Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe Z.E 50 er fin turbil

Startet av Panhead56, onsdag 06. juli 2022, klokken 21:45

« forrige - neste »

Panhead56

Tenkte bare å poste en «gladpost» om hvor fornøyd vi er med Zoe´n vår som inspirasjon og generell opplysning. Dette er vår andre Zoe. Vi hadde en R240 i fem år før vi byttet og må si at det er nesten to forskjellige biler. Det er en helt annen positiv opplevelse å sitte i kupeen på den nye. Og den er komfortabel, stille og stabil på tur på landevei og motorvei.
Nå har vi kjørt t/r Trondheim - Oslo (Sandvika for å være presis) noen ganger både i vinter og på sommerføre. Vår erfaring er at kjøreegenskaper og varme fungerer utmerket på vinter. Juleturen foregikk mellom 12 og 17 minus og vi hadde det fint hele veien. Men rekkevidde ble selvfølgelig redusert og lading gikk noen steder svært sakte. Så om vinteren bør man beregne ekstra tid. Vi ladet 4 ganger både på ned og opptur - kjørte E6 over Dovre. Ble forsåvidt berget av NRKs sjakksendinger, så det var ok å vente i bilen. Alt i alt tok vinterturen kanskje 1,5 time ekstra i forhold til hvis vi hadde kjørt dieselbilen.
Nå har vi kjørt på sommerføre og det er andre boller. Kjørte fulladet fra Trondheim, passerte Dombås med 40% og ladet første gang på Vinstra i 35 min. Det var fortsatt ca 30% igjen. Mest pga krav fra baksetet om pause. Deretter en stopp på Shell på Moelven som anbefales. 8 ladeplasser fra Recharge og der har det vært ledig alle våre turer. Ladet i ca 20 min (dvs bare litt lenger enn det alle brukte på dopause, kaffe og pølsespising)og det holdt helt frem til Sandvika. Kjører pent, men ikke spareaktig, og holder samme fart som annen trafikk. Kjører forbi bobiler når nødvendig. Eneste er på motorveien inn til Oslo hvor cruise er på 105Km/t. Som jeg finner er passe kompromiss mellom fart og rekkevidde. På hjemtur startet vi med 94%, ladet igjen på Moelven i 20 min så vi kom til Dombås med god margin (denne gangen ble det ufrivillig sparekjøring pga %$#$% mange bobiler på veien). Ladet på Dombås i ca 30 min, nok til å spise et karbonadesmørbrød og ta en kaffe. Da hadde vi ca 60% som var mer enn nok til å nå Trondheim.
Så alt i alt veldig fornøyd med bilen.

Panhead56

Bare en tilleggsopplysning. Har elbileforeningens ladebrikker. Den nye (blå) fungerte fint untatt på Bilkrafts lader på Dombås (de grønne laderne) - fikk melding om ugyldig brikke/format, men der fungerte den gamle brikken fortsatt fint. Så ladet uten problem.

Helge

Ja ZOE ZE 50 er både veldig mye elbil og rekkevidde for pengene/prisen og en helt grei langtur bil selv om den ikke helt kan sammenlignes med vår 2021 Tesla Model 3 på langtur. Vi har 2 stk 2020 ZOE ZE 50 Intense i familien og med unntak noen svært få ting (primært 2 ting - regenerering (selv på B når cruise er på) og treghet og mangler med app) er vi veldig fornøyd!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA