sett til å fortsette med det og er også praktisk å kunne spyle under bilen med høyttrykk. Dessverre så pleier det likevel å være igjen en hinne av av skitt på sidene av bilen, under vindushøyde. Ser det med en gang når bilen har tørket, enda jeg har vært ekstra nøye med å spyle mer direkte med høyttrykk. Velger aldri trinnet der man vasker med kost, men tar jo de med voks/avrenning enda jeg tror det gir ingenting.

Selvvasken er jo dyr nok, man ender fort opp med å bruke nesten 200,-. Tenker at jeg like greit kan gå for børsteløs vaskemaskin en gang i blant.

Jeg vet at du spør etter maskinvask, men jeg har et tips om du vasker i Osloområdet.
YX 7-Eleven Ryen har den beste HT vaskeren jeg har leid. Kjøp en form for mild prewash, f.eks på en pumpekanne - så har du en god hverdagsvask for 45 kroner. En polett og kun spylevann så har du god tid til å jobbe deg rundt hele bilen - skumkanonen som er der er super, men det krever at du hiver på en polett til.

45 kr skum
Stå i 2 min
45 kr vann
For å få av vaskehinna gjør du videre;
Vaskehanske m/bøtte og en form for bilsjampo (er kran der mener jeg)
Spyle igjen

Når du står der å bruker 3x poletter har du lov å bruke 2min på å såpe inn bilen, men vær effektiv :)


Mikrofiberhåndkle til å tørke av med til slutt.




Vix

Har vasket bilen noen ganger på LaserWash, Trondheimsveien 320.  Er ganske fornøyd med den (de har også vaskemaskiner på Liertoppen og Drammen).

Shell sine Norgesvask-maskiner har børsteløs som valg... men har ikke testet disse.

zenith

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 14. juli 2022, klokken 11:30
Jeg vet at du spør etter maskinvask, men jeg har et tips om du vasker i Osloområdet.
YX 7-Eleven Ryen har den beste HT vaskeren jeg har leid. Kjøp en form for mild prewash, f.eks på en pumpekanne - så har du en god hverdagsvask for 45 kroner. En polett og kun spylevann så har du god tid til å jobbe deg rundt hele bilen - skumkanonen som er der er super, men det krever at du hiver på en polett til.

45 kr skum
Stå i 2 min
45 kr vann
For å få av vaskehinna gjør du videre;
Vaskehanske m/bøtte og en form for bilsjampo (er kran der mener jeg)
Spyle igjen

Når du står der å bruker 3x poletter har du lov å bruke 2min på å såpe inn bilen, men vær effektiv :)


Mikrofiberhåndkle til å tørke av med til slutt.

Takk, dette er gode tips. Også interessert i tips til selvvask, og jeg bor ikke så langt unna Ryen. Du bruker den prosedyren med 3x poletter med hell? Er det kun én plass der og kanskje litt kø? Kanskje jeg bare skal skaffe meg en vaskehanske og billig bilsjampo. Får finne et gigantisk mikrofiberhåndkle. Circle K gir meg jo ikke lov å bruke egne produkter, så alternativer er fint.

Hallgrim86

Blir jo kø nå haha!

Jeg bruker ofte 1 eller 2. Har en god Ht hjemme og kjører en runde med håndvask iblant. Du nevnte trafikkfilm, noe som kan tas med kjemiklier eller kontaktvask skånsomt.

Håndklær kan du kjøpe på nett, tilogmed brettbar bøtte (pose) Jeg bruker Meguiars NXT sjampoo om dagen, men er ikke noen kløpper på merker. Kjøp noe uten voks i. En god hanske koster 60kr :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA