Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer etter 5000 km

Startet av BubbaJoFet, tirsdag 28. juni 2022, klokken 22:37

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Har hatt bilen i ca 6 mndr og rundet 5000 km, kjører ikke mest akkurat 😁, men har noen erfaringer å dele.

Positivt først:

- OTA er hyppige og feilfrie, ved siste OTA var jeg del av beta og de "feil" jeg fant ble alle rettet før offisiell release. Forbedringer inkluderer lydanlegg, manuell oppvarming av batteri, rensing av aircondition, assistent systemer mm. Noe unødvendig, som Navigate on Pilot (fungerer bare ved motorvei) og en meditasjons app...(hvor er Spotify, YouTube?)

- Komfort er uovertruffen, bilen er meget komfortabel med ett suverent klimaanlegg, gode seter, lite støy, velfungerende massasje, god fjæring og oversikt. En merker størrelsen når en skal parkere i en garasje under kjøpesenter, men ellers ikke så meget.

- Ytelsen er alt hva en kan ønske, 0-100 på 4.4/9 sekunder, 100-0 på under 34 meter. Sjekk gjerne elbil.no sin vintertest, bremser overlegent best (tips bilen har hill assist, trykk to ganger på bremsen).

- Plass, spesielt på andre seterad og passasjersetet foran er plassen suveren. Har hatt 2 voksne og 5 barn ved flere anledninger med sekker, bagger og annet.

- Ladeløsning, enten ved batteribytte (fremdeles moro) eller ved plugsurfing nettverket og avregning direkte mot BaaS avtalen. Har ladet hjemme 4 ganger siden nyttår (åpning av Lier og lading gratis lading hos Kople rett over nyttår). Om/når det videreføres nedover i Europa er dette en suveren ladeløsning for elbilister. Ionity er inkludert i Norge.

- Appen er meget bra, den får stadig mer funksjonalitet og manger bare ruteplanlegging som en kan sende til bilen. Du kan forvarme kupe og batteri, styre tidspunkt for hjemmelader (bare om en har NIO lader?), se lokasjon, om noe er ulåst eller åpent, starte OTA, se status på lading inkludert ladehastighet, låne bort bilen osv.

- Retrofit av facelift oppgraderinger for modell serien. Dette er prisverdig og ser frem til å oppgradere bilen til seneste arkitektur av generasjon 1.

Ting som vokser på en:

- Utseende, interiøret veide opp for utvendig utseende for meg initielt, etter å ha parkert ved siden av andre elektriske SUVer har det vokst på meg. Men den kunne vært litt heftigere av utseende.

- Tidal har bedre lyd enn Spotify (prøv med øretelefoner), men har ikke sagt opp Spotify...så Tidal har vokst på meg, men skulle helst hatt Spotify.

- Ladehastighet, maks 120 kW er ikke noe høydare, men kurven er forholdsvis flat og bilen lader med 70 kW opp til 90%, ladet til 96% og fikk nesten 50 kW. Kombinert med komfort, god musikk og massasje bryr det meg ikke så mye at det tar litt lengre tid, jeg bare lader sjeldnere siden hastigheten holder seg.

Ting som kunne og burde vært bedre:

- AVAS, aka lydforurensning, EU krav er opp til 20 km/t og minimum 52 dB. Bilen lager lyd opp til 32 km/t og langt høyere enn ett kjøleskap. Kinesiske regler er 30 km/t, men der kan man slå det av...Her håper jeg NIO Norge presser igjennom en endring.

- Support og service, en får få gode svar fra support, og service kan bedres. Har vært to ganger inne for en ulyd (nevnt i annen tråd om prøvekjøring) bare for å finne at lånebil hadde samme ulyd. Ved andre besøk ser ting ut til å ha bli fikset, men om flere biler har samme lyd, burde det vært flagget som en kjent feil/svakhet. Jeg tror at service senteret på Ensjø, som endelig er oppe og går, vil bedre ting over tid.

- Informasjon er fragmentert og sporadisk, noe kommer på uoffisiell FB, noe i App, noe muntlig og noe på e-post osv. En tydelig hovedkanal burde utpekes og håndheves.

- En kan ikke ha tre bakovervendte barneseter med gulvstativ på andre rad og overhodet ikke mulig på tredje rad. Her er det noe merkelig og NIO burde se over om bilen samsvarer med EU krav, mulig kinesiske regler (nytt lovverk) er strengere enn EU, men p.t kan en kun ha to bakovervendte barneseter med gulvstativ i bilen.

- Taklast, bilen har ikke oppgitt vekt for taklast i vognkortet, NIO sier det er fordi SVV ikke kan ta i mot elektronisk, men det hjelper lite når en kjører ulovlig med takstativ. Har fått ettersendt dokumentasjon, men om en kjører f.eks. i Tyskland kan det bli problemer med en printet A4 side som dokumentasjon. Dette burde vært ryddet i før bilene ble levert ut, som det står nå må jeg vise bilen på en trafikkstasjon for å få oppdatert vognkortet og det koster penger og tid.

Har ikke brukt eller erfaring med såkalt selvkjøring, så om den er bra eller dårlig hos NIO vet jeg ikke. Finnes noen videoer på YouTube om en er interessert av Navigate on Pilot.

Sikkerhetssystemenee virker og på laveste innstilling sjelden til bry i trafikken.

Håper det er til nytte, NIO ES8 er en fin fin bil og som fremdeles kan leveres innen årsskiftet.


Vaduz

Kan man skru av den lille robot dingsen på dashbordet, eller fjerne den helt? Og mer generelt, er det mulig å slå av varsler, filassistenter og andre forstyrrende elementer? Har hørt at denne bilen bråker ekstremt mye med lyder og varsler og beskjed om å følge med selv om man holder i rattet og ser på veien som man skal?

BubbaJoFet

NOMI mate heter den, og hun er blitt en del av familien 😁. Bestiller en innstegsmodellen så er ikke Mate med, men NOMI Halo, altså stemmestyring uten emoji.
Er fint lite mas, filvarsling er ikke mulig å deaktivere ref EU regler, men en kan justere ned følsomheten. Tretthetsvarslet er litt følsomt, men ikke så veldig forstyrrende. Vil tro de du har hørt fra ikke eier bilen eller kjører på en måte som ikke er forenelig med norsk lovgivning, etter at jeg slo av varsler fra kartet så er det stille. BMWen jeg hadde tidligere lagde mye mer bonk, men det var en modell som også ble solgt i USA, der skal jo alt lage lyd.

Vaduz

Takk for svar, interessant bil hadde det ikke vært for den tamagochien på dashbordet og «drage» fronten, men de er inne på noe med 7 seter og gode ytelser.

BubbaJoFet

Som sagt, NOMI Mate følger ikke med i standard edition og det er ikke en Tamagochi. Tamagochi var noe en måtte passe på for at den ikke skulle krepere, NOMI Mate er en pedagogisk tilnærming til problemstillingen med maskiner og fremmedgjøring i hverdagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA