Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022.20.x

Startet av Motorwatt, torsdag 07. juli 2022, klokken 20:49

« forrige - neste »

yurgh

Jeg må fortsatt holde i rattet på min M3 på autostyring, selv om kupe-kamera nå skal være aktivt. Er det meningen, eller gjør jeg det bare feil...? 😊

Motorwatt

Det er fremdeles L2, så du må nok holde i rattet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Vet ikke om "testen" er verdt så mye, men tidligere har vel min erfaring stort sett vært at jeg har brukt mer strøm enn navien har estimert, spesielt når det har vært vær, hastighet eller last som tilsier høyere forbruk enn normalen. Det har vært bedre på Model Y enn på X. Vet ikke hva "testen" er verdt, siden den ikke akkurat er vitenskapelig, men på 46 mil i godt driv med den nye softwaren, med en røys sykler på kroken og motvind første del og medvind siste del, så traff den nå utrolig godt på rekkeviddeestimatet/gjenstående SoC ved ankomst, allerede veldig tidlig under kjøringen. Tidligere er min erfaring at den har justert seg svært sakte og truffet de siste milene.

Det som fortsatt er irriterende er at den enda insisterer på å stoppe for en svært tidlig lading på type 60-80% SoC, forvarmer og står i, i stedet for å kjøre ned til 5-20%. I dette tilfellet mente den jeg skulle ha to ladestopp i begge retninger (2x46 mil), selv om den klarer seg med én på omtrent fem minutter. I tillegg ber den om altfor mye strøm underveis. Med 2022.20.7 droppet jeg første ladingen den ville ha, kjørte rett til det den ville ha som lading 2, kom frem med 8% (som den hele tiden hadde stålkontroll på), og den ville jeg skulle lade i 20 minutter. Ladet vel i 16-17 (fra 8% til 54%), altså mindre enn den ville, og kom frem med 23%, som den også hadde stålkontroll på. Har ikke behov for å komme frem med så stor margin... kunne ladet 5 min og kommet hjem. Skal sies at forbruket er betydelig høyere første halvdel av denne turen, men det burde egentlig navien også skjønne, basert på fartsgrenser. Lå på forbruk på ca. 208 Wt/km første 31 mil, og endte på 190 i snitt 15 mil senere.

Motorwatt

Det er vel nesten umulig å tilpasse sjåførens grad av rekkeviddeangst, så her har vel Tesla forsøkt å legge inn en moderat grense for lading.

Ville være overrasket om den også tok hensyn til fartsgrenser. Det gjør den i bunn og grunn ikke ellers heller. Tror fremdeles den bare bruker veityper med et ofte dårlig resultat.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Ja, og den tar nok alltid høyde for at en skal komme frem med litt strøm, den vet jo tross alt ikke om en skal plugge rett i eller hva man har tenkt å finne på.

Det som irriterer mest er den første ladingen den insisterte på i begge retninger, fordi den kaster bort strøm på forvarming også, måtte bare kansellere navi, eller fjernet vel alle ladestopp på vei bort. Sånn har det ikke vært tidligere (men også på 2022.20.6 og kanskje en del tidligere versjoner).

Sulle

Mener at du kan trykke på beskjeden om forvarming av batteri, så slår den seg av. Alternativt kan en velge bort ruteplanlegger i innstillingene om det er mer til plage enn til hjelp.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Handyman

Sitat fra: Sulle på søndag 31. juli 2022, klokken 10:24
Mener at du kan trykke på beskjeden om forvarming av batteri, så slår den seg av. Alternativt kan en velge bort ruteplanlegger i innstillingene om det er mer til plage enn til hjelp.
Da jeg testet dette i vinter med SMC var det bare beskjeden som ble borte. Forvarmingen var fortsatt aktiv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Aner ikke om det var tilfeldig eller ikke, men kjørte hjem fra hytten i dag. Brukte naviger hjem og 220km senere traff den spot on på hva den forutså vi skulle ha igjen på batteriet fra start. Rolig kjøretur hjem for det meste i kø, men noen forbikjøringer over vidden.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Regnsensorfunksjoen i 2022.20.7
Har i perioder vært misfornøyd med autoviskerne, men 22.20.x synes jeg virker lovende. Viskerne går når svært nær slik som jeg ønsker. Ikke ofte jeg trykker på knappen. Heller ikke overfølsomme som de var i mai/juni med alt for lett max. fart på viskerne.
Synspunkter?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

neuro

Opplever det samme. Når jeg først mottok bilen i november 21 var autovisking helt på styr og altfor følsom. Nå fungerer den tilnærmet slik jeg selv vil bruke den og den står på auto mesteparten av tiden. Endelig fungerer den like godt som tidligere biler jeg har hatt med tradisjonell regnsensor.

DagfinnN

#85
Tesla får til noe da :). Det er bra.
Da gjenstår det å se om fantombremsing,  som i følge noen aldri blir løst, blir løst. Tviler på at det skjer i år, men "med hue under armen, og armen i bind vender jeg livet det annet kind og legger tippelappen inn hver onsdag." - Fritt etter Lillebjørn.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Før eller siden blir det nok løst, men det spørs om det er mulig med dagens sensorer og computere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hodetelefoner

Etter 7 år så tror dere Tesla klarer å ordne dette? :p
Dere må nok kjøpe Ap1 2014 2015 biler. Alt dette fungerer mye bedre på disse bilene.
Tesla har brukt 7 år på sitt eget system nå.  trash cans and cones.... Det eneste de har fått til bedre...

turfsurf

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 04. august 2022, klokken 20:00
Dere må nok kjøpe Ap1 2014 2015 biler. Alt dette fungerer mye bedre på disse bilene.
AP2 biler kjører mye mere naturlig enn AP1 biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Har ALDRI opplevd at AP2.5/HW3 har gjort noe uventet utenom oppbremsinger, AP1 har derimot prøvd å direkte frontkollidere meg i en 70-sone. Bråsvingte rett venstre midt i en høyrekurve med møtende bil imot. Bare lynkjapp reaksjon som gjorde at det gikk bra. Har veldig mange tusen ganger flere km bak meg med AP2, og fantombremsinger er en bagatell imot det AP1 gjorde.

Hadde vel to fantombremsinger på E18 Agder/Telefold med Y P vision only nå nylig, forrige gang jeg kjørte der med Y LR med radar (flere mnd siden), så mener jeg at det var null, mens siste turen med Model X (FSD) i fjor, så var det en hel haug. For mitt vedkommende virker det å være på bedringens vei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA