Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeinnstilling "Redusert" gir likevel 11kW på 400V 32A 3-fas hjemmelader

Startet av christen, fredag 03. desember 2021, klokken 19:23

« forrige - neste »

christen

Du kan ha rett, men da hjelper det jo uansett bare de som har en lader som kan stilles. Schneider EVLink kan ikke stilles, men begrenses til 16A. Det vil også etter ditt resonnement ikke hjelpe noe. Grensa på 5kW er nok urealistisk for vår del, men 10kW kunne vært mulig dersom elbilladinga ikke skjer ved 11kW... Jeg har ikke funnet noen andre løsninger enn:
1. Lade 1-fas (kjøpe 1-fas kabel)
2. Bytte ladeboks
3. Bruke Tibber e.l. for å styre dette (lade i intervaller kortere enn fulle klokketimer)

christen

Vi har nå byttet til Easee lader. Denne kan lett stilles inn til å lade som man vil (selv om ledetekstene i appen kan antyde at det ikke er "ment" for tweaking fra gang til gang). Jeg stusser imidlertid fortsatt over at bilen lader ved 11kW selv om jeg velger "Redusert" i bilens lademeny.

Orbit

Se skjermbilde i post #9. Easee er hva de kalte «AC hurtigladestasjon» i 2013, og der er «redusert» spesifisert til 16A (som igjen er en overlevning fra de første årene med kun 1-fas ombordlader, hvor 32A var full rulle).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

christen

Vi kan heldigvis stille Easee ladeboksen til f.eks. 10A, men jeg skulle fortsatt helst ønske at innstillingene i bilens infotainment hadde en funksjon, slik de hadde for 1-fas lading av vår gamle i3. Det er mer lettvint for alle brukere av bilen å kunne stille dette i bilen (hvis vi f.eks. trenger mest mulig strøm på 20 minutter), enn å forholde seg til innstillinger dypt inne i en app for ladeboksen. Den nye i3-en lader ved 16A/11kW uansett om vi velger Redusert eller Maksimal. Opplever alle andre det samme?

Orbit

Det er desverre slik det er laget på i3. Så lenge ladeboksen tilbyr 3-fas 16A, anser i3 dette som "redusert" strømtrekk, selv om det er 11 kW. Så du må regulere dette med ladeboksen (evt med å bruke 1-fas ladekabel som du har nevnt tidligere).

Jeg ser av annen tråd at motivasjonen er å unngå høye effekttrinn på nettleien. Da er Tibber Pulse løsningen (som du har vært inne på tidligere). Dersom du der angir at hovedsikring er f.eks. 14A (selv om den nok i praksis er større) og samkjører med easee, vil lading aldri bidra til at totalforbruket går over 10 kW (men du kan likevel ende over 10 kW dersom andre uregulerte forbrukere trekker så mye alene).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

christen

Jeg liker bare aller best at "alt" virker. Ikke minst hater jeg å late som om hovedsikringen er noe annet enn den er. Kanskje mest OCD ::) Men vi kommer oss altså fint rundt dette, det hadde bare vært enda bedre om menyen i bilen også virket som før, så slipper alle bilens brukere å bli opplært på diverse ekstra apper. Men mye mulig du har rett, i så fall synes jeg BMW burde forklare dette et eller annet sted. 16A er liksom ikke mye "redusert" når det er likt Maksimal og det meste bilen kan lade :-X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA