Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBDEleven / Travel Assist

Startet av unik42, fredag 08. juli 2022, klokken 13:56

« forrige - neste »

unik42

Noen her som har programmert ID4 First (eller tilsvarende uten TA) med OBDEleven og fått Travel Assist?

I følge denne siden, https://forum.obdeleven.com/thread/13462/travel-assist-activation, skal det funke. Du får da "aktivert" TA knappen på rattet, men siden det ikke er et kapasitivt ratt så må du bevege på det hvert 15. sekund.

Dog så er jeg ikke helt komfortabel med å bestille en dings til 1100 kroner og det skulle vise seg at "våre" biler av en eller annen grunn ikke kan dette.

De som kjenner OBDEleven: Kan jeg bare kjøpe en plugg for Android (https://obdeleven.no/norway/obdeleven/)? Eller må jeg ha en PRO?

En annen side som sier det samme: https://www.id3forums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2153
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Krokstein

Det er vel mest å håpe at dette ikke virker. Er det OK at folk starter med reprogrammering av biler med noe kode som man knapt kjenner opphavet til for å legge til funksjoner og bypasse (irriterende?) sikkerhetsfunksjoner i bilen?
ID.4 GTX

Vix


Kjenner ikke til dette med TA... men du må ha Pro-versjonen for å gjøre longcoding. Uten Pro kan du kun lese parametere og endre ting som OBDEleven har laget såkalte "apps" for (f.eks. lane assist).


Men legger ikke inn noe eller endre noen kode i bilen.
Alt OBDEleven (og tilsvarende produkter) gjør er å liste opp alle parameterene som Volkswagen har lagt inn og gitt mulighet til å endre. Man kan altså ikke endre noen Volkwagen ikke har gitt mulighet til å endre.

ELvin2022

Man må jo ta på rattet hvert 15 sekund uansett ...

daktari

Sitat fra: ELvin2022 på fredag 08. juli 2022, klokken 22:31
Man må jo ta på rattet hvert 15 sekund uansett ...
Stor forskjell på å dra i rattet eller ta på det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ELvin2022

Åja, skjønner. Man må være litt mere hardhendt da altså 😛

unik42

Da har jeg fått meg en OBDEleven og fått programmert inn Travel Assist og kan si at det funker knallbra. Eneste er at jeg ikke har kapasitivt ratt så du må bevege på rattet sånn omtrent hvert 15sekund. Slik jeg kjører så holder jeg alltid på rattet så det har ikke vært et problem.

Har også programmert inn fading på interiørbelysningen, at lysene i dørene skal skru seg på ved åpning av dørene, vinduene senker seg litt når de åpnes (for å jevne ut lufttrykk). Neste som skal bort er oppstartsskjermen.

Av andre funksjoner du kan programmere inn er:
Easy Entry for de som har motoriserte seter
Bruke nærlys som parkeringsslys (kun matrix lys forsto jeg)
Bruke interiørbelysningen som blinklysindikator :-D
+++

Alt i alt veldig kjekt og veldig lavterskel så lenge du undersøker litt før du gjør no.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

MinID

Sitat fra: unik42 på lørdag 13. august 2022, klokken 10:50
Da har jeg fått meg en OBDEleven og fått programmert inn Travel Assist og kan si at det funker knallbra. Eneste er at jeg ikke har kapasitivt ratt så du må bevege på rattet sånn omtrent hvert 15sekund. Slik jeg kjører så holder jeg alltid på rattet så det har ikke vært et problem.

Har også programmert inn fading på interiørbelysningen, at lysene i dørene skal skru seg på ved åpning av dørene, vinduene senker seg litt når de åpnes (for å jevne ut lufttrykk). Neste som skal bort er oppstartsskjermen.

Av andre funksjoner du kan programmere inn er:
Easy Entry for de som har motoriserte seter
Bruke nærlys som parkeringsslys (kun matrix lys forsto jeg)
Bruke interiørbelysningen som blinklysindikator :-D
+++

Alt i alt veldig kjekt og veldig lavterskel så lenge du undersøker litt før du gjør no.

Alt dette er tilrettelagt for sw 2.3? Det er vel ikke sikkert at dette fungerer på tvers av sw versjonene?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

unik42

Absolutt ikke. Men de er allerede i gang med å kartlegge 2.4 og 3.0 på OBDElevens forum.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Asfalt

Sitat fra: unik42 på lørdag 13. august 2022, klokken 10:50
Da har jeg fått meg en OBDEleven og fått programmert inn Travel Assist og kan si at det funker knallbra. Eneste er at jeg ikke har kapasitivt ratt så du må bevege på rattet sånn omtrent hvert 15sekund. Slik jeg kjører så holder jeg alltid på rattet så det har ikke vært et problem.

Har også programmert inn fading på interiørbelysningen, at lysene i dørene skal skru seg på ved åpning av dørene, vinduene senker seg litt når de åpnes (for å jevne ut lufttrykk). Neste som skal bort er oppstartsskjermen.

Av andre funksjoner du kan programmere inn er:
Easy Entry for de som har motoriserte seter
Bruke nærlys som parkeringsslys (kun matrix lys forsto jeg)
Bruke interiørbelysningen som blinklysindikator :-D
+++

Alt i alt veldig kjekt og veldig lavterskel så lenge du undersøker litt før du gjør no.

Jeg skulle også gjerne vært foruten oppstartskjermen, men hadde vel håpet at VW skulle komme til fornuft og ordne dette selv.
Ønsker meg også et valg for dørlåser av når bilen er stoppet og satt i P, selv om fører fremdeles sitter i bilen.

MinID


Må nok skaffe meg en slik obd. Er den enkel i bruk?

Sitat fra: unik42 på mandag 15. august 2022, klokken 07:12
Absolutt ikke. Men de er allerede i gang med å kartlegge 2.4 og 3.0 på OBDElevens forum.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

unik42

Ja og nei.

Enkel når du vet hva du skal gjøre.
Men det var helt gresk for meg før jeg skjønte hva de forskjellige knappene faktisk gjorde. Krevde at jeg leste litt om OBDEleven på forumet og se et par videoer på Youtube.

Ellers er det bare å ikke endre på ting du ikke vet hva gjør. Følg oppskrifter på forumet der eller VWIDTalk.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Faren er jo om man blir fristet til å prøve  ting man ikke bør prøve

unik42

Man tar backup først, så er det jo bare å laste inn den om du lager noen feilmeldinger.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

biggern

#14
Det som er litt dumt er at endringer på Std funksjoner blir tilbakestilt ved FW oppgraderinger. Så da må en inn å endre det en ønsker/har lagt inn, på nytt.
Nå har jeg fått inn 2.4 og venter på OTA 3.0 før jeg legger inn endringer på nytt.
PS min oppgradering gikk greit, en annen stoppet på 50% og må vente en dag eller to. De sliter imot hvordan systemet fungerer da VAG skal ha full oversikt på VIN osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA