Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Signature edtion eller ikkje?

Startet av ChrHS, torsdag 07. juli 2022, klokken 22:50

« forrige - neste »

ChrHS

Sitter og vurderer signature edition eller ikkje.
Nokon som meiner det er noko uvurderlig der? Vil bilen ha dårligere sjølvkjøringsegenskapar? Eg tolker det eg har funnet av info slik.

Er nappa mindre komfortabelt enn vanlig skinn?

Kva er eksklusiv konsoll?

Og er det nokon som kan sei noko om lysa? Autodim? Ingen matrix forstår eg? Bra på landevei? Dette er vel samme for begge utstyrsutgaver.

Sett pris på input!

Edit: Easy access til 3. Seterad er kun på signature. Betyr det at ein må gå inn bagasjerommet på den uten? :o

BubbaJoFet

#1
Forskjellene mellom standard og signature er ikke veldig store.
Du "mister":
- Nomi Mate - men har samme stemmestyring.
- Nappa skinn (vegansk) - er ekte skinn i standard edition. Begge virker behagelige og er ventilert.
- NIO Pilot - kan legges til med ett tillegg på 28 000 og da er selvkjøring identisk. Sikkerhetssystemene er identisk uavhengig NIO Pilot.
- 12 høyttalere blir til 6 i standard edition (MY22)
- Massasje i setene forsvinner
- 20 eller 21" sommerdekk er tilvalg på standard edition, 19" standard.
- edit: HUD mangler i std edition.

Ekslusive konsoll er svært misvisende, det er ett merke på B stolpen (stolpen mellom dørene) og helt ubetydelig.

Enkel insteg til 3dje seterad gjelder 6 seteren, det vil si at man kan komme til 3dje seterad mellom setene på andre rad. Ingen forskjell her på variantene. 7 seteren har utløser for andre rad slik at det er greit å komme seg inn til 3dje rad. Anbefales ikke å bruke bagasjerommet og klatre over setene (selv om de fleste barn vil helst det)

Lysene er ikke de mest avanserte, nei. Og samme på begge versjoner. De har autodim for fjernlys.
TelsaBjørn har testet lysene i denne videoen.
https://youtu.be/icgoVi6DUpw

Jeg kjøpte signature edition pga pioneer rettigheter, ikke utstyrsnivået.

Men skal du legge på NIO Pilot og 21 tommere, da har du spist opp 50 000 av prisforskjellen, er da bedre stereo, mykere overflater på setene, massasje i setene og HUD verdt 30k til?

Skulle jeg kjøpt i dag hadde jeg tatt standard edition, uten NIO Pilot (selvkjøring er uvesentlig for meg) kanskje vurdert å oppgradere sommerdekkene i ettermarkedet til noen fine 20 tommere og satt vinterdekk på 19" som følger med. Kanskje...vil tro 19" muligens tilbyr enda mer komfort, selv om bredden er identisk med 20".

ChrHS

Takk for supert svar! Korleis opplev du lysa då? Har du kjørt i tussmørke med regn feks?

Ser vi glemte head up display, det kan jo kanskje vere kjekt.

BubbaJoFet

#3
Har kjørt lite på landevei i mørket, så usikker. På vinterføre er kjørelys meget bra, du sitter høyt og blir sjelden blendet av motgående kjøretøy.
Fjernlysene har jeg så og si aldri brukt.

Hehe, det er ett godt poeng, hvorfor jeg glemte den aner jeg ikke, HUDer en veldig bra, den fungerer selv med polariserte briller (ikke mine Ray ban).

elektro

For noen år siden ville folk betalt ekstra for å få ekte skinn. 🙂 Selv om det skal sies at kunstskinnet i ES8 er lekkert. Har ikke kjørt langt med det. NOMI er jeg ikke så lei meg for å miste. Tror jeg.. (men barna er sikkert det).

Litt trist med dårligere anlegg, men dette er noe som ser ut til å forfølge meg i alle bilene jeg ender opp med. Er mao. ikke så godt vant. Én ting jeg ikke fikk til da jeg prøvekjørte en tidlig Signature, var å få lyd kun bak, eller foran. En funksjon vi bruker mye. Gå dette an?

Head-up har jeg i dag, men er usikker på om jeg ville betalt for det igjen. Tar meg selv i å se desidert mest på instrumentene foran meg uansett..

Og 21-tommere ønsker jeg uansett ikke, pga. forbruk og komfort.

Når det gjelder NIO Pilot, har man fremdeles ACC og lane assist uten? Dette er kanskje det mest avgjørende.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Har bare funnet mulighet for å slå av de bakerste høyttalerne (3dje seterad) og sette lyden til fører fokusert. Ikke kun bak eller foran.

Jeg kjøpte signature edition utelukkende pga. Pioneer fordelene. De sterkeste sidene ved bilen etter min mening, er i standard edition også (kraft, komfort, sikkerhet og plass+++)

Alle sikkerhetssystemer inkludert ACC er på standard edition.

ChrHS

Eg gjekk for uten signature! Håpar vi blir fornøgd. Levering andre veka i oktober. 100kw baas

BubbaJoFet

Hyggelig å høre, vet du om bilen blir levert med Alder (ny CPU, eksterne kamera og NIOs Sentry mode)?
Hvis ikke hadde jeg kanskje tatt en telefon til NIO og hørt hvorfor ikke og om oppgradering er inkludert eller ei.
Skulle dere bli misfornøyd, vil jeg tro det er noe annet enn en litt lavere utstyrt bil som slår inn. Er bare å glede seg!

ChrHS

Hei, kva er sentry mode? Og kva er argumentet for at dette skal vere med? Er det under utrulling og kva forskjeller vil vi som brukar oppleve?

BubbaJoFet

#9
Alder er facelift modellen som ble lansert i juni 2022. Så en 2022 modell skal ha Alder teknologien, det er en oppgradering med litt nye funksjoner.
Sentry/guardian mode er at kameraene vil ta opp om noen prøver å bryte seg inn, dunker borti bilen mm. Tesla har dette allerede, NIO lanserer det nå under navnet Guardian. Andre oppdateringer er dashcam opptak fra alle utvendige kamera og 5G mobilt bredbånd.

Argumentasjonen er at en bil bestilt etter ny versjon er lansert bør ha dette med. For oss eksisterende eiere skal Alder tilbys som en oppgradering i etterkant. (ca 15000 NOK om en følger kinesisk prising)

https://eletric-vehicles.com/nio/nio-launches-alder-digital-system-100-faster-cpu-gpu-5g-hd-cameras-and-more/

DannyRS

Jeg vurderer ES8 og har sjekket med Nio angående denne oppdateringen inkl Guardian mode osv.

Svaret var at dette kommer på den kinesiske ES8 nå, og for norske ES8 i slutten av 2023/2024. Har ikke spurt om mulighetene for ettermontering.

Vi vurderer signature pga vil uansett ha med "pilot". Den alene minker gapet fra standard med 28000..  ;)
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA