Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pickupene som aldri kom

Startet av Elbrom, mandag 11. juli 2022, klokken 05:01

« forrige - neste »

RJK

Dette ser jammen langt mer lovende ut, enn de første tallene som ble forespeilet. Men nå er jeg dog skeptisk til reell rekkevidde, og om dette er city driving eller combined de skryter av, men rundt 450 km er lovende. Og også 750 kg lastekapasitet, samt grei tilhengerkapasitet, som riktignok kunne vært større.

Om den og kan lade passelig kjapt, samt ikke er for redusert på programvare og funskjoner, som f.eks. laggete skjerm og dårlig navigasjon, så kan dette fort bli en på lista, og kanskje og høyt opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på tirsdag 19. juli 2022, klokken 11:42
Dette ser jammen langt mer lovende ut, enn de første tallene som ble forespeilet. Men nå er jeg dog skeptisk til reell rekkevidde, og om dette er city driving eller combined de skryter av, men rundt 450 km er lovende. Og også 750 kg lastekapasitet, samt grei tilhengerkapasitet, som riktignok kunne vært større.

Om den og kan lade passelig kjapt, samt ikke er for redusert på programvare og funskjoner, som f.eks. laggete skjerm og dårlig navigasjon, så kan dette fort bli en på lista, og kanskje og høyt opp.
Det begynner å bli en del offentlige anlegg og byggeprosjekter nå som har klausuler om fossilfri drift i størst mulig grad.  Så det kommer nok til å være marked for en god del slike pickuper på disse anleggene, nærmest uansett specs antar jeg.

Vi begynner allerede å "plages" (nei da, det er bare positivt synes nå jeg) med at elektriske lastebiler som jobber på Gartnerløkka prosjektet i Kristiansand tar opp hurtigladeplasser i byen.  En eller to lastebil eiere i området har vært forutseende og kjøpt inn noen Scania biler, og de har allerede tegnet fler-årige kontrakter for disse bilene på store anlegg i følge lokalavisen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

THE

Sitat fra: RJK på tirsdag 19. juli 2022, klokken 11:42
Dette ser jammen langt mer lovende ut, enn de første tallene som ble forespeilet. Men nå er jeg dog skeptisk til reell rekkevidde, og om dette er city driving eller combined de skryter av, men rundt 450 km er lovende. Og også 750 kg lastekapasitet, samt grei tilhengerkapasitet, som riktignok kunne vært større.

Om den og kan lade passelig kjapt, samt ikke er for redusert på programvare og funskjoner, som f.eks. laggete skjerm og dårlig navigasjon, så kan dette fort bli en på lista, og kanskje og høyt opp.

450 km rekkevidde tror jeg er i fritt fall, medvind og litt godvilje i tillegg. Den offisielle nettsiden for SAIC-Maxus i Storbritannia "skryter" av 320 km WLTP city https://saicmaxus.co.uk/t90ev/. Uansett er jo dette den første elektriske pick-up'en som kommer. Tror det er en del bedrifter som vil kjøpe disse i alle fall. Vil ikke overraske meg om det blir en populær modell med venteliste, selv om den bre leveres med bakhjulstrekk, ikke firehjulstrekk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på tirsdag 19. juli 2022, klokken 12:23
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. juli 2022, klokken 11:42
Dette ser jammen langt mer lovende ut, enn de første tallene som ble forespeilet. Men nå er jeg dog skeptisk til reell rekkevidde, og om dette er city driving eller combined de skryter av, men rundt 450 km er lovende. Og også 750 kg lastekapasitet, samt grei tilhengerkapasitet, som riktignok kunne vært større.

Om den og kan lade passelig kjapt, samt ikke er for redusert på programvare og funskjoner, som f.eks. laggete skjerm og dårlig navigasjon, så kan dette fort bli en på lista, og kanskje og høyt opp.

450 km rekkevidde tror jeg er i fritt fall, medvind og litt godvilje i tillegg. Den offisielle nettsiden for SAIC-Maxus i Storbritannia "skryter" av 320 km WLTP city https://saicmaxus.co.uk/t90ev/. Uansett er jo dette den første elektriske pick-up'en som kommer. Tror det er en del bedrifter som vil kjøpe disse i alle fall. Vil ikke overraske meg om det blir en populær modell med venteliste, selv om den bre leveres med bakhjulstrekk, ikke firehjulstrekk.
Ja, det var mer lik de specs jeg hadde lest. 320 City, og grunnvekt på 3.3 tonn, så er det ikke mye igjen til lastekapasitet, selv om det er "driver only", så disse må i tilfelle få den unntaksregelen på 4250, om det er mulig å komme inn der, ellers så må den klasses inn på C1. Da blir det fort for smått for de fleste.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Jeg tolker det slik at 3300 kg er tillatt totalvekt inkl. last. Ser dette er oppgitt i en artikkel om bilen også https://www.electrive.com/2022/05/30/maxus-presents-new-electric-van-and-pickup/. Da vil den ende opp med ei egenvekt på ca. 2750 kg.

Størrelsen er lik Toyota Hilux i bredde og høyde, og kanskje noen cm lenger. Spent på reell rekkevidde på denne. Tror den blir ganske tørst når man bikker 80 km/t.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Ifølge artikkelen du linket til, så er de ikke sikker på om dette er inkludert eller ikke, så vi får se om det kommer mer info ut om dette snart. Men om det stemmer, så hjelper det veldig på.

Med tung bil og definitivt ikke noe aerodynamiske grep tatt på fronten, så er det nok grunn til å tro den vil lide i fart over 80-90 km/t. Men skulle tro det store batteriet skulle klare bedre på city-testen.

Man skulle tro den ikke ville lide like mye eller mere enn disse stellantis-varebilversjonene som har WLTP kombinert på rundt dette tallet, spesielt pga større batteri. Men kan være de større dekkene kan forklare mye her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

la7rpa

Totaltvekt (GVW) er på 3300kg, mens egenvekt uten personer (CVW) er på 2300kg i følge det som står på den engelske siden.
Men den lader ikke dirkete raskt. Maks hastighet på hurtiglader er oppgitt til 80kW

RJK

Nytt alternativ, som kan komme. Spekuleres så vidt om at det kanskje kan komme en "Volvo-sibling" siden det er Geely som står bak nye Radar Auto.

Og kommer det en variant på Volvo, skal vi ikke se bort fra om det kommer en Polestar-variant også. Tipper 600+ km er etter NEDC eller Kina-WLTP, så da kan vi vel tippe rundt 500 +/- (ca 470-480?) etter WLTP.

https://www.tv2.no/broom/14944742/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

edyrli

Synes Maxus eT90 ser lovende ut. 549.900 er en bra pris for 5 seter. Nyttelast på 1000 kg er godkjent og WLTP på 330 med last høres heller ikke så ille ut.
Så da gjenstår bare hengervekten. Vil tror salget i stor grad står og faller på denne. Iallefall pickup folk jeg har snakket med sier de trenger minst 2500 og helst 3500kg. Fossil T90 har så langt jeg klarer finne ut 3000 kg.
Blir det 750 kg eller liknende blir den nok tungsolgt.

https://www.tv2.no/broom/15003443/
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

la7rpa


kaiat

Manglende firehjulstrekk er helt klart et stort minus. Likevel, det er mulig det blir en del salg til offentlige etater f.eks. som ønsker utslippsfrie kjøretøy i denne klassen.

THE

WLTP 330 km er vel også WLTP city, så kombinert forbruk er vel mer lik WLTP 270 km vil jeg tippe. Kort rekkevidde, skyhøyt forbruk og max 80 kW hurtiglading høres ut som en veldig dårlig kombinasjon for min del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

edyrli

2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Orbit

Fra annonse på Finn.no, som en kanskje skal ta med en klype salt:
Sitat fra: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=272228926Rivian Motor har kjøpt opp en eiendom i Drammens området og vil åpne sitt første verksted/forhandler der i nærmeste fremtid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA