Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

75 kWt batteri.

Startet av elektro, torsdag 28. juli 2022, klokken 08:13

« forrige - neste »

elektro

Hvor mye får man ut av dette, netto?

Og når er det snakk om at man kan oppgradere dette til 100/150 kWt. Er tanken at man kan gjøre det kun for en helg, eller for en måned, eller må man f.eks. da binde seg for er år? Og er det «leveringstid» eller kan det gjøres helt spontant? Vil man også kunne nedgradere hvis man har en 100 kWt avtale?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Har ikke funnet noe info om netto kapasitet på 75 kWt. For 100 kWt batteriet har jeg bare sett Tesla Bjørn sin utregning (ca 92 kWt), og om den gjelder fremdeles (og riktig) eller om NIO har endret netto kapasitet vet jeg ikke.

Det har ikke kommet en prismodell på batteribytte mellom ulik kapasitet.

elektro

Hvis vi tar utgangspunkt i WLTP som er hhv. 460 km. vs. 350 km, og det største batteriet har 92 kWt tilgjengelig, så har det minste batteriet 72 kWt, gitt at bilene har samme forbruk. Da er det nok på mer enn 75 kWt brutto.

På den annen side, hvis de to batteriene har like stor prosentvis buffer, så er det på 69 kWt. Det er kanskje mer sannsynlig at de har lagt til grunn et litt lavere forbruk med et mindre batteri. Uten at det alltid viser seg å stemme i praksis. Det er bare 3 Wh/km per kilometer mindre som skal til for å treffe 350 km.

Med 69 kWt batteri kan man begynne å regne på begrensninger. På sommeren ser jeg ikke det store problemet, men vinterstid med skiboks på motorvei blir rekkevidden fort godt under 20 mil. Det er litt knapt.

På den annen side kommer det vel snart flere byttestasjoner. Og, man kan forvarme batteriet. Sånn at man får OK ladehastighet også på kortere stopp. Er det verdt det for 600 kr mindre i mnd?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Godt spørsmål, jeg tenkte å forsøke en måned eller to på vinteren og se hvordan det oppleves. For meg er det ladehyppigheten ved småkjøring som kan bli irriterende med det mindre batteriet om vinteren.
Blir spennende å se hvordan batteripakken fungerer på vinteren og hvordan NIO løser at en bytter ned mtp intervallet. Vi betaler etterskuddsvis, så mulig at de løser det enkelt med "dagspris" på batteripakken.
Hvordan de skal løse at 50-60% av eierne vil ha 150 kWt pakken i perioden juni-august blir også spennende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA